KASIH SAYANG

KASIH SAYANG

20080814

Pelajar Islam ditindas di N.Sembilan

Kecoh pasal pelajar UITM buat demonstrasi sekarang ini, tapi tidak siapa yang ambil tahu pelajar Islam di Negeri Sembilan telah ditindas sejak sekian lama. Percaya atau tidak pelajar Islam berbangsa Melayu di Negeri Sembilan ini telah dipinggirkan dan didiskriminasi untuk masuk ke sekolah menengah agama terpilih di N.Sembilan antaranya Sekolah Menengah Kebangsaan Agama Sheikh Haji Mohd Said, Seremban (SHAMS). Alasannya kerana mereka ini dari sekolah swasta.

Pada tahun 2004 pelajar dari sekolah swasta mesti dapat 5A untuk masuk SHAMS, sementara pelajar dari sekolah kebangsaan tidak semestinya dapat 5 A. Dengar cerita terkini pelajar sekolah agama swasta ini kalau dapat 5A sekali pun tidak akan dipertimbangkan untuk masuk sekolah agama terpilih di N.Sembilan.

Agak-agaknya nak ke pelajar UITM berarak, berdemonstrasi beribu-ribu orang di N.Sembilan ini untuk membela nasib pelajar Melayu Islam yang didiskriminasi ini ? Walaupun mereka mendapat 5A dalam UPSR disamping mendapat 9A dalam matapelajaran agama termasuk Bahasa Arab ? Bukannya 10% kuota diberikan tetapi 0% kuota untuk pelajar Islam Melayu dari sekolah swasta ini.

Saya telah menulis isu ini dengan panjang lebar sebelum ini pada pautan berikut http://waghih.blogspot.com/2007/12/kenapa-pelajar-sek-ren-islam-ns.html