KASIH SAYANG

KASIH SAYANG

20120322

Orang Rembau pakar buat senapang untuk lawan Portugis

Semakin hari semakin banyak persoalan timbul akan kaitan serangan Portugis ke atas Melaka untuk merampas senjata rahsia umat Islam ketika itu , iaitu senapang dan meriam. Kaitannya dengan sejarah kedatangan orang Minangkabau dari istana Pagaruyung ke Rembau, bergabung dengan orang Asli suku Jakun untuk menghalau penceroboh Portugis dari Nusantara. Dapatan ini dikukuhkan lagi dengan perkhabaran bahawa pembesar Melaka telah berundur ke Rembau dan Johor. Anak Bendahara Tun Perak pula iaitu Tun Zainal Abidin pernah menjadi Datuk Lubuk China di Rembau.

Setiap perlantikan Undang dan Yang Dipertuan Besar pada awalnya perlu mendapat restu dari kesultanan Johor. Semakin menarik sejarah ini.

Dikatakan juga orang Minangkabau adalah pakar dalam pembuatan logam terutama besi dan tembaga untuk membuat senjata api seperti senapang dan meriam, lebih lama sebelum kedatangan tentera penceroboh Eropah ke Nusantara ini.

Orang Eropahlah yang merampas senjata api ini dan membawa ke Jepun. Senjata api hasil orang Melayu ini, orang Jepun belajar membuat senjata api.

Semua dapatan di atas ini perlu dibuat kajian secara mendalam, saintifik , sokongan dari pembesar, kementerian dan sebagainya. Kalau kita sanggup melabur begitu banyak untuk mengenang kembali Peristiwa Bukit Kepong, kenapa tidak dilakukan pelaburan yang lebih lagi untuk mengkaji sejarah bangsa sebelum kedatangan tentera penceroboh Eropah ke Nusantara?

The Minangkabau have a long history of brassworking and forging iron weapons and farm tools. They used cannons and bored matchlocks long before Europeans arrived. http://hotelbenteng.com/index.php?option=com_content&task=view&id=4&Itemid=1

Senjata rahsia orang Melayu kini dilelong di Eropah http://waghih.blogspot.com/2012/03/senjata-rahsia-orang-melayu-kini.html

Jasa kaum Cina pertahan Melaka dari serangan Portugis http://waghih.blogspot.com/2012/03/jasa-kaum-cina-pertahan-melaka-dari.html

Tun Zainal Abidin bin Bendahara Paduka Raja Tun Perak [Dato' Lubok China] http://www.royalark.net/Malaysia/malacca5.htm

SUMBER

3 ulasan:

ajib berkata...

"..Setiap perlantikan Undang dan Yang Dipertuan Besar pada awalnya perlu mendapat restu dari kesultanan Johor.."
kito berajo ko melako, bersultan ko johor, bertuan ko pagar ruyung. jgn tak tau adat kito tu

Tanpa Nama berkata...

Hang Tuah ialah Orang Jakun juga

Unknown berkata...

assalamualaikum....tuan...
saya dan kumpulan ingin mengkaji kebenaran sama ada benar dakwaan mengatakan
"Orang Rembau pakar buat senapang untuk lawan Portugis"
saya ingin menemubual pihak tuan...dengan siap kami ingin hubungi...????