KASIH SAYANG

KASIH SAYANG

20130729

Kapal perang diberi nama sempena seorang Ulama hebat




Semoga lebih banyak lagi kapal perang, jet pejuang dan kereta kebal diberi nama sempena ulama seperti Imam Bonjol.

Tentera Laut Indonesia (TNI-AL) mempunyai sebuah kapal perang yang diberi nama KRI Imam Bonjol (Kapal Republik Indonesia).

Imam Bonjol adalah merupakan seorang pemimpin dan seorang ulama Minangkabau dari Sumatera yang hebat. Pada awalnya Imam Bonjol telah bertegas dengan kerajaan Pagaruyung untuk menerapkan dan menjalankan syariat Islam sesuai dengan Ahlus Sunnah wal Jamaah yang berpegang teguh pada Al-Qur'an dan sunnah-sunnah Rasullullah SAW dan memerangi adat-adat yang bertentangan dengan syariat.

Perang Padri yang terjadi antara 1803-1838 pada awalnya adalah antara mereka yang ingin menegakkan syariat Islam dan mereka yang berpegang kepada adat yang tidak mengikut syariat Islam.

Ketua adat pada awalnya telah meminta campurtangan penjajah Belanda untuk melawan Imam Bonjol. Akhirnya Imam Bonjol dapat meyakinkan Ketua Adat untuk bersama menentang penjajah Belanda.

Imam Bonjol atau dikenali juga sebagai Tuanku Imam Bonjol lahir di Bonjol, Pasaman, Sumatera Barat, Indonesia pada tahun 1772.  Nama sebenar beliau ialah Muhammad Shahab.

Beliau menghembuskan nafas terakhir tepatnya pada tanggal 8 November 1864.

Sebagai penghargaan dari pemerintah Indonesia yang mewakili rakyat Indonesia pada umumnya, Tuanku Imam Bonjol resmi diangkat sebagai Pahlawan Nasional Indonesia sejak tanggal 6 November 1973 mewakili perjuangan dari tanah Sumatra (Minangkabau).

Tiada ulasan: