KASIH SAYANG

KASIH SAYANG

20120707

Kenapa perlu marah promosi arak bulan Ramadhan?

Bila kita baca berita sebuah pasaraya buat promosi jualan arak sempena Ramadhan, boleh kata semua orang Islam marah. Eloklah marah, tetapi sebelum marah pada pemilik pasaraya tersebut, marah dulu pada diri sendiri, marah dulu pada umat dan bangsa sendiri. Mungkin pemilik pasaraya tadi keliru, sebab dia tengok ada umat Islam terutamanya orang Melayu yang minum arak, apatah lagi jika ada yang minum arak tersebut terdiri daripada mereka yang berpengaruh atau berjawatan tinggi. Atau mungkin pemilik pasaraya tadi keliru kerana ada premis yang membuat arak atau menjual arak dirasmikan sendiri oleh orang Melayu.

Tanganilah isu ini dengan perasaan kasih sayang. Perasaan benci hanya kepada maksiat atau perbuatan maksiat tetapi perlu ada perasaan kasih sayang terhadap pelaku maksiat. Kita hendak kita dan pelaku maksiat tadi sama-sama masuk syurga.

Saya begitu tersentuh apabila diberitahu ada sebuah sekolah menengah di Negeri Sembilan dimana ada seorang guru beragama Hindu amat prihatin sekali akan pelajar Islam di sekolah berkenaan, hinggakan guru tadi memastikan semua anak-anak muridnya solat berjemaah Asar di surau di sekolah tersebut. Malukan, kita sendiri tak boleh tak pastikan anak-anak kita solat jemaah, anak-anak murid kita solat jemaah, pekerja kita solat jemaah.

Semoga Allah memberikan petunjuk dan hidayah kepada guru beragama Hindu tadi.


Promosi arak sebagai ‘Ramadan Sales’ sengaja dilakukan?

PUTRAJAYA 16 Julai 2012 - Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM) mengecam tindakan sebuah pasar raya yang menjadikan minuman keras sebagai promosi Ramadan, bulan yang dianggap mulia dan bulan ibadah puasa umat Islam.
Setiausaha Agung PPIM, Datuk Dr. Maamor Osman berkata, tindakan pasar raya di sebuah kawasan perumahan di Selangor itu sebagai menghina agama Islam dan sengaja dilakukan untuk menguji kesabaran umat Islam.



Jamil Khir Selar Tindakan Pasar Raya Eksploitasi 'Ramadan Sale' Jual Minuman Keras
6 Julai 2012

KUALA LUMPUR: Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Jamil Khir Baharom pada Jumaat menyelar tindakan sebuah pasar raya di ibu negara yang mengeksploitasi istilah 'Ramadhan Sale' untuk jualan minuman keras.
Beliau berkata Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) boleh mengambil tindakan terhadap premis berkenaan mengikut peruntukan yang ada.

The Store buat promosi Carlsberg sempena Ramadhan

Harakahdaily, 05 Jul 2012

PETALING JAYA: Langkah sebuah pasaraya di Sri Petaling membuat promosi arak Carlsberg dengan meletakkannya 'Ramadhan Sale' menyemarakkan darah umat Islam menjelang Ramadhan ini.

Iklan itu yang kemudiannya dimasukkan dalam facebook sekejap sahaja sudah menerima puluhan komen dari pengguna laman sosial itu.

Posting gambar iklan ini dibuat melalui facebok milik Lajnah Penerangan Dppsa (Dewan Pemuda PAS Shah Alam) dan beberapa pemilik lagi telah mendapat pelbagai reaksi dari orang ramai.

Ramai yang marah-marah namun ada juga yang agak rasional dengan berkata, mungkin ianya dibuat oleh orang Bukan Islam yang tidak faham.

1 ulasan:

ajibodo berkata...

akhir usia dunia ni, Allah bayar cepat salah kita. tak sempat abih becakap mcm org pandai ramalan panas sebulan, hujan lebat turun seminggu sampai banjir. tak abih lg sebok pasal sijil halal, keluar pulak promo carlsberg bulan posa. masalahnya manusia tak sedar2.
promo bjoget waktu magrib masa mlm nisfu syaaban takdak pulak sapa2 bising.