KASIH SAYANG

KASIH SAYANG

20060630

Ceramah AMAN Palestin 9 Julai Seremban

“Ceramah Palestin & Tayangan Multimedia”

Tarikh : 9hb Julai 2006 (Ahad)
Masa : 8 Malam
Tempat : Surau As Salam, Taman Panchor Jaya, Ampangan, Seremban

Penceramah :
Dr Zainur Rashid Zainuddin (Wakil Aman Palestin/Pakar Perubatan)

Hubungi : Ir Omar Kassim 019 6699630 (Imam)

SEMUA DIJEMPUT HADIR

Hulurkan bantuan kepada rakyat Palestin melalui Aman Palestin Berhad di Akaun Maybank: 562263010787

Kunjungi Laman web Bahasa Melayu isu Palestin di http://palestinkini.info

Sila rujuk laporan Utusan Malaysia 21 Jun 2006 mengenai kerja-kerja amal dan kemanusiaan yang dianjurkan oleh Aman Palestin
http://www.utusan.com.my/utusan/archive.asp?y=2006&dt=0621&pub=utusan_malaysia&sec=bicara%5Fagama&pg=ba_01.htm&arc=hive

Dua jam menunggu bas di Kuala Pilah

Saya bagi pihak penduduk yang menaiki bas laluan Kuala Pilah - Batu Kikir - Bahau begitu mengharapkan pihak serta agensi kerajaan yang berkaitan dapat mencari jalan penyelesaian kepada masalah yang dihadapi oleh kami (penumpang bas laluan Kuala Pilah - Batu Kikir - Bahau).

Ada kalanya kami terpaksa menunggu sehingga satu jam setengah atau lebih berbanding seperti yang di janjikan sebelum ini iaitu 15 hingga 20 minit sahaja.

Ada ketikanya pula kami terpaksa berehat semasa dalam perjalanan kerana bas yang dinaiki mengalami kerosakan.

Justeru itu kami ingin mencadangkan untuk mengatasi masalah ini agar tindakan segera diambil antaranya :
1. Agensi kerajaan yang berkaitan membuat pemantauan berterusan terutama sekali mengenal pasti keadaan bas yang uzur dan sentiasa rosak, pemerhatian kami banyak bas yang rosak daripada bas yang boleh beroperasi.
2. Menimbang permohonan syarikat lain sekiranya ada untuk beroperasi di laluan ini untuk mewujudkan persaingan yang sihat , justeru akan memberikan perkhidmatan yang terbaik kepada para pengguna.
3. Membuat penilaian sekiranya laluan ini tidak kompetitif, kerajaan seharusnya memberikan bantuan, inisiatif, insentif serta sokongan kepada pengusaha bas sedia ada agar mereka dapat beroperasi mengikut jadual yang ditetapkan.
4. Sekiranya laluan ini tidak kompetitif dan tiada nilai komersial , kerajaan haruslah menyediakan alternatif dengan menyediakan bas-bas milik agensi kerajaan mengikut kesesuaian masa samada dengan mengenakan tambang, menggunakan sistem kupon atau secara percuma sebagai sebahagian daripada khidmat masyarakat.

Kami amat mengharapkan kerajaan yang kami pilih dan sokong dalam pilihan raya yang lalu dapat membantu kami dalam menyelesaikan masalah ini.

Cubalahlah fikirkan pekerja yang berkerja dengan agensi kerajaan mahupun swasta ataupun yang bekerja sendiri sentiasa lewat memulakan tugas mereka. Bukankah ini akan merugikan semua pihak akhirnya , dimana nilai produktiviti negeri ini secara keseluruhannya akan merosot dan akhirnya merugikan bukan sahaja rakyat malah kerajaan sendiri.

Abdul Rahim, Jempol, NS

PAS kecam Zionis Israel, minta ahli Solat Hajat

Oleh Saidatul Amami KUALA LUMPUR, 29 Jun (Hrkh) - PAS membantah keras kekejaman rejim Zionis Israel yang sedang secara rakus menceroboh bumi Gaza di Palestin tanpa sebarang sifat kemanusiaan serta menangkap beberapa menteri kanan dan ahli-ahli Parlimen kerajaan Hamas.

Presiden PAS, Dato' Seri Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang, berkata insiden ini jelas menunjukkan kebiadapan rejim Zionis Israel yang tidak langsung menghormati undang-undang antarabangsa serta kedaulatan sebuah negara walaupun mendapat bantahan dan kecaman dari pelbagai pihak.

Kepada ahli PAS di semua peringkat serta umat Islam seluruhnya, beliau meminta mereka bersama-sama mengadakan solat hajat, berdoa serta bermunajat memohon pertolongan Allah SWT agar memberi kekuatan serta melindungi umat Islam di bumi suci Palestin yang terus dilanda ujian yang besar akibat tindakan biadap dan jahat rejim Zionis Israel.

Berikut adalah kenyataan media Presiden PAS

PAS membantah keras kekejaman rejim Zionis Israel yang sedang secara rakus menceroboh bumi Gaza di Palestin tanpa sebarang sifat kemanusiaan serta menangkap beberapa menteri kanan dan ahli-ahli Parlimen kerajaan Hamas.

Insiden ini jelas menunjukkan kebiadapan rejim Zionis Israel yang tidak langsung menghormati undang-undang antarabangsa serta kedaulatan sebuah negara walaupun mendapat bantahan dan kecaman dari pelbagai pihak.

Keangkuhan rejim Zionis ini dapat dilihat dengan jelas apabila mereka memberi alasan menceroboh Gaza bagi menyelamatkan seorang tentera Yahudi yang telah ditawan oleh pejuang-pejuang Palesatin sedangkan mereka telah membunuh ribuan pemuda-pemuda, ibu-ibu serta anak-anak kecil Palestin tanpa sebarang rasa belas kasihan.

PAS melahirkan rasa dukacita terhadap kebanyakan negara-negara Islam dan komitmen sebenar mereka yang tidak lagi mampu memberi pembelaan kepada saudara-saudara mereka di bumi suci Palestin.

Begitu juga dengan kelemahan ketara Pertubuhan Persidangan Islam (OIC) dan Liga Arab yang sepatutnya menjadi benteng penyelamat kepada umat Islam yang teraniya akibat kekejaman rejim Zionis Israel ini.

PAS ingin menyeru kepada semua negara-negara Islam, OIC, Liga Arab, PBB serta masyarakat antarabangsa agar dapat kembali memainkan peranan mereka bagi membantah sikap biadap rejim Zionis yang telah bertindak melampaui batas-batas kemanusiaan dengan menceroboh serta terus menerus membunuh umat Islam Palestin dengan kejam dan zalim.

PAS menegaskan bahawa ancaman besar kepada keamanan dunia sekarang ialah kuasa besar Amerika Syarikat dan sekutunya yang lantang bercakap membela keadilan dan demokrasi tetapi pada masa yang sama mereka juga menjadi pelindung kepada setiap tindakan kejam rejim Zionis Israel di bumi Palestin walaupun ia bertentangan dengan undang-undang antarabangsa serta boleh menggugat keamanan dunia.

Akhirnya kami menyeru setiap ahli PAS di semua peringkat serta umat Islam seluruhnya agar bersama-sama mengadakan solat hajat, berdoa serta bermunajat memohon pertolongan Allah SWT agar memberi kekuatan serta melindungi saudara-saudara kita di bumi suci Palestin yang terus dilanda ujian yang besar akibat tindakan biadap dan jahat rejim Zionis Israel.

Pejabat Presiden PAS
Jalan Pahang, Off Jalan Pahang Barat
28 Jun 2006/3 Jamadil Akhir 1427

20060627

Ada “Agen-Agen” Yahudi di Seremban

Pada Sabtu 24 Jun 2006, Surau Gedung Lalang 162, Ampangan, Seremban telah mengadakan program ceramah berkenaan isu Palestin selepas solat Maghrib. Salah seorang AJK surau tersebut telah mengadu, banyak poster-poster yang ditampal di Gedung Lalang 162 berkenaan program ceramah tersebut telah dikoyakkan.

Ceramah tersebut adalah berkaitan isu kemanusiaan di Palestin, tidak berkaitan langsung isu politik. Ianya di sampaikan oleh Dr Zainurrashid daripada Aman Palestin, sebuah persatuan kemanusiaan yang membantu mangsa-mangsa perang dan mangsa bencana alama. Ianya adalah satu persatuan yang sah dan penasihat kepada Aman Palestin pula ialah Tun Abdul Rahman Yaacob, bekas Ketua Menteri Sarawak. Malah Utusan Malaysia 21 Jun 2006 telah menyiarkan artikel khusus mengenai perjalanan Aman Palestin (sila rujuk http://www.utusan.com.my/utusan/archive.asp?y=2006&dt=0621&pub=utusan_malaysia&sec=bicara%5Fagama&pg=ba_01.htm&arc=hive)

Mengapa ada rakyat Malaysia yang sanggup mensabotaj usaha-usaha kemanusiaan membantu rakyat Palestin, dikala hari-hari dalam akhbar kita diberitakan tentera rejim Zionis menyerang orang awam di Palestin ? Lebih teruk lagi yang melakukan sabotaj ini ialah orang Islam sendiri , kerana kawasan Gedung Lalang 162 adalah majoriti penduduk Melayu beragama Islam. Apakah mereka yang melakukan sabotaj ini “agen-agen” Yahudi yang tidak bertauliah?

Apakah masyarakat Melayu tidak sensitif lagi akan isu-isu kemanusiaan sebaliknya begitu sensitif sekiranya artis-artis pujaan mereka berkahwin, bercerai, tidak jadi berkahwin, merisik, masuk meminang dan sebagainya ?

20060626

Ceramah Bahaya Islam Liberal 2 Jul Masjid BB Senawang

Adalah dimaklumkan Ceramah berikut yang pada asalnya dijadual pada 30 Jun ditunda ke 2 Julai 2006.

Ceramah : “Bahaya Islam Liberal dan Fahaman Pluralisma – Kenapa Keputusan Muzakarah Ulamak/Mufti Perlu Disokong?”

Penceramah : Yg Bhg Ustaz Haji Wan Azhar bin Wan Ahmad, Sek Keb Sg Sampo, Jempol, NS ( Bekas Presiden Kesatuan Guru Agama Sabah )

Termpat : Masjid Bandar Baru Senawang

Tarikh : AHAD 2 Julai

Masa : 7:30 mlm (Selepas Solat Maghrib)

Muslimin dan muslimat semua dijemput hadir

20060622

Berjayakah Amerika Menjatuhkan Palestin ? 8 Jul Senawang

Ceramah Isu Semasa Palestin

Tajuk :
“Perancangan Amerika Untuk Menjatuhkan Kerajaan Palestin Pimpinan Hamas – Bagaimana dan Berjayakah ?”

Penceramah : Us Maszlee Malik – Universiti Islam Antarabangsa

Tarikh : SABTU 8 Julai 2006
Masa : 7:30 mlm , Selepas Solat Maghrib
Tempat : Surau Taman Alamanda, Senawang, Negeri Sembilan

Semua Dijemput Hadir

Anjuran : Surau Taman Alamanda

Laman Bahasa Melayu web isu Palestin http://palestinkini.info/

20060621

Lepas Kongsi Raya kita Kongsi Sembahyang

Setiap penganut agama di dunia ini bebas mengamalkan agama mereka masing-masing, mengikut cara mereka tersendiri. Penganut agama Islam ada cara mereka tersendiri untuk mengamalkan agama mereka. Justeru itu apabila disarankan supaya amalan kongsi raya dikaji semula, ramailah yang melenting, termasuk orang Islam sendiri. Apa yang dimaksudkan ialah amalan umat Islam meraikan kongsi raya, bukannya amalan orang bukan Islam meraikan kongsi raya.

Ini adalah kerana sekiranya amalan kongsi raya ini tidak diteliti, lama kelamaan kita akan berkongsi tempat ibadah, berkongsi sembahyang, berkongsi ibadah lain atas nama perpaduan. Dan perkara ini berlaku di Amerika Syarikat dan di beberapa negara lain.

Mahukah kita membiarkan umat Islam di negara kita berkongsi tempat ibadah, berkongsi puasa ? Hari ini kita ajak rakan kita beragama Buddha, Hindhu dan sebagainya puasa dan berbuka puasa bersama kita mengikut syariat Islam, esok kita pula meraikan rakan kita berpuasa mengikut amalam agama lain, semua ini atas nama perpaduan.

Mahukah kita hari Jumaat kira mengajak rakan-rakan kita beragama Kristian sama-sama mendengar khutbah Jumaat, lepas itu hari Ahad kita pula menerima ajakan rakan kita mengadakan khutbah Ahad di tempat yang sama ?

Sekiranya amalan kongsi raya ini dapat menyatupadukan masyarakat yang berbilang agama , maka sudah pasti negara yang sepatutnya mempelopori amalan ini ialah Israel dan Palestin, bukannya Malaysia yang telah lama masyarakat yang berbilang kaum dan agama hidup aman damai tanpa amalan kongsi raya sebelum ini. Malah peristiwa berdarah 13 Mei 1969 bukanlah berpunca daripada tiadanya amalan kongsi raya. Apalah gunanya kita berkongsi raya, tetapi yang kaya bertambah kaya, yang miskin papa kedana tanpa mengira agama dan bangsa.

Berikut ialah artikel dari laman web kumpulan pluralisma di Amerika Syarikat yang menjalankan pelbagai kegiatan kongi-kongsi.

http://www.pluralism.org/news/index.php?xref=Ramadan+in+America+2001On
An Interfaith Iftar

December 10, 2001, The Kane County Chronicle reported "Muslims feed the faith of many people." The article began, "As the sun went down, the fast was broken and the call to prayer sounded. After prayers were said, the guests were treated to a traditional Muslim 'iftar.' ... Although the iftar is a tradition in the Islamic faith, Sunday’s dinner guests included Buddhists, Christians, Jews, Sikhs, as well as Muslims." The meal was hosted by the Ahmed family. The article continued, "Jonathan Levine, regional director for The American Jewish Committee, said he has become close personal friends with the Ahmeds during the past five years. Developing personal relationships is the best way to knock down the kinds of stereotypes that are pitting one religious group against another, Levine said. 'Personal relationships count more than anything else when it comes to group relations.'"
(December 10, 2001, The Kane County Chronicle, Online)

Mudah sangat nak bantu rakyat Palestin. Tunggu apa lagi ?

Utusan Malaysia 21 Jun 2006 - Rayuan bantu Palestin Oleh SITI AINIZA KAMSARI

“Ribuan anak Palestin diancam kebuluran. Hulurkan bantuan kepada Aman Palestin Berhad di akaun Maybank: 562263010787.” Jika anda ada menerima kiriman khidmat pesanan ringkas (SMS) seperti ini, sebenarnya tidak ada apa yang perlu disangsikan mengenainya.

Malah menjadi kewajipan anda agar derma tersebut disumbangkan tanpa berlengah-lengah lagi.

Ini kerana Aman Palestin Berhad benar-benar wujud bagi memastikan setiap ringgit yang didermakan oleh rakyat Malaysia tidak sahaja sampai, malah semua bantuan tersebut telah dimanfaatkan sebaik mungkin di Palestin.

Sebuah banglo di Bandar Baru Bangi adalah manifestasi keprihatinan seorang korporat Islam yang membenarkan Aman Palestin menjadikan banglo tersebut sebagai ibu pejabatnya.

Mereka baru sahaja berpindah di situ walaupun Aman Palestin telah bergerak sebagai NGO sejak akhir 2004. Pada Januari lalu, ia berjaya didaftarkan sebagai satu yayasan bagi membantu rakyat Palestin secara lebih kolektif, terancang, berterusan dan berkesan.

Malah ketika penulis menemui Presidennya, Abdullah Zaik Abdul Rahman, beliau baru sahaja pulang dari sebuah kem pelarian Palestin di Lebanon bagi menyampaikan bantuan RM150,000 yang terkumpul bulan lalu serta menyelia beberapa projek kebajikan dan kemanusiaan yang dianjurkan oleh Aman Palestin di sana.

Sejak tahun 2005 hingga kini, Aman Palestin menyumbang RM500,000 kepada rakyat Palestin hasil kutipan daripada orang ramai.

Aman Palestin, menurut Abdullah Zaik, ialah satu sekretariat yang dibentuk khusus oleh rakyat negara ini bagi menangani secara terus masalah Palestin berdasarkan tiga isu yang utama.

“Pertamanya faktor kemanusiaan kerana apa yang berlaku di Palestin merupakan satu perlanggaran hak asasi manusia yang terburuk pernah berlaku dalam sejarah kemanusiaan. Malah ia berlaku pada saat manusia dikatakan semakin moden dan tahu erti nilai nyawa dan kemanusiaan,” katanya. Terlalu banyak kemalangan jiwa dan harta benda berlaku di wilayah itu sehingga hampir 400 kampung dihancurkan oleh rejim Israel. Mereka bertindak meruntuhkan kediaman milik rakyat Palestin dengan penghuni masih berada di dalamnya.
“Namun yang paling menyayat tentulah nyawa rakyat Palestin itu sendiri. Dalam serangan baru-baru ini satu keluarga rakyat Palestin yang sedang berkelah di tepi pantai hancur berkecai seluruh tubuh badan mereka akibat diserang dari sebuah kapal marin Israel. Hanya seorang anak perempuan keluarga itu yang terselamat.

“Yang lain termasuk ibu bapa, malah adiknya yang masih bayi, turut terkorban. Tidakkah sasaran tembakan seharusnya kepada tentera musuh? Tetapi mengapa orang awam turut menjadi sasaran?” katanya.

Disebabkan tidak mahu menjadi mangsa kekejaman seperti inilah kira-kira 6 juta rakyat Palestin kini menjadi pelarian dan hidup dalam suasana yang penuh dengan kedaifan di kem-kem pelarian.

Di kem-kem pelarian tersebut hidup, rakyat Palestin tidak ubah seperti anai-anai membina busut. Mereka membina rumah berlapis-lapis, daripada setingkat kepada bertingkat-tingkat tetapi bukan rumah dalam erti kata yang sebenar.

Selain itu, Aman Palestin ditubuhkan kerana persaudaraan sesama Islam. Apa yang berlaku di Palestin seharusnya turut ‘dideritai’ bersama oleh rakyat Malaysia kerana tidak ada apa yang membezakan antara rakyat negara ini dan mereka. Rakyat Malaysia dan penduduk Palestin menyembah Tuhan yang sama dan mengamalkan ajaran Islam yang sama.

“Tetapi apalah maknanya semua ini sehingga menyebabkan rakyat Palestin terpaksa merayu-rayu meminta bantuan, sedangkan kita di sini hanya sekadar menonton dan tidak melakukan apa-apa untuk meringankan bebanan mereka. Jadi di manakah persaudaraan Islam kita yang sebenarnya?” katanya.

Abdullah Zaik berkata, Aman Palestin juga menetapkan matlamat membebaskan Masjid Al Aqsa.

“Selama mana kita mahu membiarkan kiblat pertama umat Islam, tempat berlakunya Peristiwa Besar Israk dan Mikraj, Kota Islam Ketiga Terbesar dan Negeri Kenabian ini terlepas ke tangan Yahudi?

“Tidakkah kita mempunyai hubungan sentimental dan spiritual yang kuat terhadap Masjid Al Aqsa yang strukturnya kini semakin goyah dan menanti saat sahaja untuk roboh dan runtuh berikutan usaha-usaha puak Yahudi membuat dan menggali berpuluh-puluh terowong bagi mencari apa yang mereka maksudkan sebagai Kuil Mount Temple atau Haykal Nabi Sulaiman itu,” katanya.

Atas kesedaran yang begitu tinggi Aman Palestin ditubuhkan dengan Penasihat utamanya pada masa itu bekas Ketua Menteri Sarawak, Tun Abdul Rahman Yaacob dan dianggotai barisan sukarelawan yang begitu komited menjayakan pelbagai program membantu rakyat Palestin.

Pertubuhan itu kini mempunyai 15 petugas sukarelawan yang terdiri daripada pelbagai latar belakang dan profesion. Bagi melatih sukarelawan itu, Aman Palestin juga mengadakan kursus-kursus untuk mempersiapkan mereka dengan pengetahuan mengenai perkhidmatan sukarela.

Aman Palestin juga melancarkan program mengambil anak-anak yatim piatu Palestin sebagai anak angkat. Di bawah program yang mendapat sambutan positif ini, rakyat Malaysia boleh menyalurkan derma sebanyak RM130 sebulan untuk menaja kehidupan anak-anak Palestin.

“Setiap enam bulan kita akan menyampaikan tajaan itu kepada anak-anak angkat Palestin di kem-kem pelarian. Keluarga angkat di Malaysia boleh menghubungi kanak-kanak itu melalui surat,” katanya.

Menurut Abdullah Zaik, sumbangan berbentuk kewangan rakyat Malaysia sebenarnya amat sedikit berbanding jumlah derma yang dihulurkan oleh negara-negara Islam lain yang angkanya mencecah berbilion dolar Amerika.

Namun Palestin sangat mengharapkan agar rakyat Malaysia dapat membantu dari aspek teknologi dan lain-lain kepakaran dalam pelbagai bidang. Mereka menganggap Malaysia sebuah negara Islam yang maju dan terkehadapan.

“Mereka mengharapkan agar kita dapat memberikan mereka ‘joran’ bagi membolehkan mereka tidak ketinggalan dalam mengejar kemajuan dan menguatkan lagi kedudukan dan kehidupan mereka.

“Justeru, jika ada kalangan rakyat Malaysia tanpa mengira bangsa dan agama ingin berkongsi kepakaran dan kemahiran menerusi Aman Palestin, mereka boleh menyumbangkan bakti kepada pelarian-pelarian ini,” katanya.

Utusan Malaysia juga sempat menemui salah seorang daripada lapan jurulatih Aman Palestin iaitu Dr. Zainur Rashid Zainuddin. Beliau merupakan sukarelawan yang begitu komited dalam mengendalikan pelbagai misi Aman Palestin.

Walaupun bertugas di Universiti Perubatan Antarabangsa (IMU) selain berkhidmat sebagai Pakar Obstetrik dan Ginekologi di Hospital Seremban, Dr. Zainur sanggup melakukan apa sahaja termasuk mengadakan road show dari satu negeri ke satu negeri yang lain, menulis buku dan melakukan pelbagai kajian mengenai isu Palestin.

“Walaupun saya belum berkesempatan untuk membantu rakyat Palestin itu di kem atau di tanah air mereka sendiri, namun tugas menyedarkan rakyat Malaysia mengenai isu Palestin ini merupakan satu tugas yang mencabar.

“Ini kerana ramai orang menganggap isu ini tidak lebih satu konflik Arab Israel yang berebutkan tanah semata-mata. Ia kononnya tidak ada kaitan dengan Islam, jauh sekali sehingga boleh menggugat akidah.

“Sedangkan jika isu ini tidak diketengahkan, mungkin ramai anak muda kita tidak mengetahuinya langsung,” jelasnya.

Menurut Dr. Zainur, respons orang ramai terhadap road show yang diadakan amat menggalakkan terutama dalam membangkitkan kesedaran tentang penderitaan yang dialami oleh rakyat Palestin.

“Mereka begitu terkejut dan tidak menyangka betapa isu Palestin sebenarnya soal maruah umat Islam di seluruh dunia. Perkara ini tidak dapat diceritakan oleh guru-guru di sekolah mahupun majikan-majikan, jadi Aman Palestin bertanggungjawab ‘mengajar’ isu Palestin supaya ia menjadi satu subjek pelajaran yang penting untuk rakyat negara ini,” katanya.

Aman Palestin, kata Dr. Zainur, mengadakan penerangan mengenai Palestin tanpa sebarang batas sempadan dan politik.

“Kami pergi kepada sesiapa sahaja, baik di peringkat sekolah, universiti dan mana-mana sektor pekerjaan, masjid mahupun surau bagi memastikan semua orang memahami isu sebenar di sebalik isu Palestin ini,” tambahnya.

Sehubungan itu, Abdullah Zaik berkata, umat Islam negara ini tidak harus berlengah lagi untuk membuat sumbangan.

“Sedikit atau banyak bukan soalnya, tetapi derma yang berterusan bukan sahaja menolong rakyat Palestin namun yang lebih penting kita menolong agama Allah. Jangan sampai semuanya sudah terlambat. Ketika itu menangis air mata darah sekalipun tidak akan berguna lagi kecuali Yahudi akan terus bermaharajalela,” katanya.

Senarai Misi Kebajikan dan Kemanusiaan Aman Palestin di Kem-kem Pelarian Palestin di sekitar Lubnan,Syria dan Jordan

1. Pembiayaan Anak-anak Yatim dan Projek Anak Angkat Yatim Palestin
2. Pembiayaan Ibu Tunggal
3. Bantuan Pelajaran
4. Projek Pusat Jahitan
5. Pembinaan Rumah Anak-anak Yatim Palestin
6. Projek Wakaf Palestin
7. Projek Hospital
8. Projek Bantuan Ubat-ubatan
9. Projek Korban Aidil Adha
10. Projek Bantuan Pakaian dan Beg Sekolah
11. Projek Berbuka Puasa Ramadan
12. Projek Pembinaan Pusat Al Quran
13. Projek Pembangunan Sekolah Untuk Anak-anak Pelarian dan Yatim Palestin
14. Wakaf Kenderaan Aman Palestin
15. Projek Pakaian Musim Sejuk
16. Wakaf Bangunan Aman Palestin

http://www.utusan.com.my/utusan/archive.asp?y=2006&dt=0621&pub=utusan_malaysia&sec=bicara%5Fagama&pg=ba_01.htm&arc=hive

20060620

Pemuda PAS gesa Tun Mahathir – Pak Lah berdamai

Oleh Saidatul Amani KUALA LUMPUR, 20 Jun (Hrkh) - Kepimpinan Dewan Pemuda PAS Pusat akan meneruskan agenda bersama tokoh-tokoh negara bagi membincang serta menangani isu semasa yang banyak menimbulkan kontroversi negara serta masyarakat hari ini.

Empat pimpinan tertinggi Pemuda PAS Pusat, Ketuanya Salahuddin Ayub; Timbalan, Ustaz Idris Ahmad; Naib, Mazlan Aliman dan Setiausahanya, Ahmad Shabki Mohd Yusof telah mengadakan perbincangan selama dua jam dengan Tengku Razaleigh Hamzah di kediamannya, di Jalan Langgar Golf, Ampang, semalam.

Menurut Mazlan, perbincangan itu lebih pada soal perpaduan orang Melayu ekoran berlakunya krisis antara Perdana Menteri, Dato' Seri Abdullah Ahmad Badawi dan mantan Perdana Menteri, Tun Mahathir Mohamad.

Dalam perbincangan itu, Pemuda menekankan bagaimana langkah yang seharusnya diambil untuk merapatkan kembali hubungan antara Abdullah dengan Mahathir dan begitu juga isu berkaitan dengan jambatan bengkok serta masa depan ekonomi orang Melayu.

Mazlan melaporkan, Razaleigh mengalu-alukan usaha yang dilakukan oleh PAS terutama langkah yang disebut oleh Salahuddin dalam ucaptamanya di Muktamar Pemuda di Guar Cempedak, 6 Jun lalu.

"Razaleigh berharap langkah itu dapat diteruskan bukan sahaja mengadakan perbincangan dengannya tetapi perlu diadakan bersama Anwar Ibrahim, Mahathir dan para intelektual Melayu yang sepatutnya memainkan peranan yang agresif," jelas beliau.

Mazlan yakin Razaleigh mengikuti perkembangan dalam PAS dan juga Muktamar sehingga beliau boleh membuat perbandingan antara kepimpinan PAS dahulu dengan sekarang.

Beliau berkata, selepas ini Pemuda PAS Pusat akan teruskan pertemuan dan akan membuat undangan kepada Razaleigh dalam seminar, forum terutama berkaitan isu umat Islam dan Melayu.

Bagaimanapun, beliau berharap langkah yang diambil oleh Pemuda itu jangan sampai ada satu tanggapan negatif yang mendakwa seolah-olah Pemuda PAS mahu melupakan sejarah kezaliman yang dilakukan oleh pimpinan Umno terhadap PAS. - mks.

http://www.harakahdaily.net/v06/index.php?option=com_content&task=view&id=2776&Itemid=28

Akhbar Kristian diedar percuma di KLCC kpd org Islam

Surat khas: Akhbar Kristian guna nama Allah
Oleh Abdullah Abdul Rahman Saudara Pengarang,
Tuan, saya seorang petugas di Menara Petronas, KLCC. Hari ini (20 Mei) saya menerima senaskhah akhbar HERALD The Catholic Weekly bertarikh 21 Mei yang diedarkan secara percuma, tetapi di akhbar itu dinyatakan harganya RM1.00. Akhbar ini mempunyai KDN - PP 8460/12/2006, ISSN: 1394-3294.

Apa yang memusykilkan saya, mengapa akhbar ini diedarkan secara bebas. Selain berbahasa Inggeris, di dalam terdapat seksyen bahasa Melayu, Cina dan Tamil. Apa yang memeranjatkan saya, ada artikel dalam bahasa Melayu yang menggunakan nama Allah secara bebas. Saya bimbang anak-anak muda akan mudah terpengaruh dengan propaganda ini.

Turut menulis dalam akhbar ini pada keluaran ini ialah Marina Mahathir. Beliau menulis mengenai orang Islam yang 'akan mengamuk' jika ada pihak cuba membuat karya mempertikai Islam seperti buku dan filem Da Vinci Code yang mempersoal ajaran Kristian.

Tajuk tulisannya, The Followers, dengan satu gambar kumpulan orang membantah sesuatu dengan caption: "If anyone tried to write a similar thriller based around Islam, they'd be hounded and pilloried and threatened with death, thousands would riot in protest and people who would never have been able to read the book either because they are illiterate or can't afford it would have died."

Bersama-sama ini saya sertakan sebuah rencana di seksyen bahasa Melayu (muka surat 23, ada tiga muka surat dalam bahasa Melayu) untuk rujukan semua.

"Kasih Allah; Tidak membeza-bezakan"

Renungan Hari Minggu
Minggu Paskah VI
Bacaan I: Kis 10:25-26, 34-35, 44-48
Bacaan II: 1 Yoh 4: 7-10 Injil: Yoh 15:9-17

Katerina memang luar biasa. Cuba bayangkan. Dia tabah dan sabar menghadapi tabiat dan perangai anak perempuannya.

Nama anak perempuannya itu ialah Janet dia berperangai aneh, dan ganjil bin ajaib, tidak sewajarnya sebagai anak gadis. Apalagi sebagai puteri dari Katerina, anggota Kerasulan Wanita Katolik yang terkenal aktif. Cara hidup Janet benar menghina nama baik namanya.

Janet suka berpakaian yang aneh-aneh. Baginya berpakaian di tempat umum dan di rumah itu sama saja. Cara berpakaian menjadi sumber pertengkaran di antara dia dan mamanya. "Mamanya terlalu kuno, tidak ikut perkembangan zaman," kata Janet setiap kali bertengkar.

Katerina selalu mencuba menyakinkan Janet dengan suara yang lemah lembut. Tetapi sia-sia belaka. Setiap kali diberi nasihat Janet membunyikan radio atau CD dengan suara yang kuat. Dan suara mamanya tenggelam dalam bunyi muzik.

Itu baru soal pakaian. Pergaulan Janet dengan lelaki lebih teruk lagi. Janet sering berganti-ganti teman lelaki. Sering keluar rumah dengan lelaki yang berlainan. Sudah menjadi kebiasaan Janet untuk berteriak memanggil nama lelaki yang dikenalnya apabila melintas di jalan. Kalau sudah begitu, mamanya lari ke dalam bilik menyembunyikan rasa malu.

"Ke manakah nak kusimpan mukaku ini," dan ia sering menjadi pertanyaan Katerina kepada Janet. Tanpa sopan Janet menjawab, "Biarkan di kepala."

Janet memang tidak asing lagi sebagai seorang yang rajin ke gereja pada hari minggu. Hanya yang menjadi persoalan ialah caranya berpakaian. Banyak umat lain yang terganggu kerana melihat cara Janet berpakaian yang tidak sesuai dengan pakaian untuk masuk ke rumah Allah. Hampir telanjang!

Itulah Janet yang selayaknya dibenci oleh mamanya Katerina, kerana memalukan dan mencemarkan nama keluarga. Tetapi Katerina selalu berkata, "tidak apa, biarlah dia begitu, dia tetap anak saya. Saya tetap mencintainya." Kalau saja Katerina berkata; "saya membenci Janet, biar dia itu anak saya," orang tidak mempermasalahkannya. Ada ramai orang berbuat begitu. Orang hanya mencintai orang yang baik dan balik membencinya kalau dia berubah menjadi jahat. Contoh tentang hal itu terlalu banyak. Tetapi sangat sedikit orang yang bersikap seperti Katerina.

Bagi orang Kristian, ajaran Cinta Kasih yang ditegaskan Yesus sudah bukan barang dan hal baru. Bahkan rumusannya seperti tertulis dalam Injil sudah dihafalkan. Hanya dalam Injil Yohanes, ajaran Cinta Kasih diberi dasar yang lain "supaya
kamu saling mencintai seperti Aku telah mengasihi kamu." Pertanyaan kita ialah bagaimana Yesus mencintai kita?

Seperti Aku mencintai kamu, bukan kerana kamu baik, suci, dan tidak berdosa. Kalau Tuhan mencintai kita tunggu sampai kita baik dan benar maka manusia tidak
bakal menikmati cinta Tuhan.

Cinta Tuhan memamng lain. Biar pun manusia berdosa Tuhan tidak berubah jestru tindakan penebusan ada kaitannya dengan dosa manusia dan cinta Tuhan. Jestru di mana ada dosa di sana cinta Tuhan semakin tampak.

Dengan tetap mencinta Janet, Katerina sudah mewujudkan kata-kata Tuhan. Seperti Aku mencintai kamu. Janet tetap dicintai walapun dia berlaku aneh dan
mengundang emosi.

Memang mencintai orang atau selama orang itu baik lebih mudah daripada mencintai orang yang tidak baik. Apalagi kalau kejahatan seseorang langsung merugikan kita.

Ada orang tua yang secara tegas mengatakan putus hubungan dengan anaknya kerana anaknya begitu dan begitu. Atau sebaliknya. Ada anak yang bersumpah tidak mahu berbaik dengan orang tuanya kerana sesuatu hal tertentu.

Ada pemimpin di pejabat yang membenci orang bawahan kerana dia jahat. Nasibnya, pengkatnya tidak pernah diperhatikan. Ada guru atau pensyarah yang membenci murid atau mahasiswa/winya. Keputusan peperiksaan mereka selalu rendah bahkan sehingga mereka gagal.

Allah adalah kasih, dan setiap orang yang mengaku diri mengenal Allah dan menjadi milik-Nya hanya terbukti kalau hidupnya memancarkan penghayatan cinta kasih. Sebaliknya, segala hal yang kita lakukan, yang bertentangan dengan penghayatan cinta kasih, tidak berasal dari Allah. Kerana itu, tinggal dalam kasih Allah menjadi usaha pertama yang perlu diperjuangkan. Selanjutnya, kasih Allah yang sudah kita rasakan akan menggerakkan diri kita untuk mencintai sesama.

Itulah tugas perutusan kita; menjadi nabi cinta kasih sayang di zaman ini. Melalui tugas perutusan tersebut, kita turut serta dalam karya Allah, yakni menanamkan cinta kasih Allah dalam hati setiap orang dalam masyarakat di mana pun kita berada.

Seperti Roh Kudus juga dicurahkan Allah kepada setiap orang dari bangsa mana pun yang takut akan Dia dan yang berkenan kepada-Nya kerana mengamalkan kebenaran Allah; demikian cinta kasih Allah diharapkan dapat dirasakan oleh semakin ramai orang di dunia ini.

Kita adalah duta-duta kasih. Marilah kita berusaha bersama agar cinta kasih menjadi menjadi suasana yang boleh dinikmati oleh semua orang di dunia ini; suasana kasih yang memberikan kehidupan dan kesegaran. Yesus minta supaya kita saling mencintai seperti Aku mencintai kamu. Manusia berbuat sebaliknya; seperti kamu mencintai aku. Amin - Paderi Valentine Gompok, OFM Cap

Akhirnya, bagi pengetahuan semua akhbar ini diterbitkan oleh 'The Archbishop of Kuala Lumpur' bagi pihak 'The Bishops of Penisular Malaysia, yang beralamat di Petaling Jaya. - Abdullah Abdul Rahman, KLCC.

http://www.harakahdaily.net/v06/index.php?option=com_content&task=view&id=2777&Itemid=1

20060619

Haramkan Bola Ada Bendera Arab Saudi

Adalah diharapkan kerajaan mengharamkan penjualan bola yang mempunyai bendera Arab Saudi kerana bendera Arab Saudi mempunyai kalimah “LAILAHAILLALLAH MUHAMMADURASULULLAH”.

Juga disarankan Malaysia sebagai Pengerusi Persidangan Negara-Negara Islam (OIC) agar menyarankan kepada masyarakat dunia agar tidak mengeluarkan bola yang tertera bendera Arab Saudi.

Adalah dilaporkan bola-bola seperti ini terdapat di pasaran Malaysia sekarang ini pada harga cuma RM 5 yang pasti menarik minat semua golongan terutama kanak-kanak yang apabila menggunakan bola ini akan secara langsung menyepak kalimah suci Islam.

Ceramah Bahaya Islam Liberal 30 Jun Seremban

CERAMAH AGAMA
Tajuk : “Bahaya Islam Liberal dan Fahaman Pluralisma – Kenapa Kita Harus Menyokong Mufti-Mufti di Malaysia ?”

Penceramah : Ustaz Hj Wan Azhar bin Wan Ahmad – Sek Keb Sg Sampo, Jempol, NS

Tarikh : JUMAAT 30 Jun 2006
Masa : Selepas Solat Maghrib
Tempat : Masjid Bandar Baru Senawang

Muslimin dan muslimat semua dijemput hadir

Anjuran : Masjid Bandar Baru Senawang

20060618

Tiada lagi troli arak di Giant Senawang

Alhamdulillah , 17 Jun 2006, diperhatikan tiada lagi kelihatan troli yang mengiklankan arak jenama carlsberg di Pasaraya Giant Senawang. Semuanya ini dengan izin Allah, setelah usaha gigih umat Islam setempat yang membantah pengiklanan arak pada troli-troli. Antara usaha-usaha yang dilakukan oleh umat Islam di sini ialah menyebarkan secara meluas risalah-risalah yang menggesa umat Islam yang membeli belah di pasaraya tersebut agar tidak menggunakan troli yang mengiklan arak secara langsung atau secara tidak langsung. Risalah-risalah ini diedarkan di masjid-masjid, surau-surau, stesen minyak dan kepada pengguna Islam di pasaraya tersebut. Disamping itu rasa ketidakpuasan hati pengguna Islam juga disuarakan melalui e-mel kepada pihak pengurusan pasaraya Giant, melalui laman-laman web, melalui akhbar.

Sekiranya umat Islam di seluruh Malaysia ini mengambil tindakan pro aktif untuk mengatasi isu sensitiviti umat Islam, dengan izin Allah , Allah akan membantu kita semua. Seluruh umat Islam setempat haruslah bangkit menyuarakan pandangan mereka, tanpa mengharapkan semata-mata kepada pihak tertentu sahaja seperti pihak jawatankuasa masjid, pihak Jabatan Agama Islam dan sebagainya untuk bertindak.

Setelah semua usaha ini dilaksanakan barulah diadakan solat hajat dan bermunajjat kepada Allah SWT, agar kesucian umat Islam di Malaysia ini terpelihara.

Justeru itu semua umat Islam di Malaysia sekarang ini harus bangkit membela agama Islam tanpa menyerahkan tugas ini kepada golongan tertentu sahaja.

Jika tidak kita , siapa ? Jika tidak sekarang, bila ? Jika bukan di sini, di mana ?
If not us , who ? If not now, when ? If not here , where ?

ALLAHU AKBAR ! ALLAHU AKBAR ! ALLAHU AKBAR !

20060617

Akhirnya tapak pelupusan sampah Chembong ditutup !

Alhamdulillah, akhirnya tapak pelupusan sampah di Chembong, Rembau , Negeri Sembilan telah ditutup. Semuanya dengan izin Allah hasil usaha beberapa individu di kawasan tersebut yang membuat laporan melalui e-mel kepada Menteri Besar, EXCO, Jabatan Alam Sekitar, TV3 dan sebagainya. Walaupun berita mengenai tapak pelupusan sampah di Chembong ini tidak tersiar dalam akhbar namun dalam masa tidak sampai sebulan setelah e-mel dihantar arahan telah dikeluarkan untuk menutup tapak pelupusan sampah tersebut dan dipindahkan ke Port Dickson.

Tapak pelupusan sampah di Chembong dibawah kelolaan Majlis Daerah Rembau telah digunakan oleh pihak kontraktor Majlis Perbandaran Seremban dan beberapa industri sekitar Negeri Sembilan sejak 2-3 tahun lalu untuk membuang sampah dan lain-lain sisa industri.

Tapak pelupusan sampah yang pada asalnya hanya digunakan oleh Majlis Daerah Rembau ini telah menyebabkan ketidak selesaaan kepada penduduk sekitar, kerana tapak pelupusan sampah ini begitu hampir dengan kawasan kampung, taman perumahan dan jirat Cina , serta jalan utama Seremban – Rembau.

Sekali lagi hasil usaha penduduk setempat yang bangkit melaporkan perkara ini secara terus kepada pihak yang berwajib telah menyelamatkan keadaan di kampung mereka sendiri.

Penduduk setempat haruslah peka akan apa yang berlaku di sekitar mereka dan bangkit melakukan sesuatu tindakan yang pro aktif tanpa mengharapkan semata-mata kepada pihak tertentu untuk membela nasib mereka.

Jika tidak kita , siapa ? Jika tidak sekarang, bila ? Jika bukan di sini, di mana ?
If not us , who ? If not now, when ? If not here , where ?

Lantik saja Astora Jabat jadi Ketua Mufti

Kalau pandangan dan nasihat mufti-mufti di Malaysia ini ditolak mentah-mentah dalam isu berkaitan agama bukannya isu berkaitan politik seperti hukum kongsi raya, hukum konsert jom heboh, isu pengundian SMS, isu tafakkur di Tugu Peringatan Negara dan banyak lagi , maka lebih baiklah lantik Astora Jabat menjadi mufti.

Mufti-mufti dalam resolusi muzakarah ulama peringkat kebangsaan baru-baru ini mengeluarkan resolusi, pandangan, nasihat kepada pemerintah, bukannya memberi arahan.

Tidak bolehkah pemerintah bawa berbincang terlebih dahulu dengan mufti-mufti sebaliknya membiarkan pihak media yang mengapi-apikan isu kepentingan agama Islam di negara kita ?

Kalau Astora Jabat jadi mufti, bolehlah dilantik pula Amina Wadud sebagai imam masjid negara dan Zainah Anwar sebagai hakim ketua mahkamah syariah.

Masihkah golongan agama, ulamak-ulamak, guru-guru pondok di Malaysia ini berdiam diri ?

20060616

Pelancongan Angkasa buka banyak peluang pekerjaan.

Baru-baru ini saya sempat menghadiri satu siri kuliah yang disampaikan oleh Professor Patrick Collins yang bertajuk “Space Tourism : New Economy and Technology for Malaysia”.

Secara ringkasnya sebagai kesimpulannya ialah :
Malaysia mempunyai struktur geografi dan infrastruktur yang baik untuk pelancongan angkasa
Malaysia mempunyai lapangan terbang sedia ada yang tidak digunakan sepenuhnya (under utilised) yang amat sesuai dijadikan lapangan terbang untuk pelancongan angkasa.
Pelancongan angkasa dapat memberikan peluang pekerjaan yang baru dan banyak kepada rakyat tempatan.
Malaysia tidak perlu mengeluarkan pelaburan untuk pelancongan angkasa ini, kerana banyak syarikat asing akan melabur sekiranya karenah birokrasi dapat dikurangkan.
Singapura telah pun memulakan projek pelancongan angkasa dengan projek pelabuhan angkasa (Space Port) di Changi.
Rakyat Malaysia yang berkemampuan boleh menjadi angkasawan kerana anggaran kos untuk melancong di angkasa adalah seperti mereka melancong ke serata tempat di dunia ini.

Justeru itu saya menyeru kepada semua golongan cerdik pandai , saintis , pelabur, jurutera dan agensi kerajaan di Malaysia ini agar mengkaji peluang pekerjaan yang terbentang luas dalam bidang industri angkasa di negara kita sendiri yang dapat menjana ekonomi Malaysia.

Untuk maklumat lanjut mengenai ceramah yang disampaikan oleh Professor Patrick Collin yang pernah bekerja dengan Agensi Aero Angkasa Eropah dan Jepun sila layari http://www.spacefuture.com/

Tak malukah orang Islam di Malaysia ini ?

Tak malukah orang Islam di Malaysia ini apabila En Sri Raman yang saya rasa beragama Hindhu mencadangkan kempen pengharaman arak sepertimana kempen Tak Nak rokok dalam artikel beliau yang disiar dalam Utusan Malaysia 25 Mei 2006. Orang bukan Islam nampak bahaya arak, tapi orang Islam membiarkan penjualan dan pengiklanan arak berleluasa. Lebih teruk lagi mereka memegang saham dalam industri arak, bekerja di kilang arak. Begitu juga dengan industri judi, ramai wanita bukan Islam mengadu suami-suami sudah menjadi tahi judi hingga mengabaikan rumah tangga , persekolahan anak-anak, dan tiada agama juga dalam dunia ini yang menggalakkan pengikutnya berjudi. Tetapi industri perjudian di Malaysia semakin subur, malah kekerapan cabutannya juga ditambah. Wanita bukan Islam menderita akibat suami mereka berjudi, tapi orang Islam yang membiarkan pusat-pusat judi berlesen berleluasa, malah orang Islam memegang saham dalam industri judi, orang Islam jugalah yang mengerumuni kedai-kedai judi. Mana pergi golongan yang memperjuangkan Kongsi Raya, tetapi tidak memperjuangkan masalah masyarakat yang melanda di Malaysia ini tanpa mengira agama ? Mufti Perak kata kaji Kongsi Raya, bukannya menghalang orang Kristian sambut Krismas, bukannya menghalang orang Hindhu sambut Thaipusam. Jika konsep Kongsi Raya dapat menyatu padukan pelbagai kaum dan agama di dunia ini dan dapat menyelesaikan masalah rumahtangga dan masyarakat maka cadangkanlah kepada kerajaan Israel supaya mengadakan Kongsi Raya supaya konflik Arab-Israel dapat diselesaikan melalui kongsi raya. Kenapa kita sibuk hendak mempertahankan Kongsi Raya tetapi tidak mahu membantu jiran kita yang bukan beragama Islam kerana mereka mempunyai hak sebagai jiran ?


*************************
Tiada agama galakkan penganutnya minum arak oleh SRI RAMAN, Kuala Lumpur.

MALAYSIA mempunyai 25 juta penduduk, tetapi mencatatkan jualan minuman keras melebihi RM1 billion dalam setahun. Ini satu keadaan yang serius.

Saban hari, kita membincangkan mengenai bahaya rokok. Merokok tidak baik untuk kesihatan, penagih dadah mencuba dadah melalui rokok dan bermacam-macam lagi hingga melupakan akan bahaya mengambil minuman arak

Minuman arak juga menjerumuskan masyarakat kepada gejala-gejala yang ditegah di sisi agama.

Minuman arak yang mengandungi alkohol memberi kesan terhadap tubuh badan dan sistem saraf pusat.

Fungsi yang pertama terjejas ialah proses membuat pertimbangan, pemerhatian dan konsentrasi, kehilangan sifat penahanan diri, tindakan yang dipengaruhi oleh perasaan pada sesuatu ketika dan hilang upaya untuk mengawal perasaan.

Contoh yang paling hampir adalah pemandu kenderaan. Setiap tahun banyak kemalangan jalan raya disebabkan pemandu yang mabuk.

Tiada gunanya kerajaan menghabiskan berjuta-juta ringgit untuk menjalankan ‘Kempen Tak Nak’ pada rokok dan ‘Utamakan Kesihatan’, jika bahaya minuman arak tidak diberitahu kepada masyarakat seperti mana yang dibuat untuk menyedarkan individu yang merokok.

Mengapa perkara ini diabaikan? Apakah seseorang individu itu mengamalkan gaya hidup yang sihat dengan berhenti merokok, tetapi meminum arak?

Mengapa kerajaan boleh mengharamkan sebarang penajaan dan penayangan sebarang iklan berkaitan tembakau di dalam media cetak dan media elektronik, tetapi tidak bagi iklan minuman keras.

Memang diakui bahawa iklan berkaitan minuman arak tidak lagi ditayangkan di media elektronik namun tidak bagi media cetak dan di pawagam.

Kita dapat lihat sendiri bahawa wujudnya sesetengah akhbar berbahasa Inggeris yang masih mengiklankan minuman keras tanpa perasaan tanggungjawab kepada masyarakat.

Kita tidak mahu media elektronik dan media cetak yang berperanan sebagai penyebar maklumat dan sumber rujukan kepada masyarakat terpesong daripada matlamat kewujudannya

Dalam situasi ini, kerajaan perlu pro aktif dengan menjalankan kempen `Tak Nak' pada rokok dan minuman keras secara bersama untuk menyedarkan masyarakat keseluruhannya.

Kerajaan dengan bantuan pihak berkuasa tempatan perlu membekukan pengeluaran lesen dan menjalankan penguatkuasaan yang tegas dan menyeluruh kepada pekedai-pekedai yang menjual minuman keras secara haram.

Terdapat peniaga yang menjalankan kegiatan menjual arak secara haram berselindung di sebalik perniagaan barang runcit yang dijalankan di kawasan perumahan.

Situasi ini sangat berbahaya kerana ketiadaan kawalan penjualan arak dan ini membolehkan remaja yang berumur 18 tahun ke bawah mendapatkan minuman arak dengan mudah.

Apabila kita merujuk kepada kepercayaan agama kaum-kuam yang terdapat di Malaysia, jelas bahawa tidak satu agama pun menggalakkan penganutnya mengambil minuman keras dalam kehidupan.

Saya merasakan sekiranya pengharaman terhadap minuman keras dilakukan, ia akan menyelesaikan sebarang masalah atau huru-hara kepada masyarakat Malaysia malah mereka akan bersetuju kerana gejala sosial dan keruntuhan institusi keluarga juga berpunca daripada minuman keras.

Kajian juga menunjukkan ramai remaja yang mengambil alkohol mempunyai ibu bapa yang juga peminum alkohol.

Tentulah kita tidak mahu negara kita digelar sebagai negara dunia ketiga yang paling maju, tetapi keruntuhan akhlak dan gejala sosial di kalangan masyarakat semakin meningkat dan tidak dapat dibendung serta akan menggagalkan usaha kerajaan untuk melahirkan masyarakat yang berpengetahuan.

Kita berkehendakan masyarakat yang seimbang dari segi material mahupun kerohanian.


http://www.utusan.com.my/utusan/archive.asp?y=2006&dt=0525&pub=utusan_malaysia&sec=forum&pg=fo_01.htm&arc=hive

20060613

Usaha masjid, gereja, kuil dll bawah satu bumbung di Malaysia

Mufti Kerajaan Negeri Perak telah memberi amaran agar jangan biarkan fahaman pluralisma bertapak di Malaysia. Apakah fahaman pluralisma ini ? Ianya adalah fahaman sesat yang menyatakan semua agama adalah sama. Ianya adalah usaha antarabangsa untuk mengadakan satu rumah ibadah yang sama dalam satu bumbung sepertimana yang berlaku di Yokyakarta. Pada hari Jumaat ianya sebagai masjid, pada hari Ahad ianya sebagai gereja, pada malam Jumaat ianya menjadi kuil Hindhu. Di Malaysia fahaman pluralisma ini diusahakan oleh Malaysian Interfaith Network (MIN). Laman web berikut yang berpusat di Cambridge, Massachusset, Amerika Syarikat menceritakan segala perancangan antarabangsa untuk menghancurkan kesucian Islam dengan fahaman liberalisma.

http://www.pluralism.org/research/profiles.php#MA One part of the Project's research is the creation of in-depth profiles of individual religious centers. The profiles below, from both Project Affiliate researchers and others, include general information and statistics about the centers, their history, reports of visits, and photographic images.

The Malaysian Interfaith Network (MIN), Malaysia (Interfaith)
Website: www.malaysianinterfaithnetwork.net

According to their website "The Vision of the Malaysian Interfaith Network (MIN) are primarily three issues:
1. To proactively promote DIALOGUE between faith organizations in Malaysia
2. To foster better UNDERSTANDING of common concerns and values and areas of contention.
3. To organize specific ACTIONS, sharing information, service and advocation."

Description
The Malaysian Interfaith Network (MIN) was created on February 15, 2003. It is is an interfaith network whose purpose is to create a more harmonious and peaceful society in the multi-racial and multi-religious Malaysia. MIN consists of 30 participants from various faiths, ranging from Islamic to Buddhist and Hindu groups. All these groups share the same aim which is to promote religious unity in Malaysia. National newspaper agencies such as The Star and The New Straits Times are also active participants in this network. The main agenda behind the creation of MIN is to act as the main platform of communication, initiatives and action for these various organizations.

Membership
The founding members of MIN are associated with the following institutions and organizations:
-Interfaith Spiritual Fellowship (INSAF) as part of the Pure Life Society
-Malaysian Consultative Council of Buddhism, Christianity, Hinduism, and Sikhism
-Sisters in Islam
-International Islamic University (IIU)
-Council of Churches of Malaysia
-Society of Jesus
-Rosicrucian
-The Theosophical Society (TS)
-Sri Sathya Sai Central Council of Malaysia (SAI)
-The Bahá’í Faith
-Bahá’ís of Penang Island
-Persatuan Brahma Kumaris Raja Yoga
-Altruistic Leadership Institute (ALI)
-The Taiping Peace Initiative (TPI)
-Konrad-Adenauer-Foundation, representative office to Malaysia
-Institut Kajian Dasar (IKD)
-World Alliance for Breastfeeding Action (WABA)
-Kumpulan Aktivis Media Independen (KAMI)
-The New Straits Times
-The Star
-Herald
-Rotary Club, Taiping
Programs and Events

MIN is built around 6 Task Forces:
1. Promotion of Family Values
2. Action against Extremism
3. Formation of Environmental Protection
4. Protection and promotion of Human Rights
5. Promotion of Interfaith Understanding and Harmony of Multifaith Education and Common Values
6. Promotion of Good Governance
Each task force is responsible for organizing programs and events that raise awareness about its work, such as talks and inter-religious dialogue sessions.

Prepared by Rodney Yeoh
Updated on February 1, 2006
http://www.pluralism.org/research/profiles/display.php?profile=74169

20060612

UM biar risalah Kristian diedar kepada siswazah Islam

Berita Harian Isnin 12 Jun 2006
Bapa tersentuh edaran risalah agama di UM - SAYA terkejut membaca surat ‘Bapa Prihatin’ pada 8 Jun lalu yang mendedahkan penyebaran risalah Kristian di Pusat Asasi Sains Universiti Malaya. Hati saya tertanya-tanya, kenapakah perkara sebegini boleh berlaku di universiti perdana yang menjadi kebanggaan rakyat Malaysia? Siapakah bersalah dalam hal ini?

Islam diiktiraf sebagai agama rasmi negara dan termaktub dalam Perlembagaan negara kita. Mana-mana saja kegiatan untuk merendah-rendahkan martabat dan kemuliaan Islam patut dihalang. Islam tidak menyerang agama lain, bahkan Islam membuka pintu perdamaian. Islam menyeru ke arah kesatuan sejagat.

Namun apabila berlaku kejadian ini, maka sepatutnya satu tindakan segera diambil. Universiti juga pada pandangan saya, adalah tempat menyemai perpaduan antara agama. Tetapi kenapa hal ini boleh terjadi?

Saya kecewa apabila hal ini berlaku tanpa disedari. Sampai sekarang saya tertanya-tanya bagaimanakah penyebaran risalah boleh berlaku di gedung ilmu? Apatah lagi pada saat pelajar baru mendaftar dengan semangat berkobar-kobar.

Saya sendiri agak tersentuh apabila masih ramai anak muda tidak mengenal huruf al-Quran, bahkan tidak mampu melafazkan kalimah syahadah. Ada yang tidak pernah bersolat sejak dilahirkan.

Saya terkejut apabila membaca data pembabitan anak muda dalam kegiatan tidak bermoral bahkan bertentangan dengan agama seperti ‘black metal’. Mufti Perak sendiri mendedahkan jumlah orang murtad yang mencecah angkat ratusan ribu.

Ia sangat memeranjatkan. Sepatutnya langkah untuk membendung gejala ini diambil segera mulai sekarang tanpa bertangguh.

Namun, saya mendengar daripada mulut anak rakan saya bahawa gedung ilmu yang kita harap-harapkan dapat melahirkan generasi lebih berwibawa dan komited dengan rancangan kerajaan lebih mengagungkan pesta seni yang langsung tidak membina minda kelas pertama.

Program keagamaan dipencilkan dan sukar untuk mendapat kelulusan. Apa salahnya program keagamaan dan apa baiknya program hiburan? Kita tidak perlukan orang ‘seni’ memimpin negara tetapi kita perlukan pemimpin amanah dan mampu mewakili suara hati rakyat.

Tapi jika begini proses pembentukan anak muda kita, saya rasa sasaran Perdana Menteri untuk membina modal insan hanya mimpi indah pada siang hari. Saya mencadangkan program keagamaan diperbanyakkan di kampus seluruh negara. Ia sangat penting pada perkiraan saya demi membina jati diri mahasiswa Islam yang unggul, selaras dengan keinginan Perdana Menteri kita.

Saya berharap isu penyebaran risalah Kristian di UM diambil perhatian pihak berwajib.

BAPA KESAL,
Teluk Intan, Perak.
http://www.bharian.com.my/m/BHarian/Monday/Surat/20060612081124/Article/

Jangan Biarkan Fahaman Liberal Bertapak di Malaysia !

Liberalism And Pluralism Taking Roots In Malaysia

IPOH, June 12 (Bernama) -- Do not let liberalism and pluralism destroy Islamic values, the Mufti of Perak Datuk Seri Harussani Zakaria urged Monday.

He said unfettered liberalism and pluralism could be harmful to Malaysian society in the long run.

He pointed out that discourses on polygamy, faraidh system, the Quran, setting up of inter-faith commission and abolishment of Article 121 (1A) of the Federal Constitution, were getting louder as more Malaysians embraced liberalism and pluralism.

He said Indonesia experienced the same phenomenon some 30 years ago.

"If left unchecked, liberalism and pluralism will be difficult to control," he said when speaking at the Ulamak 2006 Convention, here today.

Experts on the issues who include Assoc Prof Dr Anis Malik Toha from the Islamic International University (UIA) and Adnin Armas from the Institute for the Study of Islamic Thoughts and Civilisation (INSISTS) will present working papers at the two-day convention.

Harussani also proposed that Muslim countries set up a body to monitor the penetration of western thinking and culture.

The convention, held in conjunction with the Sultan of Perak Sultan Azlan Shah's 78th birthday, was officiated by Raja Muda of Perak Dr Raja Nazrin Shah.

The convention was attended by Members of Parliament and State Assemblymen from Perak, Muftis from across Malaysia, religious officials and representatives of non-governmental organisations.

BERNAMA

Seru pemimpin negara tidak adakan acara di Tugu Peringatan

Hari Pahlawan disambut setiap tahun di Malaysia ini pada 31 Julai. Setiap kali Hari Pahlawan disambut pemimpin-pemimpin negara kita akan mengadakan acara memperingati pahlawan-pahlawan negara yang telah gugur di Tugu Peringatan Negara dengan acara meletak kalungan bunga, bertafakkur, membaca sajak dan sebagainya. Sedangkan amalan ini adalah ditegah oleh agama sepertimana fatwa yang telah dikeluarkan oleh beberapa mufti yang disiarkan dalam laman web JAKIM www.islam.gov.my dan laman web Mufti Kerajaan Negeri Perak mufti.perak.gov.my

Adalah disarankan kepada umat Islam di Malaysia ini menyambut Hari Pahlawan dengan mengadakan majlis tahlil dan bacaan Yasin khusus untuk pahlawan-pahlawan negara yang telah gugur mempertahankan negara ini dari ancaman musuh.

Beberapa minggu yang lalu kami sekeluarga berkesempatan melawat Muzium Tentera Darat yang terletak di Port Dickson , Negeri Sembilan. Di Dataran Muzium tersebut terletak nama-nama mereka yang gugur semasa pertempuran. Lalu saya mencari nama-nama mereka yang pernah berkhidmat bersama ayah saya. Pada tahun 1976 tertulis nama Prebet Kamarudin bin Salim dari pasukan 16 Rejimen Askar Melayu Di Raja. Ketika itu kami sekeluarga di Kem Pengkalan Chepa, Kota Bharu, Kelantan.

Saya bertanya kepada ayah saya masih ingatlah lagikah anggotanya yang gugur semasa tahun 1976. Ayah saya menjawab, dia masih ingat lagi. Ketika itu operasi membanteras pengganas komunis di Gua Musang , Kelantan. Ketika salah satu platun pasukan 16 RAMD diserang hendap, mereka menghubungi ayah saya, dan memberitahu mereka sedang diserang dan salah seorang anggota mereka telah ditembak.

Begitu banyak nostalgia mengenangkan kembali anggota-anggota keselamatan pada tahun 70an yang bertarung nyawa mempertahankan negara dari ancaman komunis. Hampir setiap minggu dan adakalanya setiap hari ada sahaja berita anggota kita di serang hendap, terkena jerangkap samar, kudung kaki dan tangan , buta dan sebagainya.

Lawatan ke Muzium Tentera Darat tempoh hari begitu menyentuh perasaan. Lebih sedih lagi mengenangkan generasi masa kini dalam tempoh yang singkat lupa kepada jasa mereka yang mempertaruhkan nyawa untuk menjaga keamanan negara. Sebaliknya generasi sekarang lebih suka berpoya-poya , terlibat dalam gejala sosial yang kronik, penyalahgunaan dadah, asyik dalam hiburan, perlumbaan yang membahayakan, melepak dan sebagainya.

Semoga Allah mencucuri rahmat ke atas pahlawan-pahlawan kita yang telah gugur. Al Fatihah.

Bagaimana untuk memecah belahkan umat Islam di Malaysia

Artikel ini ditulis pada 26 September 2005 oleh Professor James Kurth seorang pensyarah Sains Politik di Swarthmore College , dimana beliau mengajar polisi luar Amerika, polisi pertahanan dan politik antarabangsa. Tajuk artikel ini ialah “Splitting Islam” yang bermaksud “Pecah Belahkan Islam” yang disiarkan dalam laman web The American Conservative http://www.amconmag.com/2005/2005_09_26/cover.html

Satu artikel yang agak panjang menceritakan bagaimana pihak musuh Islam menggunakan pelbagai strategi untuk memecah belahkan umat Islam di seluruh dunia. Antara Sunnah dan Syiah, antara Islam sederhana dan Islam ekstreem.
(These splitting strategies are based upon different divisions that are found within the Muslim world, particularly (1) moderate Muslims versus extremist Islamists and (2) Sunni Muslims versus Shi’ite Muslims)

Harap kiranya ada pihak yang sudi menterjemah artikel ini, terutamanya siswazah-siswazah kita di IPT sebagai bahan kajian umum.

Semoga strategi memecah belahkan umat Islam di Malaysia ini dapat dibendung dengan usaha kita semua serta izin Allah SWT.

*****************
Splitting Islam
A Shi’ite-Sunni strategy for surviving the War on Terror
by James Kurth


The United States now faces a widespread, long-term, and potentially catastrophic threat from Islamism, and the terrorist bombings since 9/11 indicate that this threat is becoming global in scope. Moreover, as the earlier U.S. struggle with communism, another hostile global ideology, suggests, the threat may persist for several generations. And as the accelerating spread of nuclear technology portends, the stakes of this threat may involve the nuclear destruction of one or more of America’s great cities and perhaps even the very functioning of American society itself.

The current insurgency in Iraq, largely drawn from or supported by the Sunni population, is providing inspiration and training for Islamist insurgents elsewhere. Conversely, the global network of Islamist terrorists, which is also largely composed of extremist Sunnis, has been energized and legitimized by the insurgency in Iraq. The result is a global Islamist insurgency directed at the United States, its allies, and the West more generally. The folly of recent U.S. administrations, and most especially that of President George W. Bush, has placed us in this dangerous condition. But now that we are there, the central question is how can we get out?

Proposed solutions vary in a way that is familiar and predictable, that is, according to the different ideological positions of their proponents, with the usual suspects being liberals, traditional conservatives, and neoconservatives.

Liberals are most numerous in public-policy discussions, and so the most common proposed solutions are theirs. They usually involve some sort of technical—really tactical—measure, such as improved intelligence, enhanced inspections in airports and seaports, and, recently, bag checks in subways and monitoring of fuel trucks. These measures do not require any changes in something as important as U.S. foreign policy or as fundamental as the presence in America of alienated and hostile immigrants from Muslim countries. Liberals commonly think that deep social and political conflicts can be solved by quick and superficial policies designed and implemented by sophisticated experts and officials (the liberals themselves). Of course, with Islamist terrorism a quick fix can always be out-waited by the terrorists, and a superficial one can always be outflanked by them.

Other proposed solutions seek to change American foreign policies that have so antagonized many Muslims, be it U.S. support of Israel and authoritarian regimes in the Muslim world or now military operations in Iraq. Such proposals for changing foreign policy are often put forward by traditional conservatives. They are also put forward by career officials and professionals in foreign policy—especially those who are safely retired. Indeed, the Bush administration and the neoconservatives themselves have embraced the idea, although not the actual practice, that the United States should stop supporting dictators in the Muslim world. Of course, they are not about to change the other U.S. foreign policies at issue—support of Israel and military operations in Iraq.

Even if U.S. foreign policies were changed, however, the global Islamist insurgency very likely would continue. Al-Qaeda and its affiliated groups would certainly take credit for driving the U.S. to abandon its course, and they would probably be encouraged and energized to go on to new and more radical objectives, such as eliminating any Western presence in the Muslim world while enhancing and expanding the Muslim presence in the West.

Of course, the solution offered by the Bush administration and the neoconservatives is, in its own way, also a radical one. They sought not just to change U.S. foreign policy, but to change the nature, or at least the culture, of the Middle East and the Muslim world more generally. They wanted to “drain the swamp” that sustained Islamist terrorists by bringing liberal democracy, free markets, open societies, and human rights to Muslim countries. Neoconservatives claim that theirs is a universalist project. Most of the Muslim world views it, however, as merely another imperialist one like so many that they have seen in the past.

In any event, it is the neoconservative agenda that has propelled us into Iraq, adding fuel to the global Islamist insurgency while achieving virtually none of its proclaimed aims and driving the United States straight toward a giant debacle and failure.

Neither the liberal, the traditional conservative, nor the neoconservative solutions offer much hope for a way out of our dangerous condition vis-à-vis the global Islamist insurgency. The time has come to think about this threat in a new way—or perhaps in a way that is actually rather old—similar to the way that the United States dealt with the last global ideological threat, the international communist movement of half a century ago.

By analogy with strategies used by the United States against the global communist threat during the Cold War, we may be able to discern some possible strategies to divide and diminish the global Islamist threat of today. These splitting strategies are based upon different divisions that are found within the Muslim world, particularly (1) moderate Muslims versus extremist Islamists and (2) Sunni Muslims versus Shi’ite Muslims.

The history of the Cold War shows that, when dealing with an opposing political ideology, a strategy of separating its moderate adherents from its extremist adherents can sometimes be successful. In Europe in particular, the United States was very successful in separating moderate Marxists—socialists and social democrats—from extremist Marxists—communists—during the 1950s, and this division largely persisted for the rest of the Cold War. This splitting strategy was not very effective in the Third World, however. There, moderate Marxists—the “Third Way”—rarely existed or, if they did, they were soon marginalized by the extremist Marxists or repressed by the authoritarian, anticommunist regimes that were the allies of the United States.

Today’s counterpart would be separating moderate Muslims from extremist Islamists. Once again, there are plausible reasons to think that a strategy of separating the moderates from the extremists might work in Europe, with its political democracies, developed economies, and open societies. European governments have many means available for striking bargains with moderate members of the Muslim communities residing in their nations, at the expense of the extremists. The prospects for a successful splitting strategy seem less promising in the Muslim countries of the Middle East, Southwest Asia, and Southeast Asia. There, the features of authoritarian regimes, widespread poverty, and polarized societies combine to nurture extremist Islamism along with extremist political actions.

During the Cold War, the most consequential splitting strategy used by the United States was that directed at the Sino-Soviet bloc, which was initiated by Richard Nixon and Henry Kissinger in the early 1970s. Of course, the Sino-Soviet bloc had already been split by a serious conflict by the time the United States got around to recognizing and exploiting that momentous reality, but the Nixon administration did take advantage of it between 1971-73 in its efforts to bring about an end to the Vietnam War. Later administrations also made the Sino-Soviet split a major basis for their strategies toward the communist powers, and it was a major factor in the ultimate victory of the United States over the Soviet Union in the Cold War.

The contemporary analogy is the division between Sunnis and Shi’ites in the Islamic world. The ongoing sectarian violence between Sunnis and Shi’ites in Iraq provides a daily reminder of the intensity of the division in that country, but the division, suspicion, and conflict between the two versions of Islam is a feature of many other Muslim countries as well, especially Lebanon, Syria, Saudi Arabia, and Pakistan. Sunnis normally regard Shi’ites as heretics and inferiors; Shi’ites normally regard Sunnis as hypocrites and oppressors.

Within the Muslim world as a whole, the Sunnis constitute a very large majority—about 83 percent; Shi’ites are 16 percent, with smaller sects providing the rest. Sunnis also make up the majority population in most Muslim states, but Shi’ites form a concentrated mass in a crucial expanse of the Muslim world, stretching from Lebanon through the Persian Gulf to Iran and even beyond. Shi’ites are a majority in Iran and Iraq and the largest single minority in Lebanon. They are also a majority in the vital, oil-rich Eastern Province of Saudi Arabia.

In almost all Muslim states, the regime is comprised of persons who are, in some sense, identified as Sunnis. Among major Muslim states in recent years, only Iran has been ruled by a Shi’ite regime, but of course the potential for Shi’ite rule is now a looming issue in Iraq. (The regime in Syria is dominated by Alewites, a sect that split off from Shi’ites.) Given Sunni demographic and political dominance in the Muslim world, it is not surprising that Shi’ites regard Sunnis as oppressors.

Extremists among the Sunnis dream of the restoration of the Islamic caliphate, which would rule by Islamic law the entire Muslim umma, or community, around the world. When the last Islamic caliphate, that of the Ottoman sultan, was abolished along with the Ottoman Empire in 1922, the Muslim world broke into a plethora of separate and competing states. These states and their apostate or heretical regimes would in turn be abolished with the establishment of the new caliphate. But since the Sunnis regard the Shi’ites as heretics, a true caliphate over the entire Muslim umma would have to do the right and just thing: subordinate and marginalize the Shi’ites as much as possible. Accordingly, the closer that the caliphate dream comes to being realized, the more the Shi’ites will have to resist the Sunni extremists. The project to restore the caliphate amounts, therefore, to an inherent fault line within the Islamist movement, a time bomb with the potential to blow it apart.

Iraq represents a test case and potential crucible for the Sunni-Shi’ite split. It is easy to imagine the current sectarian suspicion and violence in Iraq descending into an actual civil war between the Sunni and the Shi’ite communities—more accurately, between the Sunni Arabs and the Shi’ite Arabs, since the Sunni Kurds are trying to separate themselves from both Arab groups. What would the global Islamist movement look like then? It would have a rather different meaning and attraction than it does today. An Islamist identity might still appeal to some Muslims, but it might well become less salient than the warring Sunni and Shi’ite identities. This would be even more likely to be the case if the Sunni-Shi’ite conflict in Iraq spread to its neighbors. Indeed, if the Sunni-Shi’ite conflict became not only intense and widespread but also prolonged, perhaps as much so as the Sino-Soviet conflict during the last three decades of the Cold War, the global Islamist movement might have almost no meaning or attraction at all. In the Muslim world there might be Sunni Islamists and Shi’ite Islamists, but each might consider their greatest enemy to be not the United States, but each other.

The Sunni Arabs of Iraq have always comprised a minority of that country’s population (now about 15-20 percent). Because of their long history of oppression of the Shi’ite Arabs and the Sunni Kurds and because of their current support of the Islamist insurgency—an insurgency that includes Shi’ites and Kurds among its targets—the Sunni Arabs have much to answer for, and they have laid the groundwork for a terrible civil war.

Whatever the current public pronouncements of their leaders might be, the Sunni Arabs really want minority rule of Iraq by themselves. That is, they want an authoritarian system like that which served their interests under every regime since Iraq was created by the British, and indeed even before that under the Ottoman Empire. Since the Sunni Arab minority was in fact a rather small one, any regime composed by the Sunnis was especially authoritarian; the Sunni regime compensated for its especially small base by employing unusually brutal methods against the Shi’ite and Kurdish communities. As Iraqi society underwent progressive modernization in the course of the 20th century, the Shi’ites and the Kurds steadily acquired more of the economic and educational resources that enabled their political mobilization and organization. This largely explains why successive Sunni regimes had to become steadily more severe, leading to the brutal rule of the Ba’ath Party and culminating in the ferocious regime of Saddam Hussein. Only by increasing pressure from above could the regime keep down the pressure from below, the increasingly mobilized Shi’ites and Kurds.

Saddam Hussein’s regime was often compared to the Soviet regime or the Nazi one. The outer organizational forms often followed a Soviet model, while the inner ideologist spirit had much in common with a Nazi mentality. In the latter comparison, Saddam Hussein was said to play the role of Hitler, the Ba’ath Party that of the Nazi Party, and the Iraqi people that of the German people. A more accurate comparison, however, would have been between the Ba’ath Party and the elite Nazi party unit, the S.S., and between the Sunni Arab community and the Nazi Party as a whole, which eventually comprised as much as 15 percent of the population of Nazi Germany.

By the late 1990s, the Sunnis were not merely the only beneficiaries of their authoritarian regime, they could not even imagine an acceptable political alternative—and certainly not any kind of democracy. They also knew that if their regime were to be overthrown and its elaborate security apparatus dismantled, total anarchy—indeed a Hobbesian state of war—very likely would ensue, and the long-suppressed Shi’ites and Kurds very likely would take their revenge.

From the Sunni perspective, it was bad enough when the United States destroyed Saddam Hussein’s regime in April 2003. Yet they still had a measure of protection left in what remained of the Iraqi army and the Ba’ath Party. But in May 2003, the head of the U.S. occupation authority, the imperious but incompetent Paul Bremer, decreed the abolition of both the army and the party, and he also authorized a deep purge of Ba’ath Party members from all Iraqi institutions, including the health services and the public utilities. Bremer’s orders meant that several hundred thousand Sunnis were immediately thrown out of work.

The Sunnis were thus suddenly plunged into an economic condition equivalent to the Great Depression. Much worse, they saw themselves with the prospect of a massacre similar to others that have occurred in the Middle East, for example, the Armenian genocide of 1915-18, the Lebanese civil war of 1975-90, and of course the all-too-relevant Kurdish genocide implemented by Saddam Hussein in 1987-89. It should have been no surprise that the Sunnis would become desperate, even desperadoes, and that they would flee into any form of organized resistance to the U.S. occupation that they could find. This was soon provided by the underground elements that remained from the Ba’ath security apparatus and by the insurgent units that quickly grew out of Sunni Islamist organizations. It was not long before there was a fully developed insurgency in the notorious Sunni Triangle. And it was also not long before the Sunni insurgents began extensive and persistent attacks upon the Shi’ite population, which they now feared and which they had long despised.

The Bush administration persists in trying to construct—or conjure up—a democratic, unified Iraq, but this objective will probably prove to be unrealistic and unattainable. Instead, Iraq could well become an arena for a splitting strategy, and in any event for a splitting reality, with Sunnis versus Shi’ites and Kurdish militias versus Sunni terrorist groups. Shi’ite and Kurdish militias, if well trained and well armed by the United States, would be fully capable of destroying Sunni insurgents in the Shi’ite and Kurdish-populated areas of Iraq. (Indeed, even now many of the fledging units of the American-supervised “Iraqi” security forces are largely Shi’ite or Kurdish in composition. It would be natural enough for them to develop into units of a Shi’ite army and a Kurdish army.) The methods of these Shi’ite and Kurdish militias or armies would indeed be ruthless and would probably reach the point of expelling many of the Sunni inhabitants from the Shi’ite and Kurdish regions in a way reminiscent of ethnic cleansing in Yugoslavia. The Sunni population might be reduced to a rump territory in central and western Iraq, along with sections of Baghdad and Mosul.

Even if the United States does not adopt a strategy of using Shi’ite and Kurdish militias to defeat the Sunni insurgents, the Shi’ites and Kurds, driven to exasperation by Sunni support of the insurgent attacks upon their communities, may bring about this outcome through their own efforts alone. Iran is already providing aid to Shi’ite militias, and the Kurdish militia is already near the capability of an army. In the end, Iraq, like Yugoslavia, is likely to split into several hostile ethnic states. But the Islamist insurgency in the Shi’ite and Kurdish regions would have been eliminated.

It might seem obvious that an Iraqi civil war, or a war between separating Sunni, Shi’ite, and Kurdish states, would be bad for U.S. interests. At the very least, it would put the United States in a very difficult and embarrassing position. If, however, American military forces were no longer in Iraq, the major enemies of each Iraqi ethnic community or state would be each other. The United States would remain an enemy in the memory of many of the people living in Iraq, certainly the Sunnis, probably the Shi’ites, and potentially the Kurds (because the U.S. might have abandoned them once again), but for each ethnic community, the immediate and operational enemy would be the other communities now engaged in killing them.

The current insurgency against U.S. military forces in Iraq is doing much to increase the appeal and strength of Islamism and indeed of transnational networks of Islamic terrorists. In contrast, a war between the states in Iraq might do much to render Islamism irrelevant, at least in Iraq if not other countries of the Middle East. What meaning will Islamism have if Sunni Arab Muslims are killing Shi’ite Arab Muslims (along with Sunni Kurdish Muslims), and vice versa?

This kind of war could well drive the Sunni Arabs of Iraq into embracing the most extreme versions of Sunni Islam, Wahhabism or Salafism. But it could also drive the Shi’ites and the Kurds to go on to invading the remaining Sunni areas, the Sunni Triangle and the Sunni districts of Baghdad and Mosul, in response. If a war between the states should expand and persist in Iraq, the Sunnis will be in grave danger of being ground to powder between the two millstones of the Shi’ites and the Kurds.

In their current desperate state, the Sunnis seem to be heedless of this potential danger to their community and their very survival. Described in the past as the Prussians of the Arab world because of their high degree of organization, their ruthless methods, and their effective rule over other peoples within the state, the Sunnis are still too close to their recent ascendancy and invulnerability to imagine the catastrophe that could befall them. Even today, prominent Sunnis make the delusional claim that the Sunni Arabs comprise a majority in Iraq.

In any event, the Sunni Arabs think of themselves as the only truly warrior people, with an inherent right to rule the feckless and supine Shi’ites. They would do well, however, to recall what happened to the original Prussians in 1945, at the end of the Second World War. Three million died, 8 million had to flee their ancestral homeland forever, and the remaining 9 million were subjected by the Soviets to 40 years of communist rule in East Germany. Indeed, as a distinct people, the Prussians were never heard of again.

Any discussion of the Shi’ites must take into account Iran, which is by far the largest Shi’ite country and whose Islamic regime has been hostile to the United States ever since 1979. As a result, the U.S. has long viewed the Shi’ite version of Islam as an even greater threat than the Sunni one, rather as the U.S. once (particularly in the 1960s) viewed the Chinese version of communism as an even greater threat than the Soviet one. The threat from Iran is now greatly compounded by Iran’s steady pursuit of nuclear-weapons capability—similar to China’s nuclear pursuit in the late 1950s and early 1960s, which culminated in its successful nuclear test in 1964.

The Shi’ites of Iran, and indeed of any place else, continue to regard the United States with deep suspicion, resentment, and even contempt. They will never be true allies, but they could become co-belligerents with the United States against this or that extremist Sunni movement or state that is the enemy of them both. This is the case with al-Qaeda and its terrorist associates, and it could become the case if a radical Wahhabist or Salafist regime should take power in Saudi Arabia.

A nuclear Iran would not be the first Muslim nuclear state. Pakistan also has Islamist elements, and it already has its own nuclear weapons. In some ways, Iran and Pakistan are mirror images of each other. In Iran, the government is hostile to the United States, while the people are more friendly to it. Conversely, in Pakistan the government is often co-operative with the United States, while the people are often hostile to it. In addition, in Iran the large majority of the population is Shi’ite, but there is a significant Sunni minority (about 10 percent). Conversely, in Pakistan the large majority of the population is Sunni, but there is a significant Shi’ite minority (about 15 percent).

The United States does not have any good strategic options with respect to these two dangerous Islamic bombs. Despite public bluster coming out of the Bush administration, there is no practical military operation by which the U.S. can completely and permanently destroy the Iranian nuclear-weapons program, and the military option is even less practical with respect to Pakistan. As for the splitting strategies, the first (moderates versus extremists) will probably not be effective with respect to either Iran’s or Pakistan’s nuclear weapons. In both countries, the moderates and the extremists want their nations to be nuclear powers. The second splitting strategy (Sunnis versus Shi’ites) has potential, but for both good and ill. With Iran being mostly Shi’ite and Pakistan being mostly Sunni, in each country the majority engages in abusive practices against the minority, which is affiliated with the majority in the other country. This provides ample potential for conflict between Iran and Pakistan. In addition, the two countries share a contested border, which divides Baluchistan.

If both countries are nuclear powers, there will also be ample potential for nuclear threats and crises between them. The likelihood of conflict between Sunnis and Shi’ites in Iran and Pakistan will be heightened if the conflict between Sunnis and Shi’ites in Iraq descends into an intense and prolonged civil war. This would likely accentuate and energize Sunni and Shi’ite identities and hostilities in Iraq’s neighbors, including Iran and Pakistan. A widespread Sunni-Shi’ite split could issue in a nuclear Iran and a nuclear Pakistan confronting each other in a very dangerous and destructive way. No reasonable U.S. foreign-policy professional would want to bring about this situation.

Nevertheless, whatever the United States does, there will eventually be an Iranian bomb neighboring a Pakistani bomb, just as there is now a Pakistani bomb neighboring an Indian one. There will, in other words, be three new and unseasoned nuclear powers spaced out on a line in one of the most volatile and violent regions on the planet. As with most three-body problems, the dynamics of this three-bomb problem cannot now be predicted. But when these dynamics get underway, they are likely to overshadow and cast into the past many of the current obsessions of global Islamism. A nuclear and Sunni Pakistan, sandwiched in between a nuclear and Shi’ite Iran and a nuclear and Hindu India, might be in as grave a danger of being destroyed as the Sunnis of Iraq.

The United States did not create the Sunni-Shi’ite split in Islamism, just as it did not create the earlier Sino-Soviet split in communism. It can, however, put itself in a position to take advantage of the divide as it very likely will develop, as it did with the analogous split during the Cold War.

When the United States got out of Vietnam, it had to abandon its project of maintaining noncommunist regimes in Indochina. Within a half decade, however, communist Vietnam, a Soviet ally, invaded communist Cambodia, a Chinese ally, and then communist China invaded communist Vietnam. With the United States out of the picture, the communist states naturally fell into fighting among themselves. The United States, under the Reagan administration, was able to take advantage of these and other conflicts within the communist world. Similarly, if the United States gets out of Iraq, it will have to abandon its delusional project of establishing democratic regimes in the Middle East. Within a short time, however, the central conflict within the Muslim world will be that between Sunnis and Shi’ites. It will be the fate of the Sunnis of Iraq, and in the longer run perhaps the fate of the Sunnis of Pakistan, that will wonderfully concentrate the Sunni mind. In that context, the current focus of Sunni Islamists upon the United States will appear misplaced and indeed mindless.

The United States should never have invaded Iraq in its vain effort to impose an external and alien development upon the Muslim world. The best course it can now take is to get out of Iraq and to allow the internal and natural contradictions within the Muslim world to take their course. The wise strategy of any truly great power in extending its influence to other countries is not to try to erect utterly new and bizarre constructions that have no foundation in the local realities. It is rather to try to turn to its own advantage those local realities and the inherent tensions within and between them. _______________________________________________

James Kurth is the Claude Smith Professor of Political Science at Swarthmore College, where he teaches American foreign policy, defense policy, and international politics.

September 26, 2005 Issue

20060609

Melayu lebih England daripada England

Semakin menjadi-jadi pengiklanan bolasepak piala dunia oleh semua pihak di Malaysia sekarang ini yang menggunakan bendera England iaitu lambang salib merah. Bendera salib merah ini ialah bendera St George yang dipakai oleh tentera Inggeris semasa menewaskan tentera Islam di Palestin semasa perang salib. Begitu tidak sensitifnya umat Islam di Malaysia. Sedangkan di England sendiri kerajaan di sana begitu berhati-hati menggunakan bendera England untuk tidak menyinggung perasaan orang Islam di sana. Laporan 6 Mei 2006 menyatakan kerajaan telah melarang balai bomba di kota London mengibarkan bendera England untuk tidak menyinggung perasaan umat Islam minoriti di sana.

Tapi kita di Malaysia , Melayunya lebih England daripada orang England sendiri. Pengacara sukan Hasbullah Awang dalam iklan televisyen Maxis begitu riang sekali berlatarbelakangkan bendera England.

London Fire Station Ordered to Remove Flag: Government Doesn’t Want to Offend Muslims
May 6, 2006 @ 1:24 pm · Filed under The American Scene

Just this week, government officials in England banned a London fire station from flying the Cross of St. George flag during the World Cup. The Cross of St. George is a white flag with a red cross and is considered by many Englanders to be the flag of England. The reason given the firemen was that the government is afraid of offending ethnic minorities. Of course, the term “ethnic minorities” is how Europeans typically refer to their Muslim populations

http://www.flagstuff.com/blog/2006/05/06/london-fire-station-ordered-to-remove-flag-government-doesnt-want-to-offend-muslims/

20060608

E-mel boikot stesen minyak, e-mel sampah !

Adalah diharapakan kepada semua yang menggunakan internet agar henti menghantar e-mel menurunkan harga minyak dengan memboikot stesen minyak tertentu. Ini ialah e-mel sampah (junk e-mail) yang bermula di Amerika Syarikat pada tahun 1999. Dan lanjutan daripada itu merebak ke seluruh dunia dalam pelbagai versi dan bahasa dan beberapa pengubahsuaian.
Sila rujuk laman web ini untuk maklumat lanjut http://www.breakthechain.org/exclusives/exxon.html
Namun ianya tidak sedikitpun memberi kesan kepada harga minyak, hanya menambahkan kelalaian kita.

Terdapat beberapa panduan untuk menjimatkan minyak antaranya ialah :
1. Tidak memandu laju
2. Merancang perjalanan yang berkesan
3. Gunakan kenderaan yang berkuasa rendah (cc rendah), motosikal, basikal dan sebagainya
4. Dan beberapa panduan lain yang banyak terdapat di laman web berkaitan pemanduan berhemah.

20060607

Jangan guna troli arak Giant Senawang

Perhatian kepada umat Islam khususnya yang membeli belah di Pasaraya Giant Senawang, Negeri Sembilan. Lebih daripada separuh troli-troli di pasaraya ini dihiasi dengan iklan bolasepak piala dunia yang menarik minat semua golongan termasuk orang Islam. Tetapi disebalik iklan yang menarik ini ianya adalah merupakan iklan arak jenama carlsberg. Justeru itu kepada umat Islam yang ingin membeli belah di sini pilihlah troli yang tiada iklan arak.

INGAT ! Jenama arak carlsberg adalah jenama arak yang berasal dari Denmark. Negara yang akhbarnya mengeluarkan kartun yang menghina junjungan kita Nabi Muhammad saw. Sekiranya anda menggunakan troli arak ini anda secara tidak langsung mempromosi arak tersebut.

Sebarkan maklumat ini kepada semua umat Islam di taman perumahan berhampiran, di masjid-masjid berhampiran. Boleh juga diletakkan dalam troli-troli yang mengiklankan arak.

20060605

Martabatkan Bahasa Melayu di peringkat dunia

Sebagai seorang Melayu saya terasa terhina apabila Bahasa Melayu tidak digunakan sepenuhnya di dalam negara apatah lagi di luar negara. Malah dikatakan Melayu ini mundur kerana tidak mahir dalam Bahasa Inggeris lalu diambillah pendekatan supaya matapelajaran Sains dan Matematik diajar dalam Bahasa Inggeris dengan harapan supaya pelajar-pelajar Melayu dari peringkat sekolah rendah lagi sudah mahir dalam Bahasa Inggeris.
Namun sekarang lain pula ceritanya, apabila terdapat beberapa firma di negara ini pula mensyaratkan sesetengah jawatan itu calon hendaklah mahir dalam Bahasa Mandarin. Apakah selepas ini Kementerian Pelajaran akan ambil pendekatan supaya matapelajaran Ekonomi dan Perdagangan di ajar Bahasa Mandarin pula ?
Setiap orang digalakkan mempelajari pelbagai bahasa mengikut kemampuan mereka. Kerana bahasa adalah kunci ilmu. Namun janganlah kita lupa Bahasa Melayu juga adalah merupakan salah satu daripada kunci-kunci ilmu tersebut.
Untuk memartabatkan Bahasa Melayu di peringkat dunia, pemimpin-pemimpin kita haruslah menunjukkan contoh tauladan. Apa salahnya jika pemimpin-pemimpin kita ketika berucap di persidangan antarabangsa atau persidangan luar negara seperti di Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu mereka berucap dalam Bahasa Melayu ? Kita lihat negara kuasa-kuasa besar tanpa segan silu berucap dalam bahasa ibunda mereka dalam persidangan dunia.
Lihat sahaja bagaimana Presiden Russia Vladimir Putin berucap dalam Bahasa Russia, malah membawa jurubahasa ke mana sahaja di pergi. Begitu juga dengan Presiden Iran Ahmadinejad yang berucap dalam Bahasa Parsi dalam persidangan antarabangsa malah dalam dailog pertemuan dengan pemimpin-pemimpin negara lain.
Ini bukanlah bermakna pemimpin-pemimpin Russia, Iran, China, Jepun dan sebagainya tidak mahir dalam Bahasa Inggeris, akan tetapi inilah cara mereka sebagai pemimpin untuk menunjukkan kepada rakyat mereka cintakan bahasa mereka sendiri disamping mempelajari bahasa asing yang lain.
Tidak hairanlah Bahasa Melayu yang ada sekarang ini semakin hari semakin hilang seni budayanya apabila terlalu banyak bahasa rojak dan bahasa pasar yang diamalkan dalam kehidupan seharian kita.
Apakah satu hari nanti Bahasa Melayu akan berkumandang dalam dewan Persidangan Bangsa-Bangsa Bersatu atau Bahasa Melayu akan hanya tinggalk sebagai matapelajaran tunggal di negara ini, sementara matapelajaran lain akan diajar mengikut citarasa peluang pekerjaan yang ditawarkan di Malaysia ini ?
Sesungguhnya Allah swt menciptakan manusia ini bersuku-suku dan berbangsa-bangsa agar mereka saling kenal mengenali antara satu sama lain.
Rozmal bin MalakanKg Bongek, Rembau, NS

Salib Dan Patung Hindu Dalam Masjid Amalan Biasa di Yogyakarta

BANTUL (Yogyakarta), 4 Jun (Bernama) -- Pasukan Bulan Sabit Merah Malaysia (PBSM) yang ke sini dalam misi membantu mangsa gempa bumi terkejut bila melihat kewujudan salib dan patung Hindu dalam sebuah masjid ketika hendak menunai solat zohor di sebuah perkampungan dekat sini hari ini.
Seorang anggota pasukan PBSM, Jeffrey Hassan berkata setelah pasukannya memberi bantuan rawatan kepada mangsa-mangsa di perkampungan Gepoko, mereka bersiap-siap untuk melakukan solat zohor.
"Saya bertanyakan orang kampung di mana letaknya masjid dan mereka menunjukkan arahnya.
"Tapi, alangkah terkejutnya kami, sebaik masuk ke masjid kami lihat sebuah salib, lambang penganut Kristian, dan patung Hindu di dalamnya," kata Jeffrey.
"Kami tak jadi solat, lalu bertanyakan orang kampung bagaimana perkara sedemikian boleh terjadi," katanya.
"Itu biasa aja. Sememangnya telah lama kami lakukan begitu. Kami di sini berkongsi melakukan ibadat dalam satu masjid," kata seorang penduduk.
"Pada hari Jumaat masjid itu digunakan oleh orang Islam, Ahad oleh orang Kristian dan Selasa untuk orang Hindu," katanya.
-- BERNAMA 04 Jun, 2006 21:05 PM Daripada Mohd Razman Abdullahhttp://www.bernama.com.my/bernama/v3/bm/news.php?id=201708

20060602

Hypmermarket di Rawang larang pekerja bersembahyang

Sun May 21, 06 12:39:59 PM Oleh Sara Ysabelle - Selangor Berpijak di atas bumi Malaysia, sebuah negara demokrasi saya ingin mengheret pandangan semua pihak ke satu isu yang berat.
Sebuah pasaraya 'hypermarket' yang beroperasi di Rawang tidak membenarkan pekerja mereka berhenti di antara waktu kerja untuk menunaikan solat.
Mereka melarang keras pekerja daripada menunaikan solat dan mengugut untuk memotong gaji sekiranya ditangkap 'curi-curi' menunaikan solat.
Waktu rehat juga amat pendek dan sangat sukar untuk para pekerja membahagikan masa untuk makan dan solat Zohor, manakala tiada peruntukan waktu untuk solat Asar.
Amat mengecewakan lagi, tiada surau untuk para pekerja. Mereka terpaksa ke surau yang berada di luar sekiranya ingin menunaikan kewajipan tersebut.
Pasaraya tersebut, yang mana pelanggannya hampir semua adalah 'Melayu Islam', sepatutnya lebih peka dengan isu sensitif ini. Saya berharap dengan terbitnya luahan ini, pihak yang berkenaan akan bertindak seadil-adilnya - Az http://www.harakahdaily.net/v06/index.php?option=com_content&task=view&id=2368&Itemid=48