KASIH SAYANG

KASIH SAYANG

20110126

AMARAN, Wabak demam dan batuk sedang melanda

Dua minggu lepas saya demam dan batuk. Minggu lepas anak perempuan saya pula yang kena. Minggu ni anak lelaki saya. Tempat kerja saya pun sama, seorang demi seorang MC, ada yang masuk wad. Rupa-rupanya di Singapura dah isytihar wabak batuk, selsema dan demam sedang melanda, tapi kenapa tak kecoh di Malaysia? Mungkin semua pihak dan media sedang sibuk di DUN Tenang agaknya.

Kawan saya yang masuk hospital kata, doktor menasihatkan para pesakit jangan sekali-kali makan buah …… yang banyak terdapat sekarang kerana ianya banyak mengandungi bahan kimia dan memburukkan lagi kesihatan kita semua.

Alhamdulillah, anak-anak saya sudah mula pulih. Banyakkan beri minum air kosong yang masak. Air kelapa amat baik untuk demam terbukti sejak dahulu dan secara saintifik, insyaAllah. Ada tanda demam, jumpa doktor terlebih dahulu untuk dapatkan diagnos dan rawatan.

Singapore
Jan 21, 2011
COUGHS, COLD, FEVER AT EPIDEMIC LEVEL

UNUSUALLY large numbers of people are falling ill with sore throats, the common cold, fever and diarrhoea - numbers large enough to classify the infections as an epidemic.

Last week, polyclinics saw more than 20,000 patients with such problems - an indication that the infections have passed the epidemic threshold and are now spreading rapidly in the community.

Polyclinics see roughly 20 per cent of primary care patients, so the Ministry of Health (MOH) uses its patient numbers to gauge the level of infectious illnesses in the country.

When the numbers at polyclinics top 17,032 cases a week in the case of acute respiratory infections (ARI), it is severe enough to be classified as an epidemic.

Last week, 18,377 patients turned up at polyclinics with ARI, a term used to cover a range of infections such as the common cold, influenza, bronchitis and pneumonia. This is almost 1,000 cases more a day than the norm.

In fact, the number of such patients at polyclinics jumped from 2,842 a day the previous week to 3,341 last week.

http://www.straitstimes.com/BreakingNews/Singapore/Story/STIStory_626609.html

Friday, January 21, 2011
SINGAPURA ISTYIHAR BATUK, SAKIT TEKAK DAN DEMAM SEBAGAI EPIDEMIK: 20,000 PENDUDUK DAPATKAN RAWATAN SETAKAT INI

KENAIKAN mendadak pesakit mengalami batuk, sakit tekak dan demam di Singapura, telah memasuki tahap epidemik atau wabak.

Ini berikutan hampir 20,000 pesakit mendapatkan rawatan di Poliklinik negara itu sehingga kini dan kenaikan mendadak pesakit dikesan apabila angkanya mencecah 3,341 orang sepanjang minggu lalu.

Jumlah itu meningkat berbanding 2,842 orang pada minggu sebelumnya. Di negara itu, jumlah pesakit yang didafttarkan melebihi 17,032 orang bagi satu-satu jenis penyakit akan dikatogerikan sebagai wabak.

Kini angka itu dijangka akan terus meningkat dan Kementerian Kesihatan telah mengambil langkah perlu menangani wabak Acute Respiratory Infection (ACI) itu yang dikatakan datang menyerang rakyatnya secara tiba-tiba.-ST

http://singalautmetro.blogspot.com/2011/01/singapura-istyihar-batuk-sakit-tekak.html

Tiada ulasan: