KASIH SAYANG

KASIH SAYANG

20160109

REZEKI TIDAK DATANG BERGOLEK

REZEKI TIDAK DATANG BERGOLEK – Membantu orang susah tidak semestinya dengan wang ringgit. Ada kalanya dengan kita memberi wang ringgit akan menjadikan mereka tidak nampak jalan keluar, sentiasa meminta-minta. Ada beberapa kes yang terpencil, mohon minta bantuan untuk bayar yuran persekolahan. Saya kata pada pemohon, pergi saja sekolah daftar anak, sebarang pembayaran yuran dan sebagainya minta guru hubungi saya. Akhirnya bila guru hubungi saya untuk penjelasan yuran, pelajar tersebut tidak datang ke sekolah, hanya datang masa hari pendaftaran. Pemohon beri bermacam alasan anak tidak dapat ke sekolah.

2. Begitu juga dalam kes lain, mohon bayar bil elektrik, pengurusan jenazah dan sebagainya, kalau kita nak bantu, bayar terus kepada TNB, pengurus jenazah dan sebagainya. Sekarang dah mudah, bayar online saja, resit whatsappkan. Memang banyak kes mereka yang susah, tapi kes yang terpencil seperti ini akan menghilangkan keyakinan orang.

3. Kepada mahasiswa yang susah, masa cuti, rajin-rajinlah ke masjid, bukan sekadar beribadah, rajin-rajin kutip sampah, bersih tandas, InsyaAllah akan ada jemaah masjid yang tanya dan hulur bantuan. Niatkan cuci masjid itu kerana Allah, bukan dengan harapan akan ada orang yang membantu.

4. Semalam ada bapa dari Senawang hubungi saya minta sumbangan, katanya pra sekolah di Senawang dah penuh. Satu Senawang dia tanya Tadika Kemas pun dah penuh. Dia tak mampu bayar tadika swasta. Saya kata padanya pergi ke Pasti Hidayah, di Apartment Seroja, Taman Tasik Jaya. Bayar apa yang mampu, selebihnya minta guru Pasti hubungi saya untuk pembayaran.


Tiada ulasan: