KASIH SAYANG

KASIH SAYANG

20081122

Jangan Risau Jika Diberhenti Kerja Waktu Gawat Ni

Sekarang ekonomi makin gawat , ada syarikat di Malaysia ini sudah hentikan operasi mereka , kurangkan pekerja mereka , buat tawaran VSS , potong elaun , potong gaji dan macam-macam lagilah cara dilakukan untuk menghadapi masalah ekonomi global yang semakin meruncing. Cakap memanglah senang jangan risau kalau diberhentikan kerja tapi kalau kena pada diri sendiri nak tak nak runsing juga kerana ini ialah lumrah insan.

Berikut ialah PANDUAN (TIP) Bagaimana Hendak Mengatasi Kemurungan Akibat Diberhentikan Kerja yang saya ambil dari beberapa sumber. Semoga ALLAH permudahkan kita menghadapi krisis ekonomi ini sebagaimana ALLAH memberi ilham kepada Nabi Yusuf satu ketika dulu ketika kerajaan negeri Mesir yang hebat menghadapi masalah krisis ekonomi yang lebih hebat.

PANDUAN ini adalah percuma dan boleh disebarkan , niat saya agar kita sama-sama mendapat manafaat dan keredhaan ALLAH hendaknya.

1. Sedih – Rasa sedih kerana pengangguran atau hilang pekerjaan adalah perkara biasa , tumpukan perhatian pada masa depan.

2. Komunikasi – Jangan memendam perasaan – berceritalah pada rakan-rakan atau saudara mara yang dipercayai mengenai masalah anda.

3. Kemaskini Resume – Kemaskini resuma anda dengan maklumat pengalaman pekerjaan yang terkini. Resume hendaklah dicetak atas kertas yang berkualiti tidak lebih dua mukasurat.

4. Kumpulkan Surat Sokongan – Mohon surat sokongan dari bekas majikan , guru-guru atau pemimpin setempat.

5. Hubungan – Maklumkan kepada semua yang kita kenali yang kita sedang mencari pekerjaan. Beberapa pekerjaan boleh didapati mungkin melalui kenalan kita.

6. Buka Mata – Cari Expo Pekerjaan , Seminar , Kumpulan Sokongan yang mungkin boleh membantu anda.

7 Jangan Hanya Bergantung Pada Iklan Di Akhbar – Tahu tidak pada hanya 5% kerja kosong diiklankan di akhbar ? Bina perhubungan atau tanya mana-mana syarikat yang ada kerja kosong atau borang kerja kosong.

8. Firma Swasta – Jadi pekerja sementara jika tiada pekerjaan tetap. Kadang-kadanag pekerja sementara akan diambil sebagai pekerja tetap.

9. Persatuan Bekas Pelajar – Hubungi bekas teman sama belajar kita dahulu samada di sekolah , kolej atau universiti jika mereka tahu ada kekosongan kerja.

10. Khidmat Tentera – Cuba fikirkan perkhidmatan tentera dan lain-lain sebagai satu alternatif. Hubungi pihak ATM peluang untuk menyertai sebagai tentera secara tetap atau sebagai askar wataniah.

11. Skim Latihan – Hubungi agensi kerajaan yang menyediakan skim latihan khusus untuk mereka yang diberhentikan kerja atau menganggur.

12. Internet – Internet adalah cara terbaik untuk mencari kerja. Guna laman web mencari pekerjaan yang banyak terdapat ketika ini.

13. Jadikan Hobi Sebagai Sumber Pendapatan – Hobi kita mungkin menjadi satu sumber pendapatan. Hubungi agensi kerajaan yang berkaitan yang boleh membantu usahawan kecil.

14. Sukarelawan – Luangkan lebih masa menjadi sukarelawan di mana-mana pertubuhan. Banyak pengalaman akan ditimba dan banyak orang yang kita akan kenali. Pastikan pengalaman kita sebagai sukarelawan dinyatakan dalam resume kita. Di Negeri Sembilan saya membuka peluang kepada mereka yang ingin menyertai Sukarelawan AMAL , maklumat lanjut di pautan berikut http://yam-ns.blogspot.com atau http://unitamaln9.blogspot.com

15. Suka-Suka Temuduga – Pergilah hadir mana-mana sessi temuduga bukan setakat suka-suka tapi untuk kumpul maklumat dan meningkatkan kemahiran ketika di temuduga. Pastikan anda tanyakan beberapa soalan kepada penemuduga untuk meningkatkan pengetahuan dan kemahiran anda.

