KASIH SAYANG

KASIH SAYANG

20140915

Melaka berisiko kehilangan warisan Naning berusia 600 tahun




Melaka berisiko kehilangan warisan Naning berusia 600 tahun
14 September, 2014

Masa depan sejarah 637 tahun warisan Naning di Melaka menjadi persoalan dengan langkah kerajaan negeri untuk mengambil kembali dewan komuniti dan rumah rasmi penghulu itu sendiri.

Pegawai Daerah Alor Gajah Daud Hassan telah mengarahkan Naning penghulu ke-19, Datuk Abdul Latif Hashim mengosongkan kedua-dua bangunan di Simpang Ampat, Melaka esok.

Notis pengusiran bertarikh 18 Ogos telah dihantar kepada Dewan Naning pada 26 Ogos.

Daud berkata surat itu menyatakan bahawa kerajaan negeri itu mahu menukar dewan dan rumah ke muzium.

"Kami merayu kepada YAM Datuk Orang Kaya Seri Raja Merah, Datuk Abdul Latif Datuk Hj Hashim mengosongkan bangunan pada 15 Sept untuk memudahkan proses pemulihan," Daud telah menulis dalam surat itu.

Sebagai tindak balas, Abdul Latif mempersoalkan rasional menghapuskan warisan yang hidup kepada satu lagi muzium yang memaparkan objek tidak bernyawa.

"Ini adalah satu percubaan yang terang-terangan untuk menghapuskan warisan Naning itu," katanya.

"Kami telah mengekalkan budaya Adat Perpatih selama berabad-abad.

"Aktiviti istiadat diadakan di Balai (dewan). Tanpa dewan istiadat, budaya, tradisi, dan warisan akan dihapuskan, "katanya.

Kerajaan Melaka, katanya, akan membuat satu penghinaan terhadap dunia status warisan Unesco jika ia meneruskan rancangannya untuk menafikan kewujudan Naning dalam sejarah negara.

Sebahagian daripada ketua-ketua Naning, termasuk Datuk Dol Said (penghulu kesembilan) dan Datuk Othman Kering (penghulu ke-16), adalah dalam sejarah Malaysia kerana mereka berjuang dengan berani menentang penjajahan asing, kata Abdul Latif.


Tiada ulasan: