KASIH SAYANG

KASIH SAYANG

20120409

Sejak bila Tentera Malaysia pakar dalam petir?



Merujuk kepada peristiwa 15 pelajar di Melaka terkena petir pada 8 April 2012 yang terlibat dalam perkhemahan Persatuan Kadet Bersatu Malaysia (PKBM), Ketua Menteri Datuk Seri Mohd Ali Rustam berkata ibu bapa tak perlu risau kerana perkhemahan itu diselia dan dipantau oleh Angkatan Tentera Malaysia (ATM) yang mempunyai pengalaman luas dengan aktiviti seumpama itu.

Eloklah kalau ATM mempunyai kepakaran dalam bidang petir ini, kerana menurut akhbar The Star , Malaysia adalah merupakan Kotaraya Petir Asia serta negara kedua tertinggi di dunia yang menerima panahan petir setiap tahun.

Mungkin ATM telah mengambil iktibar dari kejadian dua anggota tentera maut akibat dipanah petir ketika menjalankan rondaan mencegah pendaratan pendatang asing tanpa izin (PATI) seperti dilaporkan di http://kilatmalaysia.blogspot.com/2009/10/anggota-tentera-maut.html

Sebelum ini setahu saya mereka yang pakar dalam bidang petir ini ialah Universiti Putra Malaysia iaitu Centre of Excellence on Lightning Protection (CELP) www.eng.upm.edu.my/celp

Dalam kejadian pada 8 April 2012, para pelajar telah diarahkan berada dalam khemah ketika ribut mula melanda. Apabila petir menyambar, mereka sedang berbaring di atas katil besi. Adakah ini tindakan yang harus dilakukan dalam situasi sedemikian? Saya bukan pakar, pihak media boleh tanya sendiri ATM dan CELP.

Apa pun sebagai umat Islam , kita yakin bawa ajal maut itu adalah ketentuan Ilahi. Kita hanya berusaha yang terbaik dan bertawakal.

********
15 pelajar terkena petir dikejar ke hospital

Ketua Menteri Datuk Seri Mohd Ali Rustam yang mengesahkan kejadian tersebut berkata kesemua pelajar itu mengadu sakit badan selepas kejadian panahan petir di kawasan perkhemahan itu kira-kira 5.30 petang tadi.

Katanya ibu bapa pelajar yang terlibat dalam perkhemahan tersebut dinasihatkan agar tidak berasa bimbang dengan keadaan anak masing-masing kerana perkhemahan itu diselia dan dipantau oleh Angkatan Tentera Malaysia (ATM) yang mempunyai pengalaman luas dengan aktiviti seumpama itu.

http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2012&dt=0409&pub=Kosmo&sec=Terkini&pg=bt_01.htm

Monday April 9, 2012
15 students injured as lightning strikes camp

The cadets, aged between 13 and 16, were taken to the Malacca Hospital, said an army personnel who declined to be named. The camp is run by the army and the Education Ministry.

It is believed that when the storm struck, the students were ordered into a tent. When the lightning struck, they were lying down on their steel beds.

Malaysia has the second highest number of lightning strikes in the world and is known as Asia's lightning capital.

http://thestar.com.my/news/story.asp?file=/2012/4/9/nation/11072650&sec=nation#133393050099665&if_height=524

Tiada ulasan: