KASIH SAYANG

KASIH SAYANG

20090713

Askar Malaysia solat pakai kasut but



Gambar pelbagai cara askar-askar di seluruh dunia solat termasuk askar Malaysia.

Selamat Menyambut Peristiwa Israk dan Mikraj pada 20 Julai 2009
dan
Selamat Menyambut Hari Pahlawan pada 31 Julai 2009

INGAT ! Meletak kalungan bunga , bertafakkur , membaca sajak , tiupan Last Post di Tugu Peringatan Negara atau mana-mana Tugu hukumnya Haram kata laman web Mufti Perak http://mufti.perak.gov.my/isu/tugu_kenangan.pdf . Nak buat juga , tanggunglah sendiri dan lu pikirlah sendiri.

Sumber gambar : Utusan , Pakistan , I , Farm , Soldier ,Shariah

6 ulasan:

BuRuuj berkata...

assalamu'alaikum...
nk tanya, salah ke askar solat pakai kasut? ape hukum solat pakai kasut?

Tanpa Nama berkata...

tak salah rasanya sebab saya pernah dgr dari seorang ustaz masa dia wat kuliah maghrib kat tempat saya mengatakan bahawa tidak salah dan sah solatnya...namun begitu terdapat beberapa perkara yang perlu diambil berat dan cara2nya ada ditunjukkan semasa kuliahnya...saya tak ingat sgt macammana dan apa caranya sebab masa tu saya tak bawak nota untuk mencatitkannya...antara apa yang saya ingat adalah ustaz itu mengatakan pernah pada zaman nabi berlaku begini dan keadaan masa itu tiada air...insyallah saya akn cuba bertanya balik pada ustaz itu dan publish di blog anda untuk ilmu kita bersama...

Tanpa Nama berkata...

MashaAllah kesemuanya bakal tentera Daulah Khilafah Islamiyah. Iman sudah ada menetap in dalam hati cuma allegience saja yang perlu ditukarkan daripada semangat Nasionalisma kepada semangat perjuangan Islam bagi seluruh Umat Islam.

Setahu saya Uztaz kata tiada salah memakai kasut asalkan dah check tak de najis.

assakynah berkata...

Memang tak salah. Dalam solat wajib bersih dari najis tak kira pada kasut tau pada pakaian dan tempat sujud. Najis tu yg nampak secara nyata dari segi fizikal, bau dan rasa.

Boleh kekalkan wudhu selkam 3 hari dengan syarat tertentu tabnpa buka kasut. itu kena blajarlah. dalam buku /kitab al-umm ada cuma khuf pada zaman nabi tu berbeza dengan kasut di zaman kita. sebainya tanya ustaz...

Tapi kalu setakat berdemo tu kalau tak kentut, bolehlah guna wudhu yg dah diambil sebelum menyarungkan kasut. Tak ada masalah.

Cuma saya tengok ramai lelaki pakai baju tuck-in tu, ok ker?tutup urat tapi tak tutup aurat rasanya..

Acinetobaxter berkata...

selagi tidak ada najis yang kelihatan dan berbau, maka solat berkasut adalah sah dgn syarat keadaan begitu mendesak sehingga adalah perlu untuk menunaikan solat berkasut.

syarat kedua, harus mengambil wuduk terlebih dahulu sebelum menyarung kasut dan sekiranya telah batal wuduk, maka perlu berwuduk semula dan memadai menyapu kasut dengan air di permukaan luar sahaja.

solat ketika perang ada dinyatakan dalam al quran dan solat berkasut adalah ketika dalam keadaan perang dan keadaan yg mengizinkannya.

penaberkala berkata...

assalamualaikum

sekadar ingin bertanya kepada yang tahu

apa hukumnya pakai kasut sewaktu solat di dalam surau/madrasah?

kerana kita orang melayu, Islam di Mlaaysia agak janggal jika kes sebegitu berlaku di depan mata. Begitu juga saya yg terserempak di depan mata sendiri di surau JUSCO PULAU PINANG bilamana seorang pemuda arab pakai kasut dan berdiri di atas sejadah menunaikan solatnya. Maka, wujudlah tanggapan negatif oleh segelintir pihak yg berada di lokasi berdekatan.

Mohon penjelasan lebih lanjut untuk disampaikan kepada rakan-rakan.

Terima kasih