KASIH SAYANG

KASIH SAYANG

20100113

Tarif elektrik TNB, Kera di hutan disusukan

(Tak apa, bil elektrik orang, bukan bil elektrik kita)
Siapa dapat faedah struktur tarif elektrik?

Ahmad Faiz Abdul Razak
Jurutera Eksekutif
Persatuan Pengguna Air dan Tenaga Malaysia (WECAM)

Utusan Malaysia 12 Jan 2010

"KERA di hutan disusukan, anak dirumah mati kelaparan" peribahasa ini cukup tepat menggambarkan pembahagian subsidi dan isu tarif yang tidak seimbang. Ingin saya bawa perhatian pembaca kepada tarif elektrik Tenaga Nasional Berhad.

Menurut laman web TNB, pengguna domestik seperti anda dan saya perlu membayar RM0.218 untuk setiap kilowatt jam (kWj) tenaga elektrik yang kita gunakan bagi 200 kWj yang pertama.

Namun begitu, jika anda lihat pada tarif yang dikenakan kepada pengguna industri kategori 'istimewa' E2s, harga yang dikenakan adalah serendah RM0.147/kWj di luar waktu puncak. Ini bermakna tarif untuk setiap kWj yang digunakan oleh sektor industri adalah lebih murah daripada petani-petani di kampung-kampung.

Isu subsidi yang di salah tempat memang telah lama menjadi duri dalam daging dalam masyarakat kita. Oleh itu, para pengguna harus peka kepada isu-isu seperti ini supaya hak mereka dapat dilindungi.

Badan-badan kerajaan dan bukan kerajaan (NGO) harus menggembleng tenaga supaya isu ini dapat ditangani dengan sempurna.

Artikel sepenuhnya di http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2010&dt=0112&pub=Utusan_Malaysia&sec=Forum&pg=fo_02.htm

Tiada ulasan: