KASIH SAYANG

KASIH SAYANG

20100926

Anak Melayu , pukul ibu Melayu, masalah Melayu

Pagi minggu 26 September 2010. Pagi yang menyibukkan dari pergi pasar, berkemas dan macam-macam hal. Baru nak duduk ambil nafas, terima panggilan talipon, ada kes remaja Melayu mabuk langgar kereta orang di taman perumahan malam sebelumnya. Baru nak rehat , talipon lagi, Rozmal, datang cepat, no rumah ….. . Saya tanya jalan apa ? Dia kata jalan …. Bunyi memang kecoh, tak tahu lah, kes langgar ke , kes gaduh ke, rumah terbakar ke.

Sampai rumah yang dimaksudkan kecoh, rupa-rupanya kes remaja 14 tahun bergaduh dan pukul emaknya. Kawan saya yang talipon tadi pergi kejar dan tangkap remaja tadi. Memang kecoh, emak dah suruh bawa anak dia tempat lain.

Untuk menenangkan keadaan saya dan kawan saya bawa remaja tadi jauh sikit, duduk dalam kereta, beri minum air kosong, tanya nama dan latar belakang. Bila dah reda, kami minta remaja tadi jumpa balik emaknya. Kalau ikutkan hati memang nak penumbuk je remaja tadi, tapi kalau kita marah, lagi dia marah.

Tak pula remaja tadi marah-marah, siap salam tangan dan cium tangan saya dan kawan saya lagi lepas tu.

Kenalah guna pendekatan lain. Itu baru satu kes, entah berapa banyak lagi kes macam ni.

Kalau nak Melayu bersatu. Mulakan dari rumah, dari keluarga sendiri, dari jiran tetangga sendiri. Masjid dan surau perlu dimakmurkan.

Tiada ulasan: