FORUM

FORUM

TABUNG KEBAJIKAN

TABUNG KEBAJIKAN

20101205

Pembangunan Tanah Adat Perpatih utk Perumahan Rakyat

Susah sangat ke nak bangunkan tanah Adat Perpatih di Negeri Sembilan? Kalau tanah adat di Rembau diambil kerajaan pada harga RM1.20 sekaki persegi untuk projek landasan keretapi berkembar, takkan tanah adat tidak boleh dibeli pada harga sama dan dibuat Projek Perumahan Rakyat khusus untuk rakyat Rembau. Ini ialah WIN WIN SITUATION. Rakyat yang tanah adat terbiar dan tidak boleh dijual pada bukan waris perempuan akan dapat wang. Rakyat di daerah tersebut yang tidak ada rumah, akan dapat rumah pada harga yang murah. Kerajaan pula tak perlu nak keluar duit yang banyak untuk beli tanah pada harga pasaran seperti tanah hak milik bebas dan tanah industri.

Jadi kenapa yang susah sangat nak bangunkan tanah adat ni? Katakan seorang wanita ada tanah adat seluas 1 ekar. Tapi dia tiada anak perempuan, anak lelaki ada 8 orang. Wanita tadi duduk Kuala Lumpur dengan anak lelaki. Kerana kalau dia bangunkan tanah adat, anak-anak lelakinya takkan dapat apa-apa. Kalau dia mati pun, anak laki-lakinya tak dapat apa-apa. Dia nak jual pula terlalu murah harga tanah adat, kerana hanya boleh dijual kepada saudara maranya yang perempuan sahaja yang dalam satu suku. Paling tinggi di Rembau tanah adat seekar mungkin RM 10,000.

Kalau kerajaan beli tanah adat ini pada RM1.20 sekaki persegi, wanita tadi akan dapat RM52,272. Kemudian kalau dibuat Perumahan Rakyat, jika ada anak lelaki wanita tadi yang layak, dia akan diberi keutamaan.

Bukankah ini satu keuntungan untuk semua, terutama orang Melayu di Rembau, orang Melayu di Kuala Pilah, orang Melayu di Jelebu, orang Melayu di Pantai?

Kalau kerajaan lebih kreatif lagi tanah-tanah adat yang terbiar ini dibeli dan dibuat projek ladang rakyat, projek lot rumah banglo yang mana diberi keutamaan kepada orang Melayu di daerah tersebut.

PILIHANRAYA UMUM dah nak dekat. Kita tengok parti mana yang akan menjuarai isu tanah adat ini. Satu isu utama dan unik untuk orang Melayu di Negeri Sembilan sahaja.

(1 ekar = 43560 kaki persegi)
Dari www.mudah.my sebagai perbandingan
- Lot Banglo, 8960 kaki persegi, di Pekan Rembau, RM 64000 ( RM7.15 sekaki persegi)
- Rumah Setingkat di Taman Rembau Utama, pajakan 99 tahun, 22 ka X 70 ka, RM 115,000 (RM24.70 sekaki persegi, jika utk bangunan RM50 sekaki persegi)

BERITA HARIAN

REMBAU: "Kami hanya mahu ganti rugi yang setimpal berdasarkan nilai harta sebenar. Jangan aniaya kami hanya kerana kami orang kampung," kata Pengerusi Jawatankuasa Bertindak Selamatkan Tanah Adat Rembau, Chik Tak Datuk Amat.

"Bayaran RM1.20 hingga RM2.80 kaki persegi yang dibayar atas pengambilan tanah kami belum cukup untuk mendirikan rumah baru. Jadi, kami berharap penilaian semula tanah dapat dibuat bagi memberi keadilan kepada orang kampung," dakwanya.

"Saya juga terpaksa menunda majlis perkahwinan anak saya yang dijadualkan tahun ini ke tahun depan. Siapa yang tidak runsing separuh daripada rumah yang didiami sejak berpuluh tahun lalu akan dirobohkan," katanya.

Sumber http://www.bharian.com.my/Current_News/BH/Saturday/Wilayah/20090718112611/Article/index_html

10 ulasan:

To'Bogok berkata...

Tuan, boleh tak tuan cari kenapa adat pepatih itu diujudkan. Apakah tujuannya hanya saudara perempuan itu sahaja yg layak bagi harta yg diwariskan. Kenapa ia masih ujud, sedangkan ada yg mengatakan ianya tidak mengikut syarak?
Harap dapat penjelasan dari tuan.

Albakr Allatifi berkata...

Bab tanah adat dinegeri sembilan sememangnya menjadi isu dan dilema masyarakat melayu dinegeri sembilan.
Terlalu banyak andaian dan kadang kala kuatnya pengangan serta prinsip yang harus di-ikuti atas nama adat itu sendiri.
Umum mengetahui konsep matrilineal atau anak perempuan mesti mewarisi tanah2 adat yang turun menurun dan mesti pula dalam linkungan suku warisnya sahaja.
sila lah ke blog saya tentang bab adat ini.

Tanpa Nama berkata...

Di lema juga di Indonesia.. bagi yang Bapaknya Minang tapi ibunya bukan dari Minang.. Yang terjadi adalah Adat mengata, syarak menurut.

Anak Waris berkata...

Terdahulu kalau nak berhujuh bab adat ni kene la tahu dan faham pasal adat ni kerana orang dulu2 penah bercakap "Tau yo Penugheh Ea Tidak" dimana maksudnya adalah setiap sesuatu tu kita kenalah memahami maksud istilah dan juga makna isinya yang tersurat dan tersirat.

Berkaitan tanah yang diwariskan kepada saudara perempuan ilah tanah atau harta yang diperturunkan dari nenek moyang dahulu dengan balasan kasih sayang. Jika perempuan yang mewarisinya meninggal tanpa mempunyai anak perempuan, harta tersebut dikembalikan semula kepada waris dari sanak ibu atau sanak datuk yang perempuan. Tapi jika dia memperolehi harta dari perwarisan secara faraid atau wasiat dari waris terdahulu atau harta sepencarian/dibeli semasa hayatnya, ianya tidak di terikat dengan sistem perwarisan mengikut adat pepatih tetapi perlu mengikut hukum islam iaitu secara faraid atau wasiat. Wallahualam..

Amid berkata...

Saya meneliti beberapa buah hasil penyelidikan hal pengurusan tanah adat (yang kadangkala disebut sebagai tanah pusaka, tanah pesaka di dalam kajian itu) di Negeri Sembilan. Motif untuk melancarkan kajian-kajian itu sememangnya jelas - ingin membuktikan bahawa pewarisan tanah adat yang diamalkan oleh anak-anak buah Adat Perpatih di Negeri Sembilan itu tidak mengikut syarak.

Akhirnya mereka sengaja menutup fakta bahawa tanah adat itu bukan harta mutlak. Ia milik suku. Keputusan kajian? Tak payah tanya lagi - orang pengamal adat di Negeri Sembilan mewariskan harta tidak mengikut syarak. Mana mereka berani buka fakta itu kerana malulah - bukankah mereka ini ahli ilmuwan di menara gading?

Maka stigma "tak mengikut syarak" itu kekal sampai sekarang (dengan kata lain, mereka menuduh bahawa orang yang mengamal adat ini dan makan hasil daripada tanah adat ini kekal berdosa). Pandai, kan?

Mengharap RedhaMu berkata...

Buang jer tanah adat tuh. Tukar status jadi tanah lot. Peh tuh juallah. Baru dapat harga tinggi. Barulah tak aniaya orang. Kan dah rugi waris lelaki yang tiada saudara perempuan. Kesian...kesian....tu lah dia mendokong sangat adat pepatih... Nasib baik den menentang adat!!

Tanpa Nama berkata...

Adat perpatih dah tak sesuai lagi pada masa. adat yg dah lapuk.. tp ia amat sesuai pada zaman dahuli...sahaja.. tp tidak sesuai pada masa kini...

Tanpa Nama berkata...

Adat pepatih ke adat apa ke semuanya sama...yg mendatag tetap mendatang...
klu org kl kahwin dengan org perlis..harta seperti rmah pusaka. tanah pusaka.hak milik perempuan..adakah bila isteri meniggal dunia. harta tersebut nak kat suami(org Kl )tentulah tidak.. habis mcm mana...harta perlu dicari oleh sisuami..

Jehan berkata...

balik2 tanah adat juga yang diserang. Lelaki Muslim luar N9 bersikap lepas tangan tak jalankan tanggungjawab jaga saudara perempuan mereka yang janda semua bisu 1000 bahasa. Kalau di negara2 Arab, mahkamah syariah akan suruh bekas suami bagi ganti rugi yang tinggi pada bekas isteri supaya wanita tak hidup terhimpit. Tapi itu tidak terjadi di msia. Lelaki merayu sikit saja turunlah wang pampasan si janda serendah2nya. Sungguh kejam lelaki2 luar N9.

Jehan berkata...

Lagi 1 , contohilah Cina,India dan orang putih. Tak langsung dapat pertolongan kerajaan tapi tetap berjaya. Saya tinggal di barat dan sangat malu dengan sikap Melayu yang asyik2 merungut dan menyalahkan kerajaan tapi malas berusaha.