KASIH SAYANG

KASIH SAYANG

20110305

Sedihnya tengok laman Web Usahawan Negeri Sembilan


Memanglah sedih, sebab tak cantik dan tak banyak maklumat di laman web atau Blog Usahawan Negeri Sembilan di http://usahawann9.blogspot.com/ . Tapi apa boleh buat, saya bukanlah pakar dalam rekabentuk Blog atau laman web, dan saya tiada kakitangan lain, macam Lone Ranger lah katakan. Tetapi menjadi hasrat saya untuk melihat satu laman web yang dapat mengumpulkan semua maklumat usahawan di Negeri Sembilan ini yang dapat memberi manafaat bukan sahaja kepada usahawan tetapi juga kepada pengguna.

Iklan di http://usahawann9.blogspot.com/ dan di Blog peribadi saya di http://waghih.blogspot.com/ adalah percuma dan dikemaskini mengikut kelapangan saya. Tiada syarat kepada sesiapa untuk mengiklankan perkhidmatan atau perniagaan mereka, samada mereka mesti ahli parti politik tertentu, ahli NGO tertentu dan sebagainya, asalkan usahawan.

Menjadi harapan saya agensi yang lebih besar dan mempunyai lebih banyak sumber tenaga manusia, kepakaran dan kewangan dapat mengumpulkan maklumat sebanyak mungkin usahawan seluruh Negeri Sembilan ini. Agensi tersebut adalah seperti Majlis Agama Islam Negeri Sembilan atau mungkin MARA Negeri Sembilan atau mungkin FAMA, mungkin Dewan Perniagaan Melayu N.Sembilan, mungkin Persatuan Penjaja Negeri Sembilan, mungkin Persatuan Kontraktor, Pejabat Menteri Besar Negeri Sembilan, Menteri Besar Incorporated, PKNNS, UDA dan seterusnya.

Oleh kerana tidak ada agensi tersebut yang dapat menyatupadukan semua usahawan Negeri Sembilan, apa boleh buat , iklankanlah dulu di Blog Usahawan Negeri Sembilan di http://usahawann9.blogspot.com/ dan di Blog peribadi saya di http://waghih.blogspot.com/

Cuba tanya kalau kita di Rembau mana nak cari kedai komputer usahawan kita? Kalau kita di Tampin mana nak cari kedai baiki kereta usahawan kita? Kalau kita di Gemencheh mana nak cari kedai elektrik usahawan kita? Kalau kita di FELDA Palong mana nak cari kedai tayar usahawan kita? Begitulah seterusnya.

Semoga ALLAH menjadikan Negeri Sembilan ini negeri yang aman, makmur dan sejahtera, dan rakyatnya , rakyat yang beriman kepada ALLAH.

4 ulasan:

Pusat Usahawan MARA Negeri Sembilan berkata...

Saya tersentuh dengan penulisan tuan ini. Memang perkara inilah yang ingin saya cuba atasi dengan langkah saya iaitu mewujudkan blog pusman9.blogspot.com
memang itulah motivasi saya tuan.
InsyaAllah, langkah seterus saya adalah ingin mewujudkan satu forum yang mana boleh dimasukkan kategori dan senarai usahawan disetiap daerah.
Sebelum mengaktifkan blog ini, saya sudahpun mengupdate database senarai usahawan di negeri sembilan. Kemudiannya saya ada usahakan macam yang china buat city eksplorer buat tu, cuma 3 kali jauh lebih murah, hanya utk bumiputra sahaja, dan diedarkan kepada bumiputera sahaja, Tuan bayangkan hanya RM60 untuk iklan 1 daripada 6 kotak semuka surat A4 usahawan merungut mahal...
Tuan bayangkan kalau kita dapat beritahu pengguna muslim untuk membeli dari penjual muslim dan memaklumkan kepada mereka di mana untuk mendapatkan produk usahawan bumiputera.. boleh rujuk logo dan iklannya di http://usahawanmara.multiply.com

Namunbegitu, mungkin buat masa nie saya terpaksa tangguhkan dulu memandangkan tiada kemampuan utk saya teruskan. Pegawai2 di jabatan pula menyuruh saya buat dulu,, kalau berjaya,, baru kita buat launching... begitulah kata-kata pegawai kaki kipas..

well.. saya tak mengalah.. buat masa ni, bagi usahawan yang ingin mencari database usahawan utk meluaskan maklumat, untuk mewujudkan link atau network, boleh sahaja berjumpa saya kerana saya menyimpan database senarai usahawan MARA softcopy dan hardcopy.

bagi mana yang mempunyai blog dan web, saya akan cuba buatkan link di blog saya dan multiply saya buat masa ni, dan akan cuba buat update.

sekarang ni saya tengah kumpul duit nak beli kamera, sebab saya ada banyak contoh dan sampel produk usahawan ditinggalkan di MARA dengan nombor kontek mereka tetapi takde kamera lagi nak ambil gambar produk tersebut dan nak uploadkan.

Buat masa ni, saya juga mengajar usahawan yang ingin belajar membuat blog secara percuma dan mengajar mereka cara untuk memasarkan produk mereka di mudah.my, lot.my, 88db, OLX dan lain-lain.

saya juga akan cuba mengkategorikan seperti di 2 perenggan terakhir entri tuan ini nanti insyaAllah, Allah dan demi usahawan Muslim.

Entri tuan ini menyedarkan saya... terima kasih tuan.

:- Mohd Nizran Nadzar.
Pusat Usahawan MARA, Negeri Sembilan.

Pusat Usahawan MARA Negeri Sembilan berkata...

Assalamu'alaikum w.b.t, sukacitanya saya ingin menjemput para usahawan yang berminat untuk mendaftar link anda ke laman blog yang baru sahaja dibina di sini...

http://direktoriusahawanmara.blogspot.com dan juga ingin menjemput mana-mana usahawan yang berminat untuk mempelajari teknik membina blog, memasarkan produk di internet, segalanya percuma, sila berjumpa dengan saya di BIZCOM MARA Negeri Sembilan, Aras 1, Seremban Plaza, Jalan Dato' Muda Linggi, 70100, Seremban.

usahawan yang berminat akan diajar secara percuma.

Tanpa Nama berkata...

CANTIK KE ATAU TIDAK BLOG INI TAK MENJADI SOAL. YANG PENTING MAKLUMAT YANG INGIN DISAMPAIKAN. UNTUK MAKLUMAN, UNIT PERANCANG EKONOMI NEGERI, NEGERI SEMBILAN SENTIASA MEMANTAU AKTIVITI YANG DIJALANKAN OLEH USAHAWAN DAN AGENSI USAHAWAN YANG ADA DI NEGERI SEMBILAN.KERAJAAN NEGERI DI BAWAH PIMPINAN MENTERI BESAR TIDAK PERNAH MEMINGGIRKAN USAHAWAN. BANYAK PROGRAM USAHAWAN TELAH DIJALANKAN WALAUPUN BAJETNYA TERHAD. SEBENARNYA BLOG EN ROZMAL NI BANYAK MEMBANTU SAYA MENYAMPAIKAN MAKLUMAT YANG TERKINI KEPADA USAHAWAN N.S. NEGERI LAIN TAK DE YANG BUAT BEGINI DAN JUALAN GERAI HARI PELADANG YANG AKAN DATANG INI MENINGKAT PUN DISEBABKAN EN ROZMAL MEMBANTU SAYA MEMAPARKAN MAKLUMAT DI DALAM BLOG INI. TERIMA KASIH EN ROZMAL. SEBENARNYA DIREKTORI USAHAWAN BUMIPUTERA N.S PERNAH SAYA TERBITKAN PADA TAHUN 2008 DAN TELAH DIEDARKAN KE SEMUA AGENSI DI DALAM MALAYSIA. DIREKTORI SECARA ON-LINE TELAH SAYA MASUKKAN KEDALAM PORTAL SUK PADA TAHUN 2008.MANA ADE NEGERI LAIN YANG MASUK DIREKTORI USAHAWAN BUMIPUTERA SECARA ON-LINE. HANYA DI NEGERI SEMBILAN SAHAJA YANG ADE. WALAUPUN HANYA SEKADAR DATA SAHAJA NAMUN ADALAH JUGA. KALAU PERUNTUKKAN BANYAK MACAM-MACAM PROGRAM KERAJAAN NEGERI NAK BUAT UNTUK BANTU USAHAWAN TAPI HARUS DI INGAT KERAJAAN NEGERI TAK PERNAH MENGABAIKAN RAKYATNYA KERANA ITULAH PERUNTUKKAN YANG BESAR UTK KEBAJIKAN DIUTAMAKAN OLEH KERAJAAN NEGERI

Tanpa Nama berkata...

ASSALAMUALAIKUM TUAN ADMIN & TUAN/PUAN SEKALIAN,
DISINI SAYA INGIN MENGEMUKAKAN CADANGAN.MEMANDANGKAN
SAYA MEMPUNYAI GROUP JARINGAN USAHAWAN MALAYSIA YANG MAJORITINYA USAHAWAN NEGERI SEMBILAN DENGAN INI SAYA MEMOHON AGAR KITA DAPAT MEMBENTUK SIMBIOTIK BERSAMA

BOLEH HUBUNGI SAYA CIK SITI DI NOMBOR 0107808548...
SAYA SEDANG CUMA UNTUK MENYATUKAN USAHAWAN DENGAN USAHASAMA MANA2 PIHAK YANG BERKEHENDAK...