KASIH SAYANG

KASIH SAYANG

20120115

SMS Pelaburan Kekal Abadi Selamanya


Begitu mudah untuk buat pahala sekarang pada zaman sains dan teknologi ini. Dengan SMSnya, dengan e-melnya, dengan Twitter dan Facebook dan macam-macam lagi.

Daripada kita sebarkan e-mel atau SMS yang tidak tentu samada dapat pahala atau dosa, lebih baik kita sebarkan SMS dan e-mel galakkan orang berderma, bersedekah dan sebagainya. InsyaAllah akan lebih banyak rahmat Allah turun di bumi Malaysia ini, dan insyaAllah akan berkuranganlah Skim Cepat Kaya, Skim Gores dan Menang dan sebagainya.

Tak tahu apa SMS atau e-mel nak disebarkan, bolehlah tolong sebarkan SMS ini :

“Tawaran RM20 sumbangan bulanan utk Tabung Sekolah Tahfiz Darul Ulum SRIIDU Seremban. Akaun CIMB 05040000993100 Tel Us Nazri 0196644320 Bendahari. Sebarkan”

Atau boleh juga sebarkan artikel di bawah ini melalui e-mel, Facebook, Blog dan sebagainya :

Peluang pelaburan bulanan Sekolah Tahfiz serendah RM20

Sekolah Rendah Islam Integrasi (Tahfiz) Darul Ulum (SRIIDU) ditubuhkan pada tahun 2009, dan berdaftar di bawah Jabatan Hal Ehwal Agama Islam Negeri Sembilan.

SRIIDU ditubuhkan oleh siswazah lepasan Universiti Al Azhar, Mesir bertujuan untuk mewujudkan sistem pendidikan Tahfiz Al Quran dan Akademik bermula di peringkat sekolah rendah.

SRIIDU ketika ini beroperasi di Ad-Dirasah Ilmiah IT Centre, Taman Rasah Jaya, Seremban, Negeri Sembilan.

Kini terdapat 52 orang pelajar di SRIIDU.

SRIIDU juga membiayai pengajian untuk anak-anak yatim dan pelajar yang kurang berkemampuan yang belajar di sini.

Sehubungan dengan itu SRIIDU membuka peluang kepada orang ramai untuk memberi sumbangan bulanan sebanyak RM20 untuk kos pengurusan, makan minum para pelajar dan sebagainya.

Untuk sebarang pertanyaan atau sumbangan sila hubungi :

019-6500927 (Mudir) Ustaz Mohd Khairi

019-6644320 (Bendahari) Ustaz Mohd Nazri

Sumbangan melalui bank atas nama SRI DARUL ULUM

No akaun bank CIMB : 05040000993100

Atau alamatkan ke :

Sekolah Rendah Islam Integrasi (Tahfiz) Darul Ulum (SRIIDU)

No 3694, Tingkat 1 & 2, Jalan RJ 6/9,

Taman Rasah Jaya,

70300 Seremban,

Negeri Sembilan


Untuk keterangan lanjut sila dapatkan di www.facebook.com/SriiTahfizDarulUlum

Hadis-hadis Rasulullah Tentang Kelebihan Bersedekah

Orang yang mengusahakan bantuan (pertolongan) bagi janda dan orang miskin ibarat berjihad dijalan Allah dan ibarat orang solat malam. Ia tidak merasa lelah dan ia juga ibarat orang berpuasa yang tidak pernah berbuka. (Hadis Riwayat: Imam Bukhari)

Barangsiapa ingin doanya terkabul dan dibebaskan dari kesulitannya hendaklah dia mengatasi (menyelesaikan) kesulitan orang lain. (Hadis Riwayat: Imam Ahmad)

Bentengilah hartamu dengan zakat, ubati orang-orang sakit (dari kalanganmu) dengan bersedekah dan persiapkan doa untuk menghadapi datangnya bencana. (Hadis Riwayat: Imam Ath-Thabrani)

Tiap muslim wajib Bersedekah. Para sahabat bertanya, "Bagaimana kalau dia tidak memiliki sesuatu?" Nabi s.a.w. menjawab, "Bekerja dengan keterampilan tangannya untuk kemanfaatan bagi dirinya lalu Bersedekah." Mereka bertanya lagi. Bagaimana kalau dia tidak mampu?" Nabi menjawab: "Menolong orang yang memerlukankan yang sedang teraniaya" Mereka bertanya: "Bagaimana kalau dia tidak melakukannya?" Nabi menjawab: "Menyuruh berbuat ma'ruf." Mereka bertanya: "Bagaimana kalau dia tidak melakukannya?" Nabi s.a.w. menjawab, "Mencegah diri dari berbuat kejahatan itulah sedekah." (Hadis Riwayat: Imam Bukhari dan Imam Muslim)

Abu Dzarr R.a. berkata bahawa beberapa sahabat Rasulullah s.a.w. berkata, "Ya Rasulullah, orang-orang yang banyak hartanya memperoleh lebih banyak pahala. Mereka solat sebagaimana kami solat dan berpuasa sebagaimana kami berpuasa dan mereka boleh bersedekah dengan kelebihan harta mereka." Nabi s.a.w. lalu berkata, "Bukankah Allah telah memberimu apa yang dapat kamu sedekahkan? Tiap-tiap ucapan Tasbih adalah sedekah, Takbir sedekah, Tahmid sedekah, Tahlil sedekah, Amar Makruf sedekah, Nahi Mungkar sedekah, Berjimak dengan isteri pun sedekah." Para sahabat lalu bertanya, "Apakah memuaskan nafsu syahwat mendapat pahala?" Nabi menjawab, "Tidakkah kamu mengerti bahawa kalau dipuaskan nafsu syahwat di tempat yang haram bukankah itu berdosa? Begitu pula kalau syahwat diletakkan di tempat halal, maka dia memperoleh pahala. (Hadis Riwayat: Imam Muslim)

Tiap-tiap amalan makruf (kebajikan) adalah sedekah. Sesungguhnya di antara amalan makruf ialah berjumpa kawan dengan wajah ceria (senyum) dan mengurangi isi baldi mu untuk diisikan ke mangkuk kawan mu. (Hadis Riwayat: Imam Ahmad)

Sumber http://www.darussyifa.org/modules.php?name=News&file=article&sid=46

1 ulasan:

mohd berkata...

bang, wakaf atau sedekah ? Setau saya kalau sekolah tahfiz dia minta sumbangan wakaf. wakaf ada keluar resit rasmi. pahala pun bersambung-sambung.

rasanya elok kalau abang buat artikel wakaf dengan sedekah.