KASIH SAYANG

KASIH SAYANG

20100530

Remaja 13 tahun kita guna internet beli dadah


Berapa ramai remaja kita yang pergi kafe siber main game, main judi internet, melayari laman web lucah dan sebagainya ? Juga berapa ramai remaja kita yang guna internet untuk beli dadah ? Ini adalah fakta dan kenyataan mereka yang terlibat secara langsung dalam usaha memulihkan penagih dadah.

Berapa ramai pula pelajar yang ponteng sekolah ? Yang buta huruf walaupun dah sekolah menengah ? Yang mengandung.

Tapi malang kita semua masih leka, masih rasa selesa, masih terasa berada dalam zon selesa.

Khutbah Jumaat pula semakin membosankan , baca sini http://waghih.blogspot.com/2010/05/khutbah-jumaat-semakin-membosankan.html

Kerajaan pula sibuk nak beri komputer percuma, sedangkan pelajar universiti sebenarnya tak perlu ada komputer peribadi , baca sini http://waghih.blogspot.com/2010/05/rakyat-malaysia-makin-bodoh-komputer.html

********************************

REMAJA MENAGIH DADAH SUKAR BENDUNG
Harian Metro 30 Mei 2010

KUALA LUMPUR: Gejala remaja sekolah terbabit dengan dadah sudah dianggap tidak menghairankan kerana berdasarkan kajian penagihan, biasanya bermula pada usia muda seawal 13 hingga 14 tahun.

“Berdasarkan kajian dibuat baru-baru ini oleh Badan Perhubungan Pengasih Sabah dan Sarawak, tiga jenis dadah paling popular digunakan remaja sekolah di sana ialah syabu, Nospam serta ubat batuk.

“Nospam atau ubat selsema mudah diperoleh di farmasi dan berdasarkan temu duga dibuat membabitkan empat remaja sekolah yang sudah insaf, mereka menggunakan antara 20 hingga 30 biji sehari diminum dengan air bergas,” katanya.

Menurut beliau, ini menunjukkan gejala pengambilan pelbagai jenis dadah di kalangan remaja sekolah sukar dibendung jika tiada sebarang tindakan lebih konkrit diambil dari sekarang.

Dadah terbabit pula semakin mudah diperoleh kerana remaja sekolah mempunyai rangkaian atau kumpulan sendiri yang sentiasa bersedia membekalkannya pada bila-bila masa.

“Pengasih melihat kemudahan teknologi maklumat disalahgunakan oleh kumpulan remaja sekolah terbabit. Paling mudah, mereka menggunakan khidmat pesanan ringkas (SMS) dan cara lain ialah melalui Facebook.

“Bagi memastikan ketagihan dapat dipenuhi, remaja sekolah perempuan pula sanggup menyerahkan diri masing-masing untuk dijadikan habuan seks atau seks oral sebagai bayaran pakej dadah dipesan, dan ia juga satu daripada penyebab gejala mengandung luar nikah serta buang anak,” katanya.

Selain itu, kajian Pengasih turut mendapati ada di kalangan anggota sindiket membekalkan dadah kepada remaja sekolah membabitkan remaja lepasan sekolah sama. Golongan terbabit pula dinaungi sindiket lebih besar.

“Ia adalah perniagaan menguntungkan, dan jika tidak dibendung, ia bukan saja bakal memusnahkan masa depan remaja sekolah malah pengedar yang juga terdiri di kalangan remaja sendiri,” katanya.

Menurut Yunus, keluarga juga menjadi punca utama anak remaja mereka terbabit dengan dadah kerana kebiasaannya, keluarga hanya mementingkan intelektual atau akademik anak-anak saja.

Bagaimanapun, keluarga tidak mementingkan aspek emosi anak-anak menyebabkan mereka beralih kepada rakan yang kononnya lebih memahami.

“Memang benar kecemerlangan akademik menjadi tumpuan utama keluarga terhadap anak masing-masing tetapi jika komunikasi dalam hal-hal lain dengan anak kurang, bagaimana mereka mahu merasakan kasih sayang atau keprihatinan keluarga terhadap mereka.

“Jangan pandang remeh perkara itu kerana semuanya bermula dari rumah. Jika remaja mendapat perhatian sewajarnya, sukar untuk mereka terbabit dalam gejala dadah atau sosial lain,” katanya.

Sementara itu, pakar motivasi, Profesor Madya Md Izuddin Ali berkata, “Di Barat, perbuatan begini (merelakan tubuh diratah lebih daripada seorang lelaki) bagaikan ‘budaya’ di sana. Kini, ia sudah menular dikalangan masyarakat kita malah agak menyedihkan kebanyakannya terdiri daripada yang beragama Islam. Sekiranya tidak dibendung, tidak mustahil perangai jijik ini akan menjadi racun tanpa penawar buat mereka.” Izuddin nyata terkejut dan menyelar aktiviti jijik dilakukan remaja belasan tahun itu dan berkata pelbagai faktor boleh menjadi pendorong kepada remaja terbabit mencuba perkara yang dilaknat Allah itu. “Salah satu punca kepada masalah itu datangnya daripada keluarga sendiri. Zaman ini, ibu dan bapa sering sibuk mencari nafkah dan kadangkala langsung tidak meluangkan masa terhadap anak sendiri.

“Dek kurangnya perhatian dan kasih sayang, wujud satu ruang kosong dalam jiwa remaja itu.

“Cara mudah untuk menghalang masalah ini daripada berlarutan adalah daripada keluarga sendiri. Ibu bapa harus peka terhadap perubahan tingkah laku anak dan disusuli dengan perbincangan, nasihat dan langkah pencegahan. “Bagaimanapun, jika tidak dapat dipulihkan juga, tindakan undang-undang adalah yang terbaik. Namun, jangan salah sangka, ia bukan untuk menghukum remaja itu sebaliknya ia cara sesuai untuk memulihkan akhlak agar tidak mengulangi masalah,” katanya.

http://www.hmetro.com.my/myMetro/articles/Sukarbendung/myMA/myArticle/

1 ulasan:

Saddan Juhari berkata...

saya pelajar asasi sains UM..laptop x banyak digunakan dalam kursus ini.. pelajar gunakan untuk bermain game online dan download..kebnyakan pelajar yang punya laptop tak berjaya dengan cemerlang