16. Tanya Selepas Temuduga – Jangan fikir jika anda tidak dihubungi selepas temuduga kerja tersebut sudah diambil oleh orang lain – hubungi semula syarikat berkenaan untuk kepastian.

17. Maklumbalas Temuduga – Jika anda tidak diambil pekerja , tanya dengan cara yang baik kepada penemuduga kenapa mereka tidak memilih anda. Adakah kerana kurang pengalaman , bidang pengajian , gaji yang tinggi dan sebagainya. Supaya anda tahu kelemahan anda untuk diperbaiki.

18. Kunjungi Perpustakaan – Buat kajian terhadap syarikat yang anda hendak pergi temuduga atau buat kajian syarikat atau industri yang hampir serupa.

19. Matlamat Harian – Tentukan objektif harian kita berapa syarikat untuk dihubungi setiap hari. Jadikan pekerjaan mencari kerja sebagai pekerjaan anda dan buatkan jadual harian.

20. Bajet Kewangan – Bajet kewangan yang anda ada dan pastikan anda tidak berbelanja melebihi bajet anda.

21. Keutamaan – Bincang dengan ahli keluarga anda mengenai keutamaan harian. Jika perlu hentikan perkhidmatan televisyen berbayar , makan luar , telefon kedua dan sebagainya

22. Pertukaran Kerja – Buat sistem TUKAR (BARTER) samada barter barangan atau perkhidmatan dengan sanak saudara atau rakan-rakan anda. Contohnya anda membersihkan laman rumah kenalan anda dan kenalan anda yang tahu baiki kereta akan baiki kereta anda yang rosak.

23. Tunai Dan Kredit – Jangan bawa wang tunai lebih dari apa yang anda perlukan setiap hari. Juga sorokkan atau batalkan ked kredit anda. Apabila anda keluar berjalan nak tak nak kita akan terdorong membeli sesuatu jika ada lebih wang tunai atau kad kredit.

24. Kaunseling Kredit – Jika anda ada masalah kredit cuba hubungi kaunselor yang menyediakan perkhidmatan percuma. Mereka akan menasihati anda bagaimana hendak menguruskan kredit tertunggak anda seperti memohon rayuan pada pihak bank mengurangkan bayaran ansuran bulanan dan sebagainya.

25. Perkhidmatan Kerajaan – Cari perkhidmatan atau program kerajaan yang percuma seperti kursus , latihan , bantuan makanan dan sebagainya.

26. Bersenam Setiap Hari – Pergilah berjogging. Ianya akan menjadikan anda bertenaga untuk mencari pekerjaan. Untuk umat Islam yang lelaki amalkan solat jemaah di masjid berhampiran.

27. Sentiasa Ceria – Pastikan anda sentiasa kemas , menjaga kebersihan diri dan tempat tinggal. Ianya akan menjadikan anda rasa yakin. Sentiasa pastikan pakaian untuk ke temuduga sentiasa kemas dan tersedia dalam almari.

28. Jaga Pemakanan – Makan makanan yang sihat dan jangan makan makanan mengarut. Ianya mempengaruhi sikap anda.

29. Rokok – Fikir wang yang akan anda jimatkan jika tidak merokok. Seorang perokok boleh membelanjakan purata RM 300 sebulan hanya untuk rokok. Rokok membahayakan kesihatan itu Amaran Kerajaan Malaysia. Merokok adalah Haram atau Makruh itu pendapat ulama. Tak ada pula kita pernah dengar merokok itu wajib atau sunat.


30. Belanja Diri Sendiri – Tak salah sekali sekala anda belanja diri anda sendiri , tapi pastikan biarlah berjimat cermat.

INGAT ! Bukan anda seorang yang dibuang kerja atau menganggur. Dibuang kerja, diberhentikan kerja, menganngur adalah merupakan satu cabaran yang perlu dihadapi kepada mereka yang bekerja. Sentiasa berfikiran positif dan jadikannya sebagai satu proses pembelajaran. Lebih banyak kita berfikiran positif , lebih cerah peluang kita untuk mendapatkan pekerjaan. Befikiran positif ini ialah sentiasa berlapang dada dan redha dan terus berusaha.

Tiada ulasan: