KASIH SAYANG

KASIH SAYANG

20051130

Ahli Parlimen Malaysia wajar contohi Teresa Kok

Apa yang baik wajar diteladani, walaupun ianya datang daripada orang yang tidak sehaluan , tidak seagama, tidak sebangsa dengan kita. Yang tidak baik kita jadikan sempadan. Teresa Kok adalah merupakan ahli Parlimen kawasan Seputeh daripada parti DAP. Sebut sahaja DAP ianya mengimbau kembali sejarah pergeseran perkauman antara Melayu dan Cina. Dan ada sesetengah daripada orang Melayu kurang senang dengan kehadiran DAP di kalangan mereka.

Namun apa yang menarik minat saya ialah apabila nama Teresa Kok menjadi bualan sekarang ini dengan pendedahan isu kes tahanan wanita warga Cina yang didakwa dibogelkan dan disuruh untuk melakukan ketuk ketampi oleh anggota polis. Ini menarik minat saya untuk mengenali Teresa Kok dengan lebih dekat. Apa yang menyebabkan beliau begitu senang didatangi oleh masyarakat terutamanya daripada kaum Cina sendiri.

Apa yang dijumpai ialah sesuatu yang ahli parlimen lain terutama daripada parti UMNO, MIC, PAS , Keadilan dan lain-lain parti komponen Barisan Nasional mahupun pembangkang yang wajar contohi. Iaitu Teresa Kok mempunyai laman web beliau sendiri http://teresakok.blogsome.com dimana masyarakat dapat mengikuti perkembangan ahli parlimen di kawasan mereka daripada masa ke semasa. Malah laman web Teresa Kok ini tidak beku seperti mana laman web agensi kerajaan yang hanya dikemaskini mungkin setiap enam bulan sekali atau mungkin apabila mendapat teguran dalam akhbar. Laman web Teresa Kok ini di kemaskini hampir setiap hari, terutamanya apabila ada sesi parlimen berlangsung.

Malah kritikan, komen serta teguran yang diberikan oleh Teresa Kok dalam laman webnya adalah merupakan isu setempat dan isu semasa yang mempunyai fakta yang munasabah, bukan setakat serangan emosional semata-mata atas sentimen kepartian.

Dengan ini rakyat yang diwakili oleh ahli parlimen berkenaan seolah-olah dapat mengenali ahli parlimen mereka dengan lebih dekat, dan secara tidak langsung dapat menilai mutu perkhidmatan yang diberikan oleh ahli parlimen mereka secara peribadi, bukan secara pukul rata oleh parti yang diwakili.

Dengan itu saya menyeru terutama rakan-rakan saya ahli-ahli parlimen dan wakil-wakil rakyat yang beragama Islam dan berbangsa Melayu daripada UMNO, PAS dan Keadilan agar mencontohi pendekatan yang diketengahkan oleh Teresa Kok dengan mengadakan laman web yang informatif dan interaktif agar ianya dapat menjalinkan hubungan erat antara ahli parlimen dan wakil rakyat dengan rakyat yang diwakilinya.

Rozmal Malakan
E-mel : rozmal@yahoo.com Laman web waghih.blogspot.com

*****************************************************************
Wanita Melayu Islam Turut Dibogelkan Pada Tahun 2000

Reformasi kaki abused during remand http://teresakok.blogsome.com/2005/11/28/62/

We held another press conference on police abuse scandal this morning.

…… Nora, a Muslim woman, was asked to strip in front of police woman and squat ten times at the women’s police lock-up at Kapar Police Station.

She was arrested by police on 4 November 2000 while looking for a place to set up her stall to hawk food to those attending ………… Not long after she arrived, she saw Klang Municipal Council officers arrive with FRU, police and General Operations Force Officers in tow.

She and others who were arrested were brought to the Kapar Police Station. Nora was released on November 10 and no charges without charges being laid.

Nora has complaint to ………… Suhakam but nothing came out after the report. This is another incident which proves cops do not discriminate as they abuse and bullly citizens and tourists from every community

20051128

Sekolah Agama & Yayasan Amal N.Sembilan sedia hiburan alternatif

Seremban Sabtu 26 Nov – Sekolah Agama Rakyat Gedung Lalang 162, Seremban dengan kerjasama Yayasan Amal Malaysia Cawangan Negeri Sembilan malam tadi telah menyajikan penduduk setempat dengan hiburan alternatif Islam.

Konsert yang bertemakan Mencari Damai Abadi telah disampaikan secara solo oleh pendakwah yang tidak asing lagi di Lembah Klang iaitu Ustaz Dzulkarnain Hamzah. Gabungan empat dalam satu iaitu Tazkirah dan Dzikir Munajjat serta diselang selikan dengan alunan Nasyid serta pertunjukan Video Klip dan Multimedia telah memukau para hadirin yang hadir.

Mesej utama yang disampaikan melalui konsert ini ialah semua pihak bertanggungjawab untuk membangunkan masyarakat Islam di Malaysia ini dalam menangani gejala sosial dan gejala akidah yang semakin meruncing sekarang ini. Sikap menyalahkan orang lain serta tunjuk menunjuk antara satu sama lain haruslah dielakkan. Sebaliknya setiap individu muslim haruslah mengambil sikap memandang kelemahan diri sendiri dan bertanyakan kepada diri sendiri apakah sumbangan mereka untuk membangunkan masyarakat Islam kerana setiap orang akan dipertanggungjawabkan di akhirat nanti daripada pemimpin negara, pemimpin daerah sehinggalah ke pemimpin keluarga.

Para pengunjung konsert telah juga berpeluang melawat pameran yang dianjurkan oleh Agensi Anti Dadah Kebangsaan peringkat Negeri Sembilan serta pameran misi Yayasan Amal Malaysia antaranya membantu mangsa gempa bumi di Pakistan dan mangsa Tsunami di Acheh.

Malah kanak-kanak yang menghadiri konsert berkenaan telah turut terhibur dan terasa dihargai apabila mereka telah jemput naik ke pentas untuk mengalunkan Zikr Munajjat bersama Ustaz Dzulkarnain Hamzah serta mendendangkan salawat bersama Tn Hj Kassim Tahir , Pengerusi SARA Gedung Lalang 162 dan Sdr Sufian Ibrahim , Pengerusi Yayasan Amal Malaysia Cawangan Negeri Sembilan.

Ustaz Dzulkarnain Hamzah sekarang ini sedang giat menjalankan usaha dakwah melalui konsep hiburan, tazkirah , zikr dan multimedia dimana menurut beliau generasi sekarang kurang berminat untuk menghadiri kuliah-kuliah ilmu di masjid serta surau. Ustaz Dzulkarnain seorang hafiz Al Quran adalah merupakan bekas Pegawai Kor Agama Angkatan Tentera pernah berkhidmat di Kemboja serta pernah berkhidmat di Istana Negara Kuala Lumpur.

20051125

Melayan tahanan menurut prinsip Islam Hadhari

Apakah penjara Malaysia ini bakal mewarisi penjara Abu Gharib atau penjara Guantanamo ? Atau apakah kes tahanan didera dengan arus elektrik, tahanan dibogelkan seperti yang dilaporkan dalam media akhir-akhir ini adalah merupakan kes terpencil sahaja ?

Walauapapun alasan yang diberikan, yang pasti nama baik Malaysia terutamanya agensi yang terlibat dengan hal-hal keselamatan seperti Kementerian Dalam Negeri, Polis Di Raja Malaysia, Jabatan Penjara Malaysia, Jabatan Imigresen sudah tercemar disebabkan insiden yang terpencil ini. Ini adalah kerana agensi berkenaan terlibat dalam mengendalikan tahanan reman, banduan penjara, tahanan imigresen, tahanan ISA serta pelatih pusat Serenti.

Selaras dengan prinsip Islam Hadhari yang bertujuan untuk memartabatkan umat Islam di Malaysia ini yang berlandaskan tamaddun yang tinggi, maka adalah dicadangkan agar pihak yang bertanggungjawab untuk memberi pemahaman konsep Islam Hadhari ini memperluaskan skop mereka untuk memberikan penerangan mengenai tata cara melayan tahanan menurut prinsip Islam Hadhari.

Satu garis panduan serta perundangan yang khusus haruslah dikeluarkan serta dipatuhi oleh semua pihak yang berkaitan dalam mengendalikan tahanan-tahanan di Malaysia ini baik tahanan reman, banduan penjara, tahanan imigresen, tahanan ISA mahupun pelatih pusat Serenti.

Berikut ialah petikan fatwa yang dikeluarkan oleh Sheikh Muhammad Saleh Al-Munajjid, seorang ulamak Saudi yang masyhur mengenai Layanan Terhadap Tahanan atau Banduan yang disiarkan dalam laman web Islamonline.net http://www.islamonline.net/servlet/Satellite?pagename=IslamOnline-English-Ask_Scholar/FatwaE/FatwaE&cid=1119503547408

Antara yang diperjelaskan oleh beliau ialah LARANGAN untuk mengenakan tindakan berikut terhadap tahanan atau banduan :

1. Mencacatkan atau mencederakan. Adalah diharamkan untuk memotong atau mematahkan mana-mana bahagian badan atau tulang tahanan. Nabi Muhammad saw melarang mencacatkan tahanan perang dan berkata “Jangan mencacatkan” (Riwayat Muslim)

2. Memukul muka dan lain-lain tempat. Ini diharamkan kerana ianya melibatkan maruah. Juga dilarang meletak rantai pada leher tahanan atau membaringkan mereka atas lantai dan merotan mereka.

3. Hukuman dengan api, menjerut leher atau melemaskan dalam air.

4. Membiarkan tahanan kebuluran atau membiarkan mereka kesejukan, atau memberi mereka makan benda yang merbahaya ATAU TIDAK MEMBERI MEREKA PAKAIAN. Jika tahanan mereka mati disebabkan faktor diatas maka hukum Qisas boleh dikenakan kepada pihak berkuasa yang menyebabkan mereka mati sedemikian.

5. Menanggalkan pakaian tahanan. Ini dilarang kerana mendedahkan aurat tahanan dan mendedahkan mereka kepada tekanan saikologi dan menjejaskan kesihatan.

6. Menghalang tahanan untuk melakukan ibadah.

Berikut ialah contoh bagaimana Khalifah Islam melayan tahanan :

Khalifah Ali bin Abi Talib sentiasa memeriksa penjara, dan bertemu dengan tahanan dan bertanyakan hal ehwal mereka.


Khalifah `Umar ibn `Abdul-`Aziz, sentiasa mengutus surat kepada pekerjanya agar sentiasa mengambil berat terhadap tahanan dan merawat tahanan yang sakit.

Khalifah Al-Mu`tadid membelanjakan 1500 dinar sebulan untuk keperluan dan rawatan perubatan tahanan.

Apabila Khalifah Abassiyah Al-Muqtadir memenjarakan salah seorang menterinya, Ibn Muqlah, dan menteri tadi jatuh sakit, khalifah menghantar doktor yang terkenal ketika itu Thabit ibn Sinan ibn Thabit ibn Qurrah untuk merawatnya.

Rozmal bin Malakan
Taman Alamanda, Senawang, N.Sembilan
waghih.blogspot.com

Serbuan Kedai Judi : Syabas Jabatan Agama N. Sembilan

Inilah yang lama dinanti-nantikan. Selama ini pelanggan Islam di Negeri Sembilan bermaharaja lela , tanpa segan silu membeli nombor ekor di siang hari di depan khalayak ramai.

Teruskan usaha ini, jangan gentar. InsyaAllah ramai yang menyokong usaha sebegini.

Edisi Tengah : Jains gempur kaki judi
http://www.hmetro.com.my/Current_News/HM/Friday/Setempat/20051125082605/Article/indexm_html
Oleh Mohd Amin Jalil

SEREMBAN: Gerak gempur Jabatan Hal Ehwal Agama Islam Negeri Sembilan (Jains) di kedai nombor ekor di negeri ini menahan 21 kaki judi termasuk seorang datuk berusia lebih 60 tahun sejak undang-undang judi dikuatkuasakan September lalu.

Pengarah Jains, Datuk Zaharuddin Mohd Sharif, berkata mereka yang ditahan itu membabitkan beberapa operasi yang dijalankan di sekitar daerah ini dan Kuala Pilah.

Beliau berkata, Jains mula mengedarkan peraturan melarang umat Islam memasuki premis dan membeli nombor empat angka itu pada Mac tahun ini selepas undang-undang berkaitan diluluskan pada persidangan Dewan Undangan Negeri (DUN).

“Selepas itu Jains menampal risalah peringatan itu di premis berkaitan dan di beberapa tempat tumpuan awam.

“Tindakan dan operasi menahan mereka yang memasuki premis dan membeli empat nombor ekor bermula sejak September lalu,” katanya ketika dihubungi di sini, semalam.

Zaharuddin berkata, pihaknya sudah mengambil segala maklumat dan butiran peribadi semua lelaki terbabit sebelum dihadapkan ke Mahkamah Syariah di sini, tidak lama lagi.

Menurutnya, mereka akan didakwa mengikut Seksyen 79 (A), Enakmen Jenayah Syariah Negeri Sembilan 1992 (pindaan 2003) di atas kesalahan berjudi atau berada di premis judi.

“Jika sabit kesalahan boleh dikenakan denda tidak melebihi RM3,000 atau penjara maksimum dua tahun atau kedua-duanya sekali,” katanya.

Beliau berkata, Jains sedang merancang mengadakan operasi besar-besaran dalam tempoh terdekat ini dalam usaha menghalang masyarakat Islam terus melakukan perbuatan haram itu.

Katanya, tindakan menahan mereka yang melakukan kesalahan itu bertujuan mengajar supaya tidak mengulangi lagi perbuatan itu, tetapi masih ramai masyarakat Islam tidak memperdulikan larangan dikuatkuasakan.

“Jains tidak akan berkompromi dengan mana-mana individu yang ditahan kerana kesalahan itu, kerana setiap kelemahan akan menjejaskan kredibiliti jabatan,” katanya.

Zaharuddin mengingatkan individu terbabit supaya tidak terus terbabit dalam aktiviti haram itu demi menjaga maruah dan kredibiliti agama Islam itu sendiri.

20051124

Adakah kita kenal ulamak silam di N.Sembilan ?

Selama ini kita sering mendengar negeri-negeri seperti Perak, Pulau Pinang, Kedah, Terengganu dan Kelantan melahirkan ramai ulamak di Malaysia. Tahukah kita N.Sembilan juga telah melahirkan ramai golongan ulamak ?

Untuk menyusuri kisah ulamak silam Negeri Sembilan untuk dijadikan panduan generasi kini sila ke laman web TOKOH ULAMA NEGERI ADAT PERPATIH http://afdhal2004.blogdrive.com/

Disediakan riwayat hidup para ulama silam dari Negeri Adat Perpatih. Penyusun laman web tersebut merakamkan jazakAllahu khairan kathira khusus untuk Ust Nawawi Haji Indek yang terlebih dahulu berusaha menjejaki para alim ulama terdahulu dan Ust Haji Azraie Haji Omar yang sudi menghulurkan tangan untuk membantu penyusun.

Para pembaca yang sempat melihat laman yang disediakan ini, diharapkan dapat memberi komen membina atau pembetulan maklumat bagi mengemaskinikan rencana ini. Sila hubungi penyusun di alamat akram_nb@hotmail.com

Apalah kiranya jika saudara/i dapat sedekahkan al Fatihah untuk para ulama ini, guru-guru, ibubapa, nenek moyang dan saudara-saudara kita yang telah mendahului kita. Tanpa mereka siapalah kita, khusus juga untuk Allahyarham bapa penyusun Baharuddin Muhamad dan kerabatnya. Al Fatihah.

Antara kisah para ulamak N.Sembilan yang terdapat dalam laman ini ialah :

1. Haji Hassan Basir ( 1915 – 1978)
2. Haji Abdul Ghani Mohd Nor ( 1887 – 1937 )
3. Haji Abdul Majid Abdul Karim ( 1906 – 1978)
4. Haji Muhamad Haji Mustaffa ( 1900 – 1950)
5. Haji Muhamad Haji Itam ( 1886 – 1969)
6. Haji Muhamad Haji Daud ( 1887 – 1969)
7. Haji Dahat Haji Muhamad Nor ( 1844 – 1937 )
8. Haji Mohd Yatim Bin Zainal Abidin ( 1903 – 1979)
9. Haji Luna Bin Haji Sidek ( 1880 – 1953)
10. Haji Idris Bin Dato’ Udin ( 1860 – 1935)
11. Lebai Muhamadiah Bin Muhamad Zain
12. Dato’ Haji Tan Ahmad Bin Muhamad Zain
13. Sheikh Ahmad Sheikh Ibrahim ( 1887 – 1989)
14. Maulana Lebai Maadah Bin Layang ( 1895 – 1943)
15. Haji Zakaria Mohd Kari ( 1890 – 1953)
16. Haji Darun Haji Ibrahim ( 1840 – 1949)
17. Tuan Tulis @ Ismail Jaaman ( 1840 - 1923)
18. Haji Abdul Majid Haji Ibrahim ( 1850 – 1909)
19. Haji Ahmad Zain Dagang ( 1866 – 1959)
20. Haji Ahmad Kepis ( 1926 – 2003 )
21. Sheikh Haji Jamaludin Haji Idris ( 1814– 1887 )
22. Sheikh Haji Muhamad Said Jamaluddin ( 1875 – 1926 )
23. Sheikh Haji Abdullah Haji Muhamad Said ( 1905 – 1956 )
24. Sheikh Haji Ahmad Haji Muhamad Said ( 1912 – 1964 )
25. LEBAI ABBAS ZAKARIA ( 1862 – 1926 )
26. HAJI MUSTAFA HAJI AHMAD ( 1866 – 1927 )
27. Sheikh Ahmad Mahktum ( 1400 - 1467 )
28. Haji Ali Bin Haji Musa ( 1926 – 1998 )

20051123

Selaras tarif air, Melayu diperbodoh lagi !

Jika sebelum ini ramai yang marah kenapa Malaysia jual air ke Singapura dengan harga yang murah. Kini Pulau Pinang pula sebuah negeri maju, tanahnya mahal, banyak kilang dan industri, kawasan tadahan air terhad mempunyai kadar tarif air yang termurah di Malaysia. Apakah Pulau Pinang belajar daripada Singapura bagaimana hendak membuat perjanjian supaya mereka dapat membeli air dengan murah ?

Maka tidak hairanlah bila Kerajaan Pusat hendak menyelaraskan kadar tarif air, kerajaan negeri Pulau Pinang yang mula membantah. Memetik laporan Bernama 8 Nov menyatakan kadar tarif air Pulau Pinang ialah 31 sen setiap meter padu , manakala kebanyakkan negeri lain mempunyai kadar lebih 50 sen.

PENANG, Nov 8 (Bernama) -- The Penang Government has objected to a Federal Government plan to standardise water tariffs in all states through the setting up of the National Water Services Commission (SPAN) as early as April next year.
Water tariff in Penang for domestic use is 31 sen for the first 1,000 litres while those of other states were over 50 sen.
http://www.bernama.com/bernama/v3/news_lite.php?id=164018

Ini secara langsung menyangkal kenyataan Menteri Besar Negeri Sembilan Dato’ Seri Mohamad Hassan yang dilaporkan dalam akhbar Berita Harian bertarikh 12 Julai 2005 yang memetik :
“Menteri Besar, Datuk Seri Mohamad Hasan, berkata orang ramai perlu belajar menghargai air dan lebih bijak menggunakannya supaya tidak berlaku pembaziran. Beliau berkata, pihaknya mendapati antara penyebab utama pembaziran air kalangan orang ramai kerana tarif air di negeri ini adalah yang termurah berbanding negeri lain.”

Alahai Melayu diperbodoh lagi. Pertama diperbodoh untuk membuat perjanjian yang menguntungkan negeri lain seperti Pulau Pinang, menyebabkan pelabur asing lebih berminat melabur di negeri yang kemudahan asasnya murah. Kedua diperbodoh lagi dengan digula-gulakan negeri mereka mempunyai kadar tarif air yang termurah.

Lagi kisah Paderi misi murtad , dia pula masuk Islam

Lagi kisah paderi yang ditugaskan untuk memurtadkan umat Islam di Amerika, paderi tersebut pula yang masuk Islam, setelah dia mendapat hidayah Allah , apabila orang yang cuba dimurtadkan oleh paderi wanita ini menunjukkan kepada dia jalan yang sebenar. Kisah ini terdapat di laman web Islamonline.net

Oleh itu umat Islam di Malaysia ini haruslah menangani isu murtad ini dengan lebih rasional. Sekiranya umat Islam di Malaysia ini dapat mengamalkan Islam sebagai satu cara hidup, mengelakkan hasad dengki , rasuah, penindasan dan pelbagai gejala negatif, sudah pasti ramai yang akan tertarik kepada Islam. Dan tak perlulah lagi kita heboh memperkatakan mengenai Dasar Ekonomi Baru apabila ramai kaum Tiong Hua yang akan memeluk agama Islam apabila mereka dapat melihat dengan mata kepala mereka sendiri bahawa Islam adalah agama yang membawa kepada kesejateraan, keamanan dan keadilan.

Manakala badan Islam seperti JAKIM, IKIM, PERKIM, ABIM, JIM , para ustaz-ustaz, pendakwah bebas, pejuang agama dan sebagainya haruslah berusaha lebih bersungguh-sungguh serta menterjemahkan artikel sebegini ke dalam Bahasa Malaysia.

On My Way to Becoming a Lutheran Minister
http://islamonline.net/english/journey/2005/11/jour02.shtml
By Jamilah Kolocotronis**
November 14, 2005

Her novel Echoes discusses problems that the new Muslims face.

I sat in my night class, in my first semester at the community college, daydreaming as usual. I thought about my future and wondered where it would take me. Suddenly I had a revelation. I wanted to become a minister. I wanted to devote my life to spreading God’s Word.

Two years later, in 1976, I transferred to a state university two hundred miles away from home. Still pursuing my dream, I immediately contacted the pastor of the local Lutheran church and told him I wanted to help in whatever way I could. For my first assignment, he sent me as his representative to a welcoming picnic for new international students. At that picnic, I met my first Muslim.

I learned that Abdul-Mun'im came from Thailand. He had a nice smile, and he was polite. As we talked, he often mentioned God.

That seemed very strange to me. I had always been told that anyone who was not a Christian would go to hell. I wondered how someone who believed in God, and had good manners, could be condemned to eternal punishment. I felt sorry for Abdul-Mun'im. So I set out to convert him.

I invited him to attend church with me. He came, but he brought his copy of the Qur’an. I was so embarrassed. After the service, he told me a little about Islam and the Qur’an. I had never heard those words before. I had heard the word “Muslim,” but only in a negative sense. During the 60s, many whites across America believed that Black Muslims planned to overthrow white American society.

I had a baby sister, born a few days before I received my undergraduate degree, and I watched her. I tried to see the sin in her.

Over the next two years I stayed in contact with Abdul-Mun'im, and a few other Muslim men, through my involvement with the International Club. I continued in my crusade to convert them, and remained steadfast in pursuing my goal of becoming a minister.

In the 1970s, many churches refused to ordain women. I received a letter from one seminary informing me, in no uncertain terms, that women were “not allowed to speak in church.” It’s in the Bible, in one of the epistles of St. Paul. I wondered if the passage had been revealed by God, or simply reflected the personal bias of Paul.

Anyway, times were changing. I found a Lutheran seminary which accepted me. After graduating from the university, I packed up and headed to Chicago to begin my training for the ministry.

I had some very positive experiences in Chicago. I got along well with my two roommates, and made other friends. I studied Latin with a Polish priest who couldn’t hide his excitement when he learned that the newly-selected pope was Polish. I listened to lectures by scholars at the nearby University of Chicago, and even landed a job dusting the apartment of one old professor. I heard Handel’s Messiah performed in an old cathedral by a professional choir. I soaked up the atmosphere of life on the Southside of Chicago.

But my studies were disappointing. One professor told us that while Christian scholars had determined that the Bible was not infallible, we should not tell our parishioners this. When I asked questions, I was told to “simply believe.” Then there was the seminary social life–parties, drinking. I packed up and left Chicago after one semester, extremely disillusioned.

My parents, though disappointed, welcomed me back into their home. I decided to spend some time searching.

I knew that Muslims did not believe in original sin. I had a baby sister, born a few days before I received my undergraduate degree, and I watched her. I tried to see the sin in her. But I couldn’t, because it wasn’t there.

While trying to decide my next course of action, I signed on with a temp agency and took secretarial jobs. Some of my assignments were in downtown St. Louis, a long bus ride away from my parents’ suburban home. I used my commute time for reading.

One day I walked into a bookstore and bought a paperback translation of the Qur’an. I had a B.A. in Philosophy and Religion, and a semester of seminary training, so surely I possessed the skills I needed to expose the errors in the Qur’an. Then I would be able to persuade my poor Muslim friends how very wrong they were.

I read, looking for mistakes and inconsistencies, and found none. I became impressed when I came to Surat Al-An`am 6, verse 73. [He it is Who created the heavens and the earth in truth. On that day when He says, Be, it is.]

When I was a little girl, attending Sunday School and Vacation Bible School, I learned about how God created the world. “God said, ‘Let there be light’,” the Bible says. “And there was, and it was good.” Be, and it is. I started to wonder if Allah was the same God I had always worshiped.

I paid closer attention after reading that verse. For the first time, I wanted to know more about Islam.

I decided to return to my old university to study for my master’s degree in Philosophy and Religion. I began attending some of the Friday prayers, just to observe. I also continued to go to church and eat ham and cheese sandwiches. I wasn’t ready to become a Muslim. But I felt adrift. I needed answers.

I felt as if I had been treading water, and I finally found land.

I searched in earnest. My Muslim friends at the university clarified some issues, such as how Jesus could have been born of a virgin and not be divine. I wrote a paper for my one of my classes in which I explored the concept of “logos”. In the Bible, the Gospel of John, it says, “In the beginning was the Word (Logos), and the Word was with God, and the Word was God.” This verse is often used to support the divinity of Jesus. So I explored the concept, tracing it back to ancient Greece and the writings of Plato. I studied the evolution of the doctrine of the Trinity, researching the various Christian opinions on this issue before it was codified at the Council of Nicaea in 325. I read the Bible from Genesis to Revelations. I had many questions, and I needed to know.

I studied other religions also. I read the Bhagavad Gita, examined the life and teachings of Buddha and talked about peace with Baha’is. I needed to find the truth.

By the summer of 1980, I had come to appreciate many of the teachings of Islam. But some things still bothered me. One of the greatest was the need to make ablutions before prayer. God should be accessible at all times, I thought. Why did Muslims feel the need to perform a special cleansing ritual? I couldn’t see the logic in it.

On the night I accepted the necessity of wudu', I was ready to accept Islam. I walked over to the small mosque near the university, on the night of the nineteenth of Ramadan, and told the men there about my discovery. One of them, Adel, gave me shahadah.

It took a few days, but I started to feel at peace. I had been searching for so long. I felt as if I had been treading water, and I finally found land.

But my struggles weren’t over. For one thing, I had no idea about hijab. The three men who were present at my shahadah were from Jordan, Egypt and Thailand, and they told me nothing about it. In those days, most of the women in their countries didn’t cover. On the day before `Eid I traveled with them to a larger town, and they took me to the apartment of a Sudanese woman. Soon after my arrival, she handed me a robe and a scarf and told me to put them on. I was stunned. She was very nice, though, so I did as she said.

When we returned to our small town, I took off the robe and scarf. That was not for me. It was hot—this was in August—and I felt strange. And, besides, I didn’t want one of my professors to know that I was a Muslim. I knew he would be displeased.

My next challenge was trying to figure out how to tell my parents. Three weeks after my conversion, I wrote them a letter. I tried to explain my struggle and years of searching. They were shocked. They hoped I was just going through a phase. They worried that I had joined a cult. They didn’t understand. But they never turned their back on me.

A few months after my conversion, I began to wear the scarf. First, I wore it to keep my ears warm on winter mornings in northern Missouri. Then one day, after being treated rudely by one of the men on campus, I decided to wear it full-time. My professor wasn’t happy, but he didn’t say too much.

Seven or eight months after my shahadah, I met another student who was interested in Islam. She already knew something about it, and wanted to learn more. We talked and talked. One night she told me she was ready. I gave her shahadah.

Even though some Muslims degrade women, Islam elevates us.

All during this time, I kept in contact with Abdul-Mun’im. He was one of the three present when I made shahadah, and he helped me adjust to my new faith. A month after my conversion he left to pursue his doctorate in Indiana, but we continued to write. When I told him about Sr. Aisha’s conversion, he invited both of us to travel with him and his friends up to Ann Arbor. A brother and sister with a large family hosted Aisha and me. Community members gave us Islamic clothes and books. We felt very welcome.

In the spring, Abdul-Mun’im invited me to apply to his university. I was accepted, and they offered me a doctoral fellowship. In the summer, Aisha and Fauzia, a Pakistani sister, helped me move to Indiana. They stayed there with me during Ramadan. At the end of Ramadan, Aisha and Fauzia moved back to Missouri. Abdul-Mun’im asked me to marry him.

We have been married for twenty-four years. We have six sons and, in sha' Allah, we will soon have our first grandchild. During most of our years together we have worked to establish and strengthen Islamic education.

Even though I have been a Muslim for twenty-six years now, I still feel new. My Arabic lessons stopped after my first son was born, and even though our youngest is now ten I have not returned to them. I have continued my studies in Islam, but I never feel I know enough.

I do know that I will always be an American. My early years had a huge impact on my life, and America will always be my country. I did try, for the first twenty years, to blend in with the immigrant culture, but I realized that I was denying who I really was. I can’t turn my back on my first twenty-three years.

One aspect of my conversion which my family still finds puzzling is my willingness to renounce, as they see it, the feminism of my youth. It is true that I no longer seek to become a religious leader. But, in Islam, I have found a fuller expression of what it means to be a woman. I do get irritated when brothers from other countries try to impose their cultural beliefs, suppressing women and not allowing us to be heard. When that happens, I only need to turn to the Qur’an or remember the example of the Prophet (peace and blessings be upon him). Even though some Muslims degrade women, Islam elevates us.

I am still learning, and still struggling to be closer to my Creator. And I am still working to integrate my American self with my Muslim self. Life is a journey, and I’m still on the road.

Read also:

Shahadah in Ramadan

--------------------------------------------------------------------------------

** Jamilah Kolocotronis is a writer, teacher and the mother of six sons. Originally from St. Louis, she attended one semester of Lutheran seminary before becoming disillusioned. She accepted Islam at the age of twenty-three.

She and her husband live in Milwaukee, where he is principal of Salam School. Jamilah teaches part-time and writes novels about American Muslims. Her latest novel is Echoes.

20051122

Majlis Agama Islam N.Sembilan wajar contohi Pusat Zakat Selangor

Ramadhan baru berlalu, namun umat Islam masih lagi dalam kehangatan meraikan Syawal. Ramadhan mengingatkan kembali betapa umat Islam digalakkan membantu mereka yang tidak bernasib baik, golongan fakir miskin dan anak-anak yatim

Terdengar juga keluhan daripada beberapa golongan yang kurang mampu, mereka yang berpendapatan rendah yang tidak mendapat bantuan Idil Fitri daripada Majlis Agama Islam Negeri Sembilan (MAINS). Ianya bukan berpunca MAINS tidak mempunyai dana kutipan zakat yang mencukupi, tetapi puncanya ialah MAINS tidak mempunyai kakitangan yang cukup, cekap dan terlatih.

Ini jelas terbukti apabila dibandingkan dengan Pusat Zakat Selangor, MAINS yang dibawahnya Pusat Zakat Negeri Sembilan dan Baitul Mal tidak mempunyai laman web yang mesra pengguna, dimana umat Islam di negeri ini dapat mengakses internet dengan mudah untuk mengetahui perkembangan terkini kutipan dan agihan zakat di negeri ini. Bukan itu sahaja , bahkan Pusat Zakat Selangor menyediakan borang bantuan zakat secara “on-line” yang sudah pasti memudahkan jawatankuasa masjid dan surau untuk menyalurkan maklumat terkini ahli kariah mereka yang memerlukan bantuan zakat.

Menurut maklumat yang disediakan dalam laman web Pusat Zakat Selangor ( www.e-zakat.com.my ) ini banyak bentuk bantuan yang boleh disalurkan kepada umat Islam yang memerlukan yang termasuk dalam lapan asnaf penerima zakat iaitu golongan Fakir, Miskin, Amil, Muallaf, Riqab, Gharim, Fisabillilah dan Ibnu Sabil. Sementara bentuk bantuan yang disediakan untuk golongan ini ialah Bantuan Hari Raya, Bantuan Bulanan , Bantuan Perniagaan , Bantuan Pelajaran Anak Miskin , Bantuan Rumah , Bantuan Sambutan Hari Kebesaran Islam , Bantuan Perikanan , Bantuan Penternakan , Bantuan Pertanian , Bantuan Perubatan dan banyak lagi bentuk bantuan yang disediakan.

Sebaliknya pula laman web Majlis Agama Islam Negeri Sembilan menggambarkan seolah-olah umat Islam di Negeri Sembilan di negeri ini hidup dalam kemewahan dan tiada fakir miskin yang perlu diberikan zakat. Sedangkan apa yang digambarkan dalam program BersamaMu TV3 baru-baru ini menceritakan nasib susah seorang nenek tua di Lubuk Cina , Negeri Sembilan. Dan saban hari di dada-dada akhbar sering menyiarkan golongan yang sentiasa memerlukan bantuan sesuap nasi, pembiayaan pembelajaran dan bantuan perubatan.

Statistik kutipan dan pengagihan zakat haruslah didedahkan dari masa ke semasa kepada umat Islam di negeri ini sebagaimana yang dilakukan oleh Pusat Zakat Selangor, agar dengan ini akan menambahkan lagi keyakinan umat Islam di negeri ini bahawa wang zakat yang dikutip disalurkan kepada mereka yang betul-betul memerlukan. Jika tidak umat Islam di negeri ini beranggapan MAINS hanya dibebankan untuk membeli bangunan rumah, kedai serta projek yang tidak laku untuk menyelamatkan sesetengah individu ataupun syarikat. Ini terbukti apabila deretan kedai pejabat di Taman Alamanda , Senawang sejak 5 tahun dahulu yang tidak sampai 50 peratus penyewanya telah dibeli oleh MAINS Holding baru-baru ini. Sedangkan dalam siaran Buletin Utama TV3 beberapa bulan yang lalu menceritakan bagaimana daifnya Sekolah Menengah Agama Telok Kemang yang mana ada perkakasannya tidak pernah diganti sejak ianya ditubuhkan.

Malah laman web MAINS ( www.mains.gov.my , www.zakatns.com.my ) hanya menyiarkan kemajuan sektor korporat yang diterajui MAINS dan tidak menceritakan keadaan sebenar fakir, miskin, pelajar yang memerlukan bantuan biasiswa walaupun terdapat laporan agihan dan kutipan zakat 2004. Antara laporan kemajuan yang terdapat dalam laman web MAINS ialah :

1. MAINS Holdings. EDI Fajar Dev didaftarkan pada 22 Januari 1997. Kemudian ditukarkan nama kepada MAINS Holding Sdn. Bhd. pada 10 November 1998. Sebuah anak syarikat penuh milik MAINS yang menguruskan aset-aset, hartanah dan pelaburan MAINS agar dapat meningkatkan kecekapan pengurusan serta menambahkan sumber pendapatan MAINS. Modal yang dibenarkan syarikat berjumlah RM5 juta manakala modal berbayar RM750,000

2. Hospital Pakar Seremban - Perjanjian usahasama telah dimeterai pada 15 Mei 1995 di antara MAINS dengan Syarikat Kumpulan Perubatan Johor Sdn. Bhd. (KPJ Sdn. Bhd.) iaitu anak syarikat Perbadanan Johor untuk membina sebuah Hospital Pakar di seremban
Modal dibenarkan untuk syarikat adalah sebanyak RM20.5 juta. MAINS memegang Ekuiti sebanyak 45% manakala KPJ sebanyak 55%. Kerja-kerja tapak sudah pun bermula pada 9 Januari 1998 dan dijangka beroperasi pada tahun akhir 2004

3. Syarikat Ladang Bangka Ulu Sdn. Bhd .Ditubuhkan pada 18 Januari 1989 dengan modal dibenarkan RM25 juta dan modal berbayar sebanyak RM25 juta. Nilai buku bersih pada Mac 2003 berjumlah RM30.63 juta . Sebuah syarikat milik bersama di mana MAINS memegang ekuiti sebanyak 49% dan TH Plantation iaitu anak syarikat Lembaga Tabung Haji pula sebanyak 51%
Menjalankan projek ladang kelapa sawit di Gemas dan Tampin dengan keluasan lebih kurang 6000 ekar . Sehingga 2003 MAINS telah menerima pulangan keuntungan sejumlah RM1,092,700

4. Klinik Waqaf An-Nur MAINS . Klinik ini diusahakan oleh MAINS dengan kerjasama Kumpulan Perubatan Johor. Mula beroperasi pada 6 Okt 2003 di Pusat Perniagaan senawang di rumah kedai 2 tingkat yang telah dibeli oleh MAINS dengan harga RM360,000. Sumber kewangan diperolehi dari sumbangan sedekah dan wakaf dari orang ramai, pertubuhan serta syarikat
Menawarkan perkhidmatan perubatan pada kadar caj yang minima. Klinik juga menawarkan perkhidmatan dialisis

5. Pusat Kaunseling MAINS. Pusat Kaunseling MAINS ditubuhkan pada 22 Februari 2000
Beroperasi di lot milik MAINS di Pusat Perniagaan Terminal One, Seremban & Tampin Square , Tampin mempunyai 5 kaunselor dan 2 Pembantu Tadbir. Memberi khidmat kaunseling percuma kepada masyarakat tanpa mengira kaum dan bangsa

6. Pusat Zakat Negeri Sembilan . Ditubuhkan pada 29 September 1998 . Sebuah anak syarikat milik penuh MAINS yang bertanggungjawab mengurus hal ehwal pungutan zakat di Negeri Sembilan . Mempunyai modal dibenarkan RM500,000 dan modal berbayar sebanyak RM500,000
Mula beroperasi pada 2 Januari 1999 dengan ibu pejabat di Pusat Perniagaan Betaria Seremban dengan 8 cawangan PZNS di seluruh Negeri Sembilan

20051119

Kepentingan orang Melayu yang semakin terhakis

Ketika kempen pilihanraya kecil Kelantan sedang rancak berjalan, laman web dibawah ini mengalihkan fokus pembaca kepada permasalahan sebenar kepentingan orang Melayu yang semakin terhakis dewasa ini dan ianya berterusan hari demi hari.

www.umno-reform.com

Isu kepentingan peniaga Melayu di Central Market, isu pelajar Melayu keciciran dalam Sains dan Matematik dan banyak lagi, Melayu yang menjuarai penagihan dadah, Melayu yang menjuarai pengangguran dan Melayu yang menjuarai dunia hiburan.

Kalau bukan kita yang harus menyelesaikan masalah orang Melayu, Siapa pula ?

Kalau bukan sekarang orang Melayu harus menyelesaikan masalah orang Melayu, Bila lagi ?

Kalau bukan di Tanah Melayu, orang Melayu harus menyelesaikan masalah orang Melayu, Di Mana pula ?

Kalau ahli politik tidak boleh diharapkan lagi, siapa pula yang boleh diharapkan ?

20051117

Hujan tak turun di empangan, catuan air Seremban diteruskan

Demikianlah kenyataan MB N.Sembilan. "Hujan pula bukan di kawasan empangan, jadi tiada kesan pada paras air," katanya, pada majlis rumah terbuka Aidilfitri Majlis Perbandaran Seremban.

Hujan lebat kerap turun di Seremban, tapi mengapa hujan tak nak turun di empangan Terip yang terletak di Seremban ? Siapa punya kuasa yang menentukan semua ini dan mengapa ??? Apakah kawasan empangan “panas” ???? Apa yang harus dilakukan ??? Catuan air di Seremban telah berlarutan lebih 5 bulan sedangkan jaminan awal kerajaan negeri hanya satu bulan.

Berita Harian 17 Nov - JBANS sambung catuan air mulai hujung minggu

SEREMBAN: Jabatan Bekalan Air Negeri Sembilan (JBANS) akan meneruskan kembali catuan air di daerah ini selewat-lewatnya mulai hujung minggu ini jika paras air empangan pembekal terus susut berikutan pemberhentian catuan sempena Deepavali dan Aidilfitri lalu.

