KASIH SAYANG

KASIH SAYANG

20140626

Sedekah boleh ubati pelbagai penyakit dengan izin ALLAH


Selain usaha berubat menggunakan perubatan moden, tradisional dan doa untuk mengubati penyakit, Sedekah juga boleh mengubati pelbagai penyakit.

Mengubati penyakit dengan sedekah adalah ajaran Rasul saw. Banyak kisah di bawah ini bagaimana mereka yang sakit, setelah habis ikhtiar secara perawatan moden dan sebagainya, akhirnya mereka bersedekah dengan harapan Allah sembuhkan penyakit mereka atas sebab sedekah tadi.

Bahkan ada kisah di bawah ini di mana Imam Masjid Jami’ur Ridhwan di Halab, Syria yang habis ikhtiar merawat anaknya yang demam teruk, akhirnya dia teringat hadith Nabi mengenai sedekah boleh mengubati penyakit, lalu datanglah seekor kucing yang kelaparan, lantas disedekahkan kepada kucing tadi makanan. Dengan izin Allah disebabkan sedekah kepada seekor kucing, anaknya tadi terus sembuh.

Apabila kita bersedekah untuk mengubati penyakit hendaklah kita niatkan sedekah tadi untuk mengubati penyakit mereka yang sedang sakit tersebut, semoga dengan sedekah kita tadi ALLAH sembuhkan penyakit mereka tersebut atau penyakit kita sendiri.

Rasulullah bersabda :
“Obatilah orang yang sakit di antara kalian dengan sedekah.” (HR. Baihaqi)

“Ujian yang menimpa seseorang pada keluarga, harta, jiwa, anak, dan tetangganya bisa dihapus dengan puasa, shalat, sedekah, dan amar makruf nahi munkar.” (HR. Bukhari dan Muslim)

Beberapa kisah mereka yang sembuh dengan usaha sedekah :

1. Putrinya Sembuh Lantaran Sedekah
2. Penyakit Demam Tak Berdaya Melawan Sedekah
3. Diramalkan Mati, ALLAH Menyelamatkannya Dengan Sekedah

Kisah sepenuhnya mereka yang sembuh dengan izin ALLAH selepas bersedekah di

Tiada ulasan: