KASIH SAYANG

KASIH SAYANG

20130806

Pemimpin UMNO pun tegur masalah Khutbah Jumaat di Malaysia




Akhirnya ada juga pemimpin UMNO yang menegur mengenai topik khutbah Jumaat di Malaysia yang perlu sentuh masalah setempat seperti apa yang disuarakan selama ini dalam artikel saya bertajuk “Khutbah Jumaat semakin membosankan” di http://waghih.blogspot.com/2010/05/khutbah-jumaat-semakin-membosankan.html

Tahniah Datuk Seri.

Isi khutbah dengan isu semasa
5 Ogos 2013

KUALA LUMPUR - Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) dan Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan (Jawi) dicadangkan agar menyelitkan keadaan semasa dan isu-isu setempat dalam teks khutbah Jumaat kerana pendekatan itu efektif untuk menyedarkan masyarakat dan bagi mencegah gejala yang boleh membawa kemungkaran.

Menteri Wilayah Persekutuan, Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor berkata, isu-isu seperti itu boleh dikupas dalam sebahagian kecil khutbah bagi mengingatkan jemaah.

"Biarlah tok siak itu menceritakan berkenaan apa yang berlaku dalam masyarakat dari kawasan kampung masing-masing yang memberi kesedaran kepada mereka yang bersolat Jumaat.

"Selain sebarkan syiar Islam, khutbah Jumaat juga perlu memastikan apa yang berlaku di tempat kita khususnya untuk cegah kemungkaran," katanya.

Tiada ulasan: