KASIH SAYANG

KASIH SAYANG

20130807

Kereta perisai baru Malaysia perlu diberi nama HASSAN


Malaysia akan mengeluarkan kereta perisai sendiri dalam masa terdekat. Prototaip kereta perisai ini telah pun dipertontonkan kepada umum. Sebelum ini ATM mempunyai kereta perisai berantai yang diberi nama ADNAN sempena mengenang jasa perjuangan Leftenan Adnan ketika menentang penjajahan tentera Jepun. Adalah dicadangkan agar kerajaan dan ATM mempertimbangkan untuk memberi nama kereta perisai baru 8 roda ini sebagai HASSAN.

Ini adalah bagi mengenang jasa Sarjan Hassan yang sebenarnya begitu banyak berkorban ketika menentang komunis dan jasa Sarjan Hassan yang paling besar bukan setakat telah membunuh lebih 100 orang pengganas komunis akan tetapi ialah kejayaan Sarjan Hassan mematahkan cubaan pengganas komunis untuk menggagalkan pengisytiharan kemerdekaan Tanah Melayu pada 31 Ogos 1957 yang mensasarkan pembunuhan beberapa pimpinan Melayu dan negara pada ketika itu.

Jika Leftenan Adnan mewakili pengorbanan pegawai tentera, maka Sarjan Hassan pula mewakili pengorbanan anggota tentera peringkat bawahan atau lain-lain pangkat , iaitu kumpulan anggota tentera yang begitu banyak berkorban demi agama, bangsa dan negara.


Selamat Hari Raya Idil Fitri dari kami sekeluarga
Maaf zahir dan batin
“Taqabbalallahu minna wa minkum”

Tiada ulasan: