KASIH SAYANG

KASIH SAYANG

20110909

Tentera Malaysia bantu rakyat Afghanistan, satu realiti



Ketika kita dikejutkan dengan serangan terhadap pasukan misi kemanusiaan Malaysia di Somalia, kita hampir terlupa akan anggota Angkatan Tentera Malaysia yang ketika ini sedang memberikan bantuan khidmat kesihatan di Bamyan, Afghanistan. Saban hari pasukan perubatan ATM ini menjalani latihan sekiranya berlaku serangan hendap, bom jalanan dan sebagainya.

Sesuatu yang harus dipelajari oleh mana-mana pihak yang ingin memberi bantuan kemanusiaan di wilayah yang bergolak.

Ikuti pelbagai kisah dan gambar menarik bantuan yang diberikan oleh ATM kepada rakyat Afghanistan dari kaca mata mereka yang terlibat secara langsung, bukan dari pihak lain di http://milmeddr.blogspot.com/

*************
Pasukan Perubatan Malaysia Wujudkan Penjagaan Kesihatan Yang Inovatif

Wilayah BAMYAN, Afghanistan – Di kawasan di mana terletaknya Ibu Pejabat bagi Tim Pembangunan Semula Wilayah Bamyan adalah juga tempat tinggal dan operasi Pasukan Perubatan dan Pergigian Angkatan Tentera Malaysia (ATM) yang sedang di dalam misi kontinjen Malaysia ataupun MALCON ISAF 2. Kontinjen Tentera darat Malaysia sedang menjalankan misi memberi bantuan khidmat kesihatan bersama-sama penduduk tempatan bagi membantu meningkatkan penjagaan kesihatan dan kualiti hidup masyarakat di Wilayah Bamyan. "Kami sedang merawat penyakit yang kebanyakkannya telah tidak wujud lagi di lain-lain negara" kata Lt Kol Rusman bin Sanip, Komander Pasukan Perubatan dan Pergigian ATM atau MALCON ISAF 2.

Sumber : http://jointforce.mod.gov.my/index.php?option=com_content&view=article&id=184&catid=86

Tiada ulasan: