KASIH SAYANG

KASIH SAYANG

20150116

Tujuh kucing mati diracun



Zalim, tapi dalam pada masa yang sama perlu ada adab berjiran mereka yang membela kucing. Pernahkah adab berjiran membela kucing ini dibicarakan dalam khutbah Jumaat, Forum Perdana dan sebagainya?


Tujuh kucing mati diracun
16 Januari 2015

PASIR PANJANG - Seorang pencinta kucing terkilan apabila tujuh kucing peliharaannya mati di garaj rumahnya sementara tiga lagi hilang kira-kira jam 11.30 pagi Selasa lalu.

Muhamad Noh Othman berkata, kebiasaannya kucing peliharaannya akan mengejarnya setiap kali dia pulang ke rumah.

Namun, pada Selasa lalu, tiada seekor pun kucing peliharaannya yang datang mengejarnya seperti biasa.

“Memang pelik dan yang memeranjatkan saya apabila terlihat empat ekor kucing sudah kaku di garaj rumah. Setelah saya memeriksanya, saya dapati mulutnya berbuih,” katanya kepada Sinar Harian semalam.

Manakala tiga ekor kucing lagi dalam keadaan tidak bermaya dan kemudiannya turut mati.

“Sementara tiga lagi ekor kucing hilang entah ke mana sehingga hari ini (semalam) masih belum balik ke rumah. Saya pasti, kucing itu juga kini sudah mati. Saya membela 16 ekor kucing dan enam lagi masih hidup,” katanya.

Muhamad Noh berkata, sebaik kejadian itu, dia terus menemui jiran sebelah rumahnya untuk bertanyakan hal berkenaan.

“Saya memang mengesyaki jiran yang menjadi punca kucing-kucing saya mati dan ketika ditanya mengenai kejadian itu jiran mengaku menabur perut ayam yang diletakkan racun di depan rumahnya walaupun pada awalnya dia berdolak-dalik.

“Pada awalnya dia memberi alasan racun berkenaan untuk memusnahkan biawak, setelah didesak akhirnya dia mengaku melakukan kesalahan itu lalu memohon maaf,” katanya.

Tambahnya, dia terkilan kerana jirannya sanggup meracun kucing-kucing peliharaannya.

“Memanglah tak berperikemanusiaan dia berbuat demikian, meracun haiwan peliharaan saya.

"Kucing-kucing saya tidak dibiarkan berkeliaran di halaman rumahnya namun dia tergamak meracun kucing saya sehingga mati,” katanya.

Muhamad Noh berkata, dia setiap minggu memperuntukkan sekurang-kurangnya lima kilogram ikan dan beras untuk diberikan kepada kucing peliharaannya.

“Apa yang lebih menyedihkan, ada kucing yang mati ini dalam keadaan bunting dan ada yang sedang menyusukan anak,” katanya.

Muhamad Noh menghantar semua bangkai kucingnya ke Jabatan Veteriner untuk mengenal pasti punca kematiannya.

“Hasil pemeriksaan, doktor Jabatan Veteriner mendapati kucing saya mati disebabkan termakan sesuatu yang beracun bukannya disebabkan virus,” katanya.

Sementara itu, satu laporan polis telah dibuat Muhamad Noh di Balai Polis Pasir Panjang.

Tiada ulasan: