KASIH SAYANG

KASIH SAYANG

20110920

Negara kehilangan pemimpin Melayu paling hebat




Entah kenapa nama Abdullah bin Dahan seorang pemimpin Melayu yang hebat yang mempunyai begitu banyak idea serta mempunyai wawasan yang tinggi dilupakan oleh pejuang bangsa Melayu pada masa kini. Abdullah bin Dahan adalah orang yang menggerakkan Undang-Undang Tanah Simpanan Melayu pada tahun 1933. Malah pembukaan tanah rancangan Felda juga adalah cetusan idea Abdullah bin Dahan.

Bukan itu sahaja, begitu banyak idea, gesaan dan saranan oleh Abdullah bin Dahan ini telah mempertingkatkan taraf hidup orang Melayu masa kini. Akan tetapi kenapa nama Abdullah bin Dahan ini kurang dibahaskan oleh bukan sahaja orang Melayu , malah cerdik pandai Melayu?

Abdullah bin Dahan adalah merupakan orang Melayu yang hebat dan begitu bijak pada abad ke 20. Tidak ada sesiapa yang dapat menandingi kehebatan Abdullah bin Dahan sehingga ke hari ini.

Apakah pemimpin Melayu takut dengan kehebatan Abdullah bin Dahan yang kuat memerangi rasuah, begitu tegas terhadap Inggeris, sentiasa menggesa anak buahnya berubah ke arah kebaikan (Kaizen), mereka yang tidak mahu berubah digesa letak jawatan?

Kalau nak kaji sejarah, bongkarlah kebenaran, kerana sejarah pasti akan berulang.

Untuk membaca jasa-jasa Abdullah bin Dahan yang dilupakan oleh orang Melayu dan pemimpin Melayu masa kini sila muat turun di pautan berikut http://malaycivilization.ukm.my/idc/groups/portal_aperpatih/documents/ukmpd/adat_03781.pdf

















8 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

FELDA bukan jasa Abdullah bin Dahan. FELDA ialah jasa UMNO, secara khususnya Tun Razak. Sekarang, NTR dan Tan Sri Isa banyak berjasa kepada FELDA.

Tanpa Nama berkata...

tanpa nama 2:17..piraah mabok!!lan***punya hati babi busok umno/apco.

azmie berkata...

Dia meninggal thn 1938, jauh sgt dr felda tu. Idea tu mungkin sama. tanpa nama 2:17, pergi tanya management felda jasa apa yg 2 ekor tu buat kat felda. mengabiskan duit felda ada la

Unknown berkata...

Tuan,

Hebat sungguh Datuk Undang Luak Rembau Hj. Abdullah bin Dahan ini.

Kita sendiri pun tidak mengetahui anutan politik beliau. Eloklah kita pendamkan sentimen kepartian yang tidak terkawal.

Mungkin info lengkap beliau boleh didapati di Galeri Astana Raja.

Kalau belum ada lagi, pihak yg bertanggung tolong sediakan supaya boleh dibaca oleh 'para pendekar' kabilah bangsa.

Tanpa Nama berkata...

tanpa nama 2:17...jika nak mencarut, sila berambus dari blog ini & pergi ke blog2 politik murahan yg ada.. "mulut yg busuk dtg dr hati yg hitam"..

Haji Kamarudzaman Mohd Salleh. DNS. ANS berkata...

Saya percaya perkara2 yg dibangkitkn oleh Al-Marhum YTM Dato' Abdullah ini pastinya dicatatkan didalam minit mesyuarat ketika itu sebagai rekod.

Tentu sekali catatan2 tersebut menjadi rujukan kepada pegawai2 kerajaan melayu yang berkhidmat yg ingin memajukan tanah melayu ketika itu termasuklah Al-Marhum Tun Abdul Razak. Sejarah adalah jejak yg terang dan amat berguna sebagai pedoman.

Kebolehan berfikir dan tindakan Al-Marhum Dato' Abdullah Hj. Dahan untuk kemajuan dan kemakmuran bangsanya adalah kurniaan ALLAH SWT
dan inya adalah permata yg mesti kita hargai.

Felda,Felcra,PNB,Tabung Haji atau apapun nama organisasi yg ujud dan siapa yg menubuhkannya kini tidak menjadi persoalan...kerana ianya terbit dari buah fikiran yg bernas dari insan yg tidak didendangkan.

Amal jariah YTM Dato' Abdullah ini menjadi motivasi kepada umat melayu yg berwawasan di bumi bertuah ini.

waghih terachi berkata...

bermula dari usul..kemudian dilaksana..masakan boleh dilaksana jika tiada usul..kelemahan bangsa melayu apabila tidak boleh melihat puak yang lain daripadanya berjaya atau hebat..sebagai contoh..orang jawa tidak boleh melihat orang minang berjaya..orang minang pula tidak boleh terima orang bugis berjaya..dan orang bugis tidak boleh tengok orang jawa berjaya (begitu jugalah sebaliknya antara satu dengan yang lain)..inilah hakikatnya..kalau kita tidak kikis sikap seperti ini..maka bangsa melayu tidak akan mencapai matlamatnya..ingat kita adalah dari rumpun bangsa yang sama. siapa pun yang berjaya dia adalah bangsa kita lebih-lebih lagi orang islam..

Unknown berkata...

Saya cicit kepada Dato Haji Ipap Bin Abdullah. Saya mahu tahu siapa nama penuh bapa kepada Dato Haji Ipap? Dato' Haji Ipap Bin Abdullah. Abdullah Bin? Dato' Haji Ipap lahir pada 1898, Dato' Haji Abdullah Bin Haji Dahan lahir pada 1900. Macam mana Dato' Haji Ipap sebagai seorang anak lahir awal 2 tahun dari bapanya. Di Royal Ark ada menyatakan Dato' Haji Abdullah Bin Haji Dahan ialah bapa kepada Dato Haji Ipap, lagi sekali saya tanya mengapa Dato' Haji Ipap lahir pada 1898 iaitu 2 tahun awal dari tahun kelahiran bapanya iaitu 1900. Anak tua dua tahun dari bapa? Pelik. Tolong saya mencari fakta yang benar.