KASIH SAYANG

KASIH SAYANG

20101129

Negara amat perlukan lebih banyak Hospital Gila


Nampaknya negara kita Malaysia memerlukan lebih banyak hospital khusus untuk merawat pesakit mental. 11.3 peratus rakyat Malaysia sakit mental, bermakna hampir 3.3 juta orang. 50,000 kes cuba bunuh diri setahun dengan hanya 233 pakar sakit jiwa seluruh Malaysia. Bacalah sendiri rintihan, penderitaan, kisah seorang ibu dibawah ini :

HARIAN METRO 29 NOVEMBER 2010

Tiada siapa peduli...

KUALA TERENGGANU: “Sehingga kini masih tiada siapa yang sudi membantu, malah anak saya semakin agresif kerana dia akan membawa bersama kayu, besi, atau mentol lampu ketika berjalan.

“Ada kalanya dia mengacukan kepada saya dan saya khuatir dia akan dipersalahkan atau ada orang tidak berdosa akan cedera,” kata Rokiah Ngah, 60, ibu seorang lelaki yang mengalami gangguan mental.

Menurutnya, anaknya Ahmad Shaari Mohamed, 27, turut mengoyak baju sebagai tanda protes ketika mereka bertemu baru-baru ini dan keadaan itu cukup meresahkan beliau.

Dia yang berasal dari Kampung Laut dekat sini berkata, dalam keadaan sekarang, ubat yang diberikan bagi mengurangkan tekanan jiwa juga dibuang anaknya itu.

“Saya sungguh sedih memikirkan masalah anak saya ini kerana bimbang dia akan mencederakan orang lain kerana dia sering berada di tempat saya bekerja dan tidak pulang ke rumah,” kata ibu tunggal berkenaan.

Harian Metro sejak seminggu lalu melaporkan mengenai keluhan Rakiah berikutan anaknya yang mengalami masalah mental sering kali bertindak ganas.

Sejak berita itu disiarkan, pelbagai pihak berkuasa memberikan kenyataan.

Sehingga kini, belum ada sebarang tindakan diambil walaupun tiga pihak sudah memberikan kenyataan.

Pengarah Hospital Sultanah Nur Zahirah, Dr T Ramelah T Senik, sebelum ini memberitahu, pemeriksaan dan penilaian doktor ke atas pesakit mental akan menentukan sama ada seseorang pesakit akan berada lebih lama di wad mental atau sebaliknya.

“Penilaian bergantung kepada satu-satu kes yang dikendalikan doktor sebelum keputusan seterusnya diambil dan sekiranya masih terkawal, pesakit akan dibenarkan pulang,” katanya.

Pengarah Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) negeri, Zuhami Omar, pula pernah memberitahu, JKM tidak mempunyai tempat perlindungan untuk menempatkan pesakit yang mengalami masalah mental.

Pengerusi Jawatankuasa Kesihatan, Perpaduan dan Hal Ehwal Pengguna Negeri, Dr A Rahman Mokhtar, turut berkata, kes seperti itu harus dilaporkan kepada pihak polis terlebih dulu.

Ketua Polis Daerah Kuala Terengganu, Asisten Komisioner Zamri Shamsudin pula berkata, keluarga lelaki berkenaan perlu berunding dengan pihak hospital.

Rakiah berkata, sebagai orang kampung, tidak banyak dapat dilakukan dan dia kecewa apabila kisah hidupnya tidak ditangani oleh pihak berkenaan.

Menurutnya, dia tidak mampu menghantar anaknya untuk mendapatkan rawatan kerana setiap kali dia menyuarakan hasrat itu, anaknya akan menunjukkan sikap ganas.

http://www.hmetro.com.my/myMetro/articles/Tiadasiapapeduli/Article/index_html


Beberapa artikel sebelum ini mengenai pesakit mental di Malaysia :

11.3 PERATUS RAKYAT MALAYSIA SAKIT MENTAL, GILA
http://waghih.blogspot.com/2010/11/113-peratus-rakyat-malaysia-sakit.html

ORANG GILA MAKIN RAMAI DI MALAYSIA, DOKTOR SIKIT, JAKIM?
http://waghih.blogspot.com/2010/11/orang-gila-makin-ramai-di-malaysia.html

MAKIN RAMAI ORANG, REMAJA 1MALAYSIA BUNUH DIRI
http://waghih.blogspot.com/2010/04/makin-ramai-orang-remaja-1malaysia.html

MALAYSIA KENA BINA LEBIH BANYAK KLINIK 1MENTAL
http://waghih.blogspot.com/2010/01/malaysia-kena-bina-lebih-banyak-klinik.html

1 ulasan:

Mutiara NS berkata...

Salam.Mohon copy artikel utk saya letak link dlm blog saya. Tq