KASIH SAYANG

KASIH SAYANG

20080520

Sektor Pelancongan N.Sembilan Perlu Di Reformasi

Sektor Pelancongan di Negeri Sembilan boleh dikatakan banyak ketinggalan jika dibandingkan dengan negeri-negeri lain di Malaysia ini.

Cuba layari Laman Web Majlis Tindakan Pelancongan Negeri (MTPN) http://www.tourismns.com.my/

Antara kelemahan yang terdapat dalam laman web MTPN ialah :

1. Tiada menu dalam Bahasa Melayu. Apakah pelancong dalam negeri tidak diberi keutamaan ?

2. Tiada peta lokasi tempat-tempat menarik di Negeri Sembilan.

3. Tempat menarik mengikut daerah tidak dikemaskini seperti di Seremban , Port Dickson , Kuala Pilah , Rembau , Tampin , Jelebu

4. Tiada pautan (link) pada laman-laman web yang berkaitan dengan industri pelancongan di Negeri Sembilan seperti “Homestay” , Chalet , Industri Kraftangan dan Kampung , Rumah Penginapan Kerajaan dan Swasta , Hutan Rekreasi Jabatan Perhutanan , Hutan Rekreasi Pihak Berkuasa Tempatan dan sebagainya.

5. Tiada maklumat lengkap mengenai kemudahan pengangkutan dan kemudahan awam yang terdapat di tempat-tempat menarik di Negeri Sembilan

6. Program Pelancongan 2008 hanya dalam “table format”. Tidak dipromosi secara menarik, kreatif dengan kesan visual dalam laman web.

Semasa Program Jambori Unit Amal Negeri Sembilan di Gunung Datuk, Rembau baru-baru ini saya sempat bertukar-tukar fikiran dengan Encik Abdul Rahman yang mengendalikan Taman Rekreasi Gunung Datuk. Beliau mengakui masih banyak aspek perlu diperbaiki untuk meningkatkan sektor pelancongan di Negeri Sembilan ini.

Pelancongan berkait rapat dengan khazanaH alam semulajadi ciptaan Allah swt. Pelancongan juga berkait rapat dengan pemeliharaan alam sekitar menurut perspektif Islam. Pelancongan juga ada pertalian dengan seni budaya Islam melalui khazanah senibina masjid lama yang banyak terdapat di Negeri Sembilan ini , tetapi dibiarkan usang. Pelancongan juga adalah masa untuk kita merapatkan hubungan kekeluargaan dan persaudaraan. Pelancongan akan menambahkan peluang pekerjaan kepada rakyat tempatan.

Orang Negeri Sembilan khususnya sepatutnya menghargai apa yang tedapat di Negeri Sembilan ini. Dalam perjalanan saya dari Rembau ke Port Dickson , melalui jalan Pedas – Linggi saya perhatikan seorang “Mat Salleh” berbasikal seorang diri dengan penuh muatan peribadi, menghargai suasana indah perjalanan melalui kampung-kampung, jalan bengkang bengkok, estet-estet yang saya kira susah kedapatan di negara asal mereka.

Tetapi sayang generasi kita masa kini tidak menghargai semua ini, mereka lebih suka berhibur, melepak di pusat membeli belah , merempit dan sebagainya.

Justeru semua pihak di Negeri Sembilan ini harus secara serius mempromosikan dan menambah baik segala kemudahan berkaitan pelancongan, bermula dari Menteri Besar hinggalah ke rakyat jelata.

Semasa kami berjambori di Rembau ada orang Rembau sendiri yang dah 50 tahun membesar di Rembau tidak tahu bahawa Hutan Rekreasi Gunung Datuk begitu menarik, sedangkan pada hari Jambori tersebut terdapat rombongan belia dari Singapura mengadakan aktiviti “outdoor’ di Gunung Datuk.

Begitu juga dengan aktiviti menyusuri sungai. Kenapa perlu pergi ke bandar Melaka, sedangkan di Sungai Timun, Rembau pun terdapat aktiviti menyusuri sungai yang lebih menarik dengan pemandangan bakau semulajadi dan melihat kunang-kunang (kelip-kelip) pada waktu malam.

Laman Web Majlis Tindakan Pelancongan Negeri (MTPN) http://www.tourismns.com.my/ perlu diperbaiki dan dikemaskini. Menu Bahasa Melayu sepatutnya diadakan. Kelemahan-kelemahan yang diutarakan pada awal artikel ini haruslah diberi perhatian untuk diperbaiki.

CINTAILAH NEGERI SEMBILAN
PELIHARALAH KHAZANAH ALAM CIPTAAN ALLAH .
Sila klik pada gambar untuk maklumat lanjut