KASIH SAYANG

KASIH SAYANG

20060420

Saudara baru sentiasa mengharap, bantulah mereka

Beberapa minggu lalu teman saya memberikan sumbangan sebanyak RM 600 minta diagihkan kepada orang yang memerlukan. Kali ini saya cuba untuk mengagihkan kepada saudara baru atau muallaf, kerana Islam amat menekankan agar kita sentiasa mendampingi dan membantu mereka yang baru masuk Islam.

Lalu saya cuba buat pertama kali menghubungi Yayasan Kasih Sayang (YKS) , sebuah persatuan sukarela yang membantu saudara-saudara baru di Negeri Sembilan. Saya telah menyalurkan sumbangan RM 600 kepada YKS.

Hari ini saya menerima surat daripada YKS menyatakan butiran terperinci ke mana sumbangan RM 600 tersebut disalurkan beserta dengan resit pembelian sekali, walaupun saya tidak pernah meminta mereka berbuat demikian. Inilah pertama kali saya mendapat laporan daripada sebuah persatuan sukarela ke mana sumbangan yang diberikan oleh orang ramai disalurkan. Justeru itu saya menyerulah kepada semua umat Islam yang berkemampuan, khususnya di Negeri Sembilan ini, jika ingin membantu saudara-saudara baru boleh menghubungi Pn Hajjah Norizan 012-6321519 atau Adnan 012-6116467 Yayasan Kasih Sayang N.Sembilan.

Berikut ialah butiran sumbangan RM 600 dibelanjakan :
1. Tambang ke IJN suami saudara baru sakit jantung RM 80
2. Beli buku rujukan anak saudara baru RM 38.45
3. Bantuan barangan runcit saudara baru RM 36.78
4. Berkhatan untuk saudara baru suami RM 45
5. Berkhatan untuk bayi saudara baru RM 30
6. Berkhatan untuk isteri saudara baru RM 40
7. Makan tengahari untuk pelajar pondok saudara baru RM 9.90
8. Pakaian dan barangan keperluan untuk 4 orang saudara baru RM 325.90

JUMLAH PERBELANJAAN RM 606.30