KASIH SAYANG

KASIH SAYANG

20120520

Penduduk Chengkau amat perlukan hentian bas


Ahad 20 Mei 2012, saya baru balik dari program ramah mesra bersama penduduk Chengkau, Rembau bersama rakan-rakan saya. Kami menemui beberapa penduduk sekitar pekan dan pasar Chengkau. Kemudian sahabat saya Kasbi mengajak kami pergi ke rumah seorang penduduk di Kg Lada untuk menghulurkan sumbangan kerusi roda untuk seorang warga emas di sana.

Sementara menunggu sahabat saya Kasbi mengambil kerusi roda di rumahnya, kami menunggu dalam kereta berhampiran hentian bas atau pondok menunggu bas tepi jalan utama Rembau-Tampin di pekan Chengkau. Hentian bas tersebut di tepi jalan dari Rembau menuju ke Tampin. Saya lihat ada seorang lelaki sedang menunggu bas. Lama juga dia menunggu, saya ingatkan lelaki tadi menunggu bas hendak ke Tampin. Tiba-tiba bila saya nampak ada bas Southern dari arah Tampin menuju ke Rembau tiba, cepat-cepat lelaki tadi melintas jalan.

Seram sejuk saya tengok lelaki tadi melintas di jalan yang sibuk. Rupa-rupanya tiada hentian bas dari arah Tampin ke Rembau di pekan Chengkau tadi. Yang ada cuma papan tanda. Apabila Kasbi sampai, saya tanya dia, tak ada ke hentian bas seberang jalan sana. Katanya dah lama tak ada, sejak dibuat projek pelebaran jalan di Chengkau.

Lalu kami pun berbincang macamana kita boleh menyelesaikan masalah ini dengan segera. Lalu kami pun bersetuju untuk mencari sesiapa yang ingin mewakafkan hentian bas, kemudian kami akan menulis surat ke Majlis Daerah Rembau untuk menyatakan hasrat kami untuk membina hentian bas tersebut.

Kami pun bersetuju agar Tn Hj Roni yang merupakan Ketua Lajnah Kebajikan PAS Rembau untuk menulis surat ke Majlis Daerah Rembau dalam masa terdekat ini.

Kepada sesiapa yang ingin mewakafkan sebuah hentian bas di pekan Chengkau samada ingin menghulurkan sumbangan atau melantik kontraktor sendiri untuk membinanya sila hubungi Tn Hj Roni di talian 012-2268230 atau menghubungi saya sendiri 012-2267406

Tiada ulasan: