KASIH SAYANG

KASIH SAYANG

20060423

MB N.Sembilan berani memperkatakan yang benar

Kebiasaannya jarang kita dengar pemimpin negara atau negeri untuk menyatakan keadaan sebenar kewangan negara atau negeri. Akan tetapi sebaliknya Menteri Besar Negeri Sembilan Datuk Seri Mohamad Hassan secara terus terang menyatakan kewangan Negeri Sembilan berada dalam keadaan yang tidak baik apabila kerajaan Negeri Sembilan mengalami defisit yang tinggi akibat penganjuran SUKMA ke 10 dan dibawa dalam belanjawan 2005 dan 2006.

Sebagai pemimpin mereka haruslah bercakap benar agar rakyat tahu keadaan sebenar negeri mereka justeru mereka dapat berusaha bersama-sama untuk memajukan negeri mereka sendiri.

Akibat daripada defisit ini kerajaan Negeri Sembilan telah mengurangkan peruntukan sebanyak RM 30,000 bagi pelaksanaan Projek-Projek Kerja-Kerja Kecil 2006 kepada Ahli Majlis Mesyuarat Kerajaan (Exco) dan Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun).

Walaupun cukai tanah dan cukai pintu di kebanyakkan tempat di Negeri Sembilan ini telah dinaikkan berkali ganda, nampaknya ianya tidak dapat menampung defisit kerajaan negeri yang begitu banyak.


Berita Harian Khamis 20 April 2006 ( Muka surat C6 SENTRAL)

Peruntukan Adun dikurang – Pengurangan peruntukan sebanyak RM 30,000 bagi pelaksanaan Projek-Projek Kerja-Kerja Kecil 2006 kepada Ahli Majlis Mesyuarat Kerajaan (Exco) dan Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) bukan disebabkan pendapatan kerajaan negeri merosot.

Menteri Besar, Datuk Seri Mohamad Hasan, berkata pengurangan itu sebaliknya bertujuan mengurangkan defisit kerajaan negeri selain melaksanakan perbelanjaan berhemah.

Katanya, kerajaan negeri mengalami defisit tinggi pada 2004 berikutan perbelanjaan menganjurkan Sukan Malaysia (Sukma) X dan dibawa dalam belanjawan 2005 dan 2006.

“Saya memberi jaminan pengurangan peruntukan tidak akan mengorbankan program pembangunan yang dirancang dan akan dilaksanakan terutama di luar bandar”, katanya.

Menteri Besar menjawab soalan Datuk Ishak Ismail (BN-Lenggeng) yang mahukan penjelasan mengenai tindakan kerajaan negeri mengurangkan peruntukan ini.

Berikutan itu, Exco diperuntukkan sebanyak RM 140,000 berbanding RM 170,000 pada 2005, manakala Adun memperolehi RM 100,000 , berbanding RM 130,000 tahun sebelumnya.