KASIH SAYANG

KASIH SAYANG

20111029

Jenayah jalan makin menjadi, wanita, lelaki manjadi mangsa



Jenayah di mana-mana sekarang. Wanita memandu kereta sering menjadi mangsa. Lelaki pun begitu juga. Entahlah apa nak jadi dengan negara ku Malaysia.

Pecah dan samun di lampu isyarat menjadi-jadi
Utusan Malaysia 29 Okt 2011

PETALING JAYA 28 Okt. - Kes pecah cermin kereta sebelum menyamun membabitkan pemandu wanita dikesan semakin menjadi-jadi di Lembah Klang sejak kebelakangan ini dengan tiga kes terbaru dilaporkan berlaku Selasa lalu.

Timbalan Ketua Polis Daerah Petaling Jaya, Supritendan Meor Hamdan Meor Mohamad berkata, dalam ketiga-tiga kes itu, mangsa dilaporkan disamun oleh dua lelaki menaiki sebuah motosikal semasa berhenti di lampu isyarat dan terperangkap dalam kesesakan jalan raya.

Beliau berkata, mangsa pertama merupakan seorang pengarah sebuah syarikat berusia 45 tahun yang memberhentikan kenderaannya di lampu isyarat Jalan PJS 8/2 di sini.

"Dalam kejadian pukul 10.30 pagi, mangsa kehilangan beg tangan yang berisi RM500, telefon bimbit dan iPad," katanya ketika ditemui di Ibu Pejabat Polis Daerah Petaling Jaya di sini hari ini.

Meor Hamdan berkata, dua lagi wanita dilaporkan menjadi mangsa penjenayah menggunakan modus operandi sama ialah seorang kakitangan bank dan jurujual kereta, masing-masing berusia 24 dan 27 tahun.

Beliau berkata, kakitangan bank terbabit disamun pada pukul 5.30 petang semasa berada dalam kereta di Jalan 16/10, manakala jurujual kereta pula menjadi mangsa selang 25 minit kemudian di SS 20/10.

Katanya, mangsa masing-masing mengalami kerugian berjumlah RM1,500 dan RM900.

"Daripada tiga kes tersebut, dua mangsa disamun semasa berhenti di lampu isyarat dan seorang terperangkap dalam kesesakan," katanya sambil menasihatkan pemandu supaya berhati-hati selepas ini.

http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2011&dt=1029&pub=Utusan_Malaysia&sec=Kota&pg=wk_06.htm

10 penyamun hentak mangsa guna topi keledar
Harian Metro 29 Okt 2011

GOMBAK: Seorang lelaki cedera di kepala dan badan selepas dihentak dengan topi keledar oleh sekumpulan lelaki sebelum disamun menyebabkan kerugian dianggarkan RM5,000, kelmarin.

Dalam kejadian jam 9 malam itu, mangsa yang berusia 21 tahun bersama rakannya berjalan pulang ke rumah di Taman Tun Teja, di sini, selepas makan di restoran berhampiran.

Bagaimanapun, tiba-tiba muncul 10 lelaki menunggang motosikal menghampiri mangsa.

Menurut sumber, terkejut dengan kehadiran suspek, mangsa dan rakannya cuba melarikan diri namun gagal kerana kumpulan itu mengepung mereka.

“Seorang daripada suspek memaki-hamun mangsa sebelum suspek lain menghentak topi keledar ke kepala mangsa beberapa kali,” katanya.

Sumber berkata, selepas beberapa minit dibelasah, suspek merampas telefon bimbit, gelang tangan perak dan rantai emas dipakai mangsa. “Suspek yang mendapatkan barangan berharga mangsa melarikan diri meninggalkan mangsa bersama rakannya yang cedera,” katanya.

Sumber itu berkata, mangsa dan rakannya yang cedera pergi ke Hospital Selayang untuk mendapatkan rawatan.

Bimbang kejadian sama berulang, dia membuat laporan di Pondok Polis Hospital Selayang.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah Gombak, Asisten Komisioner Abdul Rahim Abdullah mengesahkan menerima laporan kejadian itu dan siasatan lanjut dijalankan.

http://www.hmetro.com.my/myMetro/articles/10penyamunhentakmangsagunatopikeledar/Article/index_html

Tiada ulasan: