KASIH SAYANG

KASIH SAYANG

20110908

Mains dicadang fokus kepada pendidikan agama



SEREMBAN, 8 Sept 2011: PAS Negeri Sembilan mencadangkan agar Majlis Agama Islam Negeri Sembilan (Mains) mempertingkat mutu pendidikan agama di negeri itu yang jauh terkebelakang.

"Perhatian seharusnya diberikan kepada status guru-guru agama tidak terlatih (GSTT) di sekolah agama milik kerajaan negeri," kata Pesuruhjaya PAS Negeri Sembilan, Taufek Abdul Ghani.

Beliau yang juga Adun Paroi mengulas cadangan Mains yang mahu membina menara 15 tingkat bagi menempatkan pentadbiran semua badan-badan di bawahnya.

Setiausaha Mains baru-baru ini mengumumkan pihaknya akan membina menara itu.

Menara Mains akan menjadi mercu tanda di negeri ini. Menteri Besar, Datuk Seri Mohamad Hasan berkata, menara ini akan dibina setinggi 12 tingkat dan tiga tingkat pada bahagian podium menara tersebut.

“Kerja-kerja tanah dan meroboh bangunan sedia ada kini sedang dilaksanakan. Menara ini akan mula dibina pada hujung tahun ini dan mengikut rancangan, ia dijangka siap pada tahun 2013,” katanya.

Ekoran itu timbul pertikaian di kalangan masyarakat apakah keperluan sebenar umat Islam di negeri itu kerana Mains memungut zakat dari umat Islam.

Ia menjadi menarik lagi kerana cadangan ini berbangkit ketika umat Islam didedahkan kononnya ramai antara mereka yang memerlukan bantuan terpaksa mendapatkan bantuan dari pihak lain termasuk dari pihak gereja.

Ekoran itu timbul pula kononnya ada pihak yang mengambil kesempatan untuk memurtadkan umat Islam melalui pendekatan bantuan itu.

Zakat adalah sumber yang paling baik untuk membantu umat Islam yang memerlukan kerana zakat wajib diagihkan kepada lapan asnaf (kategori) penerima.

Dalam sidang Dun baru-baru ini, Menteri Besar Tan Sri Mohamad Hassan menjelaskan, Mains tidak menggunakan wang zakat dalam pembinaan itu tetapi wang keuntungan projek-projek Mains.

"Jika Mains mampu, badan ini wajar memberikan tumpuan kepada pendidikan agama Islam," kata Taufek.

Taufek juga mencadangkan agar kerajaan negeri meningkatkan kemudahan bantuan kewangan samada dalam bentuk biasiswa atau pinjaman tanpa faedah.

Ia satu keperluan asas khususnya kepada pelajar cemerlang dalam aliran agama yang ingin belajar di luar negara samada dalam bidang perubatan mahupun pengajian agama, kata Taufek kepada Harakahdaily.

Untuk mengetahui sokongan rakyat terhadap isu ini, Taufek telah menaikkan satu poll dalam laman blog miliknya, http://mohdtaufek.blogspot.com/ . Sehingga berita ini ditulis, 90 peratus peserta poll ini menolak pembinaan menara ini.


http://bm.harakahdaily.net/index.php/berita-utama/5283-mains-dicadang-fokus-kepada-pendidikan-agama

Tiada ulasan: