KASIH SAYANG

KASIH SAYANG

20100630

Budak Melayu Rank No 1 Dunia Tinju


Malaysia boleh menang Bola Piala Dunia. Pokoknya , hendak atau tak hendak, itu saja. Dulu Jepun, Korea Selatan, Ghana tu setaraf atau bawah ranking dari Malaysia masa zaman Super Mokh dan Ghani Minhat. Rupanya Dato Ghani Minhat ini orang Kg Solok, Rantau. N.Sembilan tapi tak pernah bermain untuk N.Sembilan.

Malaysia boleh menang apa-apa acara dunia, hendak atau tak hendak, dengan komitmen bukan sahaja pemain, tetapi jurulatih, pengurus dan pegawai. Kalau nak berjaya semua pengurus, pegawai, jurulatih dan pemain makan menu yang sama, bilik taraf yang sama, kenderaan yang sama. Kalau pergi pertandingan atau latihan luar negara tu jangan bawa anak bini, semua dari pemain hingga pegawai.

Baru-baru ni saya ke Shah Alam atas urusan peribadi. Jumpalah seorang brader ni, yang tak pernah saya jumpa sebelum ni, tapi sebab ada urusan terjumpalah dia. Dia pun ceritalah sikit karier beliau. Beliau terlibat dalam sukan Muay Thai atau Tomoi atau Kickboxing.

Sebut Tomoi ni selalunya yang kita ingat hanya orang Thai atau Jean Claude Van Damme. Rupanya ada budak Melayu yang sekarang ini ranking No 1 Dunia kategori Feather Weight.

Brader yang saya jumpa ni kata , Melayu yang terlibat dalam seni bela diri ini ada segelintir kecil yang tunjuk terror sesama sendiri sahaja. Tapi tak ke mana.

Muay Thai katanya perlu disiplin yang tinggi. Ada budak kita yang tak tahan.

Hairan ye, kenapa ahli sukan macam ni yang mendapat ranking No 1 dunia tidak mendapat liputan dan ganjaran yang sehebat sukan lain seperti Badminton dan Squasy dan lain-lain ?

http://www.worldmuaythai.org/fighter-ranking
Feather Weight
55.338 KG (122 Lbs) - 57.153 KG (126 Lbs)
1. Saiful Boxx Warrior - Malaysia
2. Ochir Odbayar - Spain

Light Weight
58.967 KG (130 Lbs) - 61.235 KG (135 Lbs)
1. Jerson Estoro - Philiphine
2. Rivero Alexander - Spain
3. Uiziibat Turbayr - Mongolia
4. Wayi Boxx Warriors - Malaysia

http://boxxtomoi.blogspot.com/
http://muaythaimalaysia.blogspot.com/
http://muaythaitigers.blogspot.com/

Tiada ulasan: