KASIH SAYANG

KASIH SAYANG

20120319

Kisah benar seorang penunggang motosikal tanpa lesen


19 Mac 2012 -SAYA adalah warganegara Malaysia berstatus bumiputera berumur 33 tahun yang masih belum memiliki lesen memandu hingga saat ini. Tujuan utama saya menulis dan meluahkan perasaan saya dalam Forum Utusan Malaysia ini adalah semata-mata untuk memohon pertolongan dan seterusnya membuka mata hati dan perasaan pihak jabatan kerajaan terutama Jabatan Pengangkutan Jalanraya (JPJ), Polis Diraja Malaysia (PDRM Cawangan Trafik), bahagian Majlis Keselamatan Jalan Raya dan pihak berkuasa daripada kementerian berkaitan.

Saya bukan tidak mampu untuk memiliki lesen memandu. Saya tahu sesetengah pusat latihan memandu ada menyediakan kemudahan bayaran secara ansuran, malah harga untuk memiliki lesen motosikal pun murah hanya RM211 sahaja. Oleh kerana saya menerima Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M) daripada kerajaan, saya ingin memiliki lesen memandu yang sah dengan menggunakan wang bantuan tersebut.

Sebelum ini, saya bukan tidak mahu mengambil lesen memandu bahkan itulah yang saya impikan dalam hidup untuk memilikinya kerana bagi saya tanpa lesen memandu hidup saya sangat terseksa.

Suatu hari, saya pernah mendaftar untuk mengambil lesen memandu motosikal dan kereta. Saya membayar RM100 untuk pendaftaran tersebut. Saya menghadiri dan mendengar sesi taklimat pukul 8 pagi. Saya diberi tarikh untuk menghadiri hari ujian berkomputer di RILEKS. Bila tiba harinya, saya orang paling awal tiba di pejabat RILEKS walaupun pejabatnya belum dibuka. Setelah dibuka, nama saya tidak dipanggil, berjam-jam saya menunggu. Orang lain datang kemudian yang dipanggil.

Saya bergegas ke kaunter dan bertanya kenapa nama saya tidak dipanggil sehingga tinggal saya seorang sahaja di situ? Dengan tindakan segera seorang kerani di situ menghubungi pegawainya melalui telefon.

Hampir 10 minit mereka berbincang di dalam talian. Akhirnya kerani tersebut memberitahu kepada saya, nama saya tidak disenaraikan dalam senarai calon ujian kerana saya mempunyai beberapa saman tertunggak kerana kesalahan trafik (saman tiada lesen memandu sebelum ini). Saya diarahkan untuk melangsaikan kesemua saman tersebut hingga nama saya bersih dalam sistem komputer.

Saya sangat kecewa, kenapa ada undang-undang yang tidak benarkan pesalah trafik mengambil lesen memandu walaupun mempunyai saman tertunggak. Untuk pengetahuan, saya mempunyai saman trafik yang tertunggak melebihi RM3k. Kini saman saya kian bertambah sehingga sekarang.

Saya juga pernah tiga kali dikejar polis kerana melarikan diri dari sekatan jalan raya, saya lari kerana tiada lesen memandu dan saya bersyukur kerana saya terlepas.

Saya berpendapat lesen memandu boleh mengubah taraf hidup seseorang itu kearah yang lebih baik, malah lesen memandu juga boleh menjadikan seseorang rakyat Malaysia mencapai pendapatan yang lebih stabil. Saya yakin ramai yang senasib dengan saya sukar mencari pekerjaan tanpa lesen memandu.

Dengan adanya lesen memandu seseorang itu boleh memohon pekerjaan sebagai penghantar surat, penghantar Pizza, pemandu van kilang, pemandu peribadi atau pemandu lori yang menjanjikan pendapatan bulanan RM1,000 hingga RM2,500 atau lebih.

Tetapi itu semua hanya impian jika mereka mempunyai lesen memandu.

Kini saya hidup dalam ketakutan kerana sekarang saya mempunyai 12 saman trafik yang mana kesemuanya kesalahan tiada lesen memandu.

Semakin hari semakin bertambah saman saya. Sedangkan saya memang tak mampu membayar saman kerana bekerja sendiri dan mempunyai tanggungan.

Saya beroleh pendapatan kurang dari RM700.

Saya merayu agar dapat memansuhkan semua saman tertunggak bagi memudahkan rakyat memiliki lesen memandu yang sah. Saya juga merayu kepada pihak kementerian terbabit agar meneliti dan bersimpati dengan kes seperti ini.

Saya yakin masih ada ribuan rakyat lagi yang menderita tiada lesen memandu yang sama senasib seperti saya. Janganlah menghalang rakyat mengambil lesen memandu disebabkan saman tertunggak mereka kerana selagi mana seseorang rakyat itu tidak berkemampuan membayar saman selagi itu jugalah samannya akan bertambah serta jumlah yang perlu dibayar kian tertunggak.

Situasi ini boleh memberi impak yang negatif hingga boleh menyebabkan seseorang itu mengalami tekanan perasaan, kemurungan dan merasa gemuruh jika berdepan dengan sekatan jalan raya oleh polis trafik atau JPJ. Ada dan akhirnya dia berpatah balik kemudian berlaku kemalangan maut, padahal dia bukanlah tidak mahu mengambil lesen sebelumnya tetapi tidak dibenarkan oleh undang-undang untuk mendapatkan lesen akibat saman tertunggaknya.

Jika semua rakyat mempunyai lesen memandu, saya yakin rakyat mempunyai pekerjaan dan pendapatan yang tetap dan terjamin serta perjalanan mereka di jalanraya dalam situasi yang aman.

Kepada sesiapa mempunyai masalah sama, sila emelkan kepada kamenrider1malaysia@gmail.com. Saya akan salin dan lekat emel anda dan akan menyiarkan dalam sebuah blog yang akan dibangunkan kelak.

Kami bukan pembangkang, tetapi kami akan menyokong kerajaan jika transformasi berlaku ke atas status saman kami. Kami hanya mahu lesen sahaja. Tolonglah.

Oleh KAMEN RIDER 1MALAYSIA, DUN Chenor, Pahang

Sumber : http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2012&dt=0319&pub=Utusan_Malaysia&sec=Forum&pg=fo_03.htm

Tiada ulasan: