KASIH SAYANG

KASIH SAYANG

20100531

Buaya Oh Buaya Kenapa Engkau Timbul

Penduduk gempar dengan kemunculan seekor buaya tembaga di pantai itu

Berita Harian 30 Mei 2010

KERAJAAN Negeri Melaka memberi jaminan Pusat Sukan Perahu Layar Hang Jebat, di Pangkalan Balak, Masjid Tanah selamat digunakan untuk Sukan Malaysia XIII (Sukma) 10 hingga 19 Jun depan walaupun penduduk di kawasan terbabit gempar dengan kemunculan seekor buaya tembaga di pantai berkenaan.

Exco Kebajikan, Perpaduan Belia dan Sukan Negeri, Datuk Abd Karim Sulaiman berkata, semua atlit dan pegawai serta penonton yang bakal menyertai dan menyaksikan temasya itu tidak perlu bimbang dengan situasi terbabit walaupun kemunculan buaya dianggarkan sepanjang 3.5 meter itu mencemaskan penduduk.

Dia yang berada di dalam air di kawasan perlumbaan acara perahu layar itu bersama penduduk semalam, mendapati lokasi berkenaan selamat daripada gangguan buaya yang didakwa dilihat penduduk beberapa kali minggu lalu. “Pada Sukma nanti, semua agensi termasuk Perhilitan, Jabatan Bomba dan Penyelamat serta JPA3 akan bersedia di lokasi perlumbaan bagi memastikan perjalanan acara perahu layar tetap lancar dan selamat.

“Sehubungan itu, setiap kontinjen tidak perlu bimbang dan dapat memberi fokus terhadap saingan,” katanya yang turut mengetuai bacaan doa oleh Imam 1, Masjid Jamek Pangkalan Balak, Ibrahim Muhamad Yusof bagi kejohanan pra-Sukma yang bermula, semalam.

Antara 10 pasukan yang mengambil bahagian dalam pra-Sukma ialah Singapura, Johor, Perak, Selangor, Negeri Sembilan, Pulau Pinang, Kedah, Perlis, Terengganu dan Melaka.

Abd Karim berkata, pra-Sukma dilihat ruang penting kepada setiap pasukan untuk menyesuaikan diri dengan lokasi pertandingan selain menguji kemampuan masing-masing menjelang bermula temasya itu, 10 Jun depan.

http://www.bharian.com.my/bharian/articles/Gelanggangperahulayarselamat/Article/index_html

Doa halau buaya: Exco Melaka, Datuk Abd Karim Sulaiman (baju gelap), Imam 1 Masjid Jamek Pangkalan Balak, Ibrahim Muhamad Yusof (berkaca mata) dan penduduk kampung membaca doa elak buaya ganggu acara Sukan Malaysia XIII di Pangkalan Balak semalam.

Tiada ulasan: