KASIH SAYANG

KASIH SAYANG

20140620

Tabung Masjid Berantai Besar Boleh Galakkan Kecurian


Fenomena mencuri tabung masjid nampaknya sudah menjadi lumrah. Pencurinya boleh dikatakan majoritinya orang Melayu kita. Saya nak cadangkan agar JAKIM mengarahkan semua masjid di Malaysia ini mencontohi Masjidil Haram di Mekah dan Masjidil Nabawi di Madinah yang tiada tabung masjid. Siapa yang nak derma serah terus pada Bendahari, masukkan dalam akaun Masjid dan sebagainya. Takut nanti kita akan ditanya di akhirat nanti, tabung masjid kita tadi menjadi penggalak, pendorong untuk orang datang mencuri, lebih-lebih lagi tabung yang dirantai dengan rantai kayu balak.

Motosikal dicuri 'pengail' tabung masjid
19 Jun 2014

KUALA TERENGGANU - Bukan sahaja nyaris cedera akibat diserang semasa dalam usaha membantu menangkap lelaki yang cuba mencuri duit tabung masjid, malah seorang pemuda terpaksa menanggung kerugian apabila motosikal Honda Wave miliknya dilarikan penjenayah terbabit.

Kejadian tragis itu berlaku kira-kira jam 5.30 pagi, berhampiran Masjid Kampung Kubang Ikan, Chendering, di sini, Isnin lalu.

Mangsa, Abdul Halim Abdul Ghani, 28, berkata, sebelum insiden itu, dia bersama empat lagi rakan sekampungnya sedang menyaksikan perlawanan bola di sebuah kedai makan berhampiran masjid berkenaan.

Sementara itu, bilal masjid berkenaan, Che Ku Ahmad Che Ku Jaafar, 54, berkata, lebih kurang jam 5 pagi sejurus tiba di masjid untuk membuka lampu, dia ternampak kelibat susuk tubuh manusia sedang meniarap di sebelah tabung dalam keadaan mencurigakan.

Che Ku Ahmad berkata, kejadian sama juga pernah berlaku sebelum ini.

Tiada ulasan: