KASIH SAYANG

KASIH SAYANG

20101118

Bukan Islam pun gembira di Hari Raya Aidil Adha

Alhamdulillah, semalam Surau Taman Alamanda, Senawang berjaya melaksanakan ibadah korban sebanyak 2 ekor lembu. Idil Adha disambut sederhana tetapi meriah dengan semangat gotong royong penduduk taman. Seronok rasanya semua berjalan lancar dengan izin Allah.

Agihan lancar, semua licin, sampai ke kepala diagihkan tak sampai sejam setengah semua selesai. Semua nampak ceria. Petugas-petugas dan peserta nampaknya bergembira.

Kemudian lepas solat Zuhur kita pun buatlah jamuan makan tengahari di luar perkarangan surau. Di akhir jamuan, budak-budak tanya saya dan imam, kata budak-budak tadi ada orang luar pagar, boleh tak masuk , dia nak makan.

Saya dan imam kata apa salahnya, masuklah. Seorang lelaki bukan Islam yang nampak kelaparan, datang membawa tupperware untuk bekalan bawa pulang. Dia minta bungkus.

Saya kata makan dulu bersama, kemudian bungkus untuk bawa pulang. Bukan main seronok tengok orang yang benar-benar amat memerlukan makanan menikmati jaman kenduri. Tetamu yang tidak diundang, tetamu yang Allah SWT kirim.

Cuma tertanya-tanya di masjid dan surau lain, yang ada korban sampai berbelas bahkan berpuluh ekor lembu. Kalau cukup petugas, memanglah elok, dari melapah hingga ke agihan.

Anak sahabat saya sepatutnya balik semalam awal untuk Idil Adha, tapi petang baru sampai, katanya dia terpaksa tunggu sampai petang satu masjid di Melaka, korban berbelas ekor, tak ramai yang tolong bergotong royong korban.

Sepatutnya masjid dan surau buat kaji selidik dan persiapan awal berapa had maksima lembu boleh dikorbankan dengan petugas yang ada. Kalau tak majlis korban jadi majlis mengumpat pula.

Sebaiknya dapatkan persetujuan peserta korban kalau dah melebihi had, hantar lembu korban tadi ke tempat dan kawasan perumahan yang susah, terutama di kawasan miskin bandar, kawasan rumah murah, kawasan rumah pangsa, setinggan, gelandangan dan sebagainya.

Tiada ulasan: