KASIH SAYANG

KASIH SAYANG

20080524

Penemuan Harta Karun di N.Sembilan

Negeri Sembilan mempunyai banyak khazanah umpama permata yang tidak digilap. Khazanah berbentuk fizikal dan spiritual. Negeri Sembilan sebenarnya mempunyai sejarah dakwah penyebaran Islam yang unik dan tersendiri , tetapi tidak diketahui umum, malahan oleh orang Negeri Sembilan sendiri.

Ini terbukti dengan terdapat banyak masjid-masjid lama di Negeri Sembilan. Namun sayang , tiada usaha bersungguh-sungguh dari penduduk setempat mahu pun kerajaan negeri serta Jabatan Agama Islam untuk memakmurkan masjid ini apatah lagi untuk menjadikan masjid-masjid lama ini sebagai warisan peninggalan yang bersejarah yang masih utuh.

Masjid-masjid lama ini bukan sahaja boleh digunakan untuk memperhebatkan usaha dakwah dalam membentuk masyarakat Islam yang bertamaddun. Ianya juga boleh dijadikan sebagai produk pelancongan Islam dengan ini akan membuka lebih banyak peluang pekerjaan dan merancakkan lagi ekonomi di Negeri Sembilan.

Malahan para mahasiswa dan mahasiswi boleh menjadikan masjid-masjid di Negeri Sembilan ini sebagai bahan kajian atau thesis dalam pelbagai bidang antaranya senibina Islam, sejarah pengembangan Islam di Negeri Sembilan, industri pelancongan Islam dan sebagainya.

Negeri Sembilan mempunyai banyak “harta karun” yang tidak digilap. Peluang terbuka untuk kita semua. Program kembara dan jelajah masjid-masjid lama ini akan mendekatkan lagi para peserta dengan keindahan alam ciptaan Allah. Cuti-cuti di Negeri Sembilan sudah cukup, tak perlu pergi luar negara.

*******************
Masjid Chengkau Hulu
Masjid Chengkau Hulu terletak di Kampung Chengkau Ulu, Rembau, Negeri Sembilan. Masjid ini dibina secara gotong royong penduduk yang diketuai oleh Undang Luak Rembau, Dato' Haji Sail, pada tahun 1870. Pada masa ini masjid ini mempunyai 120 orang ahli kariah.
http://ms.wikipedia.org/wiki/Masjid_Chengkau_Ulu

Masjid Seberang Paya
Masjid Seberang Paya ialah sebuah masjid yang terletak di kawasan Kota, Rembau, Negeri Sembilan. Masjid ini pada asalnya mula dibina oleh Undang Luak Rembau Dato' Haji Sulong Ambia pada tahun 1915. Bagaimanapun hajat Dato' Haji Sulong ini tidak kesampaian kerana belum pun sempat masjid itu siap terbina telah berlaku ribut yang kencang di kawasan itu hingga menyebabkan roboh bangunan masjid ini. Bagaimanapun pada tahun 1918, sekali lagi Dato Haji Sulong dan orang-orangnya membina masjid ini sehinggalah terdirinya masjid ini. Pada masa ini masjid ini mempunyai kira-kira 200 orang ahli kariah.
http://ms.wikipedia.org/wiki/Masjid_Seberang_Paya

Masjid Nerasau
Masjid Nerasau adalah masjid yang tertua di daerah Rembau, Negeri Sembilan. Ia dibina pada tahun 1834 secara gotong royong oleh penduduk-penduduk yang diketuai oleh Tuan Haji Abdul Jalil bin Abdul Rahman. Bilangan penduduk yang menggunakan masjid ini ketika itu hanya 80 orang. Pada masa ini, Masjid Nerasau mempunyai 300 orang ahli kariah.
http://ms.wikipedia.org/wiki/Masjid_Nerasau

Masjid Selemak
Masjid Selemak terletak di Kampung Selemak, Rembau, Negeri Sembilan. Dibina pada tahun 1844 ia adalah antara masjid yang tertua di Negeri Sembilan. Pada masa ini terdapat kira-kira 200 orang ahli kariah yang menggunakan masjid ini untuk solat berjemaah.
http://ms.wikipedia.org/wiki/Masjid_Selemak

Masjid Jamek Seremban
Seremban Jamek Mosque is an old mosque in Seremban, Negeri Sembilan, Malaysia. It is located on the corners of Jalan Yam Tuan and Jalan Dato' Bandar Tunggal. Its architectural style is old Malaccan mosque style.
http://en.wikipedia.org/wiki/Masjid_Jamek_Seremban

Masjid Kuala Dulang
Kuala Dulang Mosque Situated at Kampung Peninjau, about 5 kilometre from Kuala Klawang town, this mosque is the oldest in Jelebu. It is believed to have been founded by Dato' Nika and Mudim Khatib Raja, two Muslim missionaries from Minangkabau, who came to spread Islam to Jelebu. The existence of Kampung Peninjau itself is also attributed to these two scholars. Kuala Dulang Mosque was originally a small hut where they sought shelter before becoming the centre of their activities. Established in Jelebu at the early stages of Islam in the 16th century, this old mosque has its own myth.According to the myth, a tray of food had appeared out of thin air in the mosque. The food never depleted, regardless of the number of congregation who ate there. This went on for a few years, until one day the tray just disappeared into thin air. The mystery still remains and it is from this that Kuala Dulang Mosque acquired its name - dulang meaning tray.Today this mosque is still very much operational. Although several renovations have been done, the simplicity of the original structure can still be seen. Walking into this old mosque, being enveloped by the sense of history that is common in old buildings, bowing down in prayer to the Creater, time and space will cease to matter.
http://www.tourismns.com.my/mtpn/index.php?option=com_content&task=view&id=35&Itemid=55