Menteri Besar, Datuk Seri Mohamad Hasan, berkata langkah itu terpaksa diambil kerana paras air di Empangan Sungai Terip yang membekalkan air di daerah ini merosot semula daripada 89.8 meter kepada 89.1 meter.

Katanya, kerajaan negeri bimbang jika paras empangan berkenaan terus merosot sehingga ke bawah paras kritikal 88 meter.

"Catuan bekalan air selang sehari terutama di daerah ini mungkin akan diteruskan semula dalam tempoh terdekat bagi mengelakkan paras air

Adakah isteri kedua yang baik di dunia ini?

Kenapa Tuan Guru Tidak Mahu Berpoligami ?
Adakah isteri kedua yang baik di dunia ini?
Kamal Affandi bantu mangsa rogol
Dan banyak lagi isu menarik, bermaklumat serta bermanafaat di www.wanitakini.net

Laman-laman web bantuan mangsa gempa bumi Pakistan

Sekiranya anda ingin menjadi sukarelawan bersama mana-mana Pertubuhan Bukan Kerajaan (NGO) Malaysia untuk membantu mangsa gempa bumi di Pakistan,
ATAU
Ingin memberikan sumbangan kewangan melalui akaun bank atau SMS untuk menjayakan misi bantuan kemanusiaan mangsa gempa bumi di Pakistan ,

Sila dapatkan maklumat lanjut dari laman web berikut serta sebarkan maklumat ini kepada semua kenalan anda.

Yayasan Amal Malaysia www.amalmalaysia.net
ABIM Global Peace Mission www.keamanan.net
Mercy Malaysia www.mercy.org.my
Aman Malaysia www.peacemalaysia.com
Persatuan Bulan Sabit Merah Malaysia www.redcrescent.org.my
JIM Antarabangsa www.jim.org.my
Persatuan Perubatan Islam Malaysia www.ppim.org.my

20051115

Peluang ibadah kurban bantu saudara kita di Thailand, Filipina, Acheh dll

Kini umat Islam di Malaysia berpeluang untuk menyalurkan ibadah kurban mereka kepada saudara kita yang amat-amat memerlukan sumbangan daging kurban di Selatan Thailand, Selatan Filipina, Aceh, Kemboja dan di merata pelusuk dunia di mana umat Islam di sana hidup dalam serba kekurangan, kemiskinan dan kedaifan.

Anda berpeluang untuk menyertai Program Qurban Eidul Adha dan Aqiqah anjuran JIM International yang sudah memasukki tahun ke 7.

Hanya RM 285 satu bahagian anda akan dapat memberi makan daging kurban kepada berpuluh-puluh keluarga miskin di Selatan Thailand, Selatan Filipina, Aceh, Kemboja, Sri Lanka dan seterusnya.

Sekiranya anda tidak berkemampuan untuk melakukan ibadah kurban, sebarkan maklumat ini kepada seramai mungkin saudara dan sahabat anda.

Untuk laporan penuh aktiviti kurban dan maklumat lanjut layari laman web berikut :
http://www.jim.org.my
http://jim.org.my/qurban-iftar/

Atau hubungi
Urusetia Projek Qurban & Aqiqah
Pertubuhan Jamaah Islah Malaysia (JIM)
Lot 300.3, Lrg. Selangor, Pusat Bandar Melawati, 53100 Kuala Lumpur
Tal : 03-41089669 , Fax : 03-41071754
E-mel : jim_itnl@yahoo.com

Pembayaran melalui akaun : Pertubuhan Jamaah Islah Malaysia (JIM)
Bank : Maybank Berhad
No Akaun : 562209608847

OIC perlu tubuh Badan Kemanusiaan Sejagat

Idil Fitri yang baru berlalu dalam kesibukan melayan tetamu yang berkunjung saya sempat menonton program di TV3 yang menyiarkan mengenai kesengsaraan yang dihadapi oleh pelarian Islam di Eritrea sejak bertahun-tahun lamanya akibat daripada kancah peperangan di negara tersebut. Syabas diucapkan kepada krew penerbitan TV3 yang memberi kesedaran kepada umat Islam di Malaysia ini yang sedang bergembira di Idil Fitri dengan pelbagai juadah, masih terdapat ramai umat Islam di seluruh dunia yang menyambut Idil Fitri hanya sekadar minum air kosong dan gandum, yang merupakan rutin makanan harian mereka.

Begitu menyayat hati terdapat ramai ibu-ibu tunggal Eritrea yang hanya menjadikan jagung yang mereka tanam dengan tulang empat kerat sebagai makanan sajian utama anak-anak mereka. Malah masjid serta surau di sana dalam keadaan yang begitu daif, hanya berlantaikan tanah dan berbumbungkan langit.

Apa yang mengecewakan ialah kenyataan daripada salah seorang pegawai bantuan kemanusiaan disana seorang warga Itali yang menyatakan bahawa tidak banyak menerima bantuan kemanusiaan daripada negara-negara Islam. Menurut pegawai tadi kerajaan Arab Saudi ada memberi bantuan, tetapi hanyalah dalam bentuk buah kurma. Sedangkan pelarian disana amat memerlukan kewangan untuk perubatan, makanan, perlindungan dan pendidikan. Sumber kewangan menurut pegawai tersebut hanyalah diterima daripada Eropah dan Amerika Syarikat.

Malah dalam satu temuramah dengan wakil salah seorang pelarian Eritrea tersebut menyatakan beliau mengharapkan sangat agar pemimpin-pemimpin negara Islam datang sendiri ke sana dan melihat kesengsaraan yang sedang mereka hadapi serta menghulurkan bantuan kepada mereka di sana, kerana mereka juga adalah umat Islam yang bersaudara.

Saya cuba melayari internet untuk mencari jika ada Badan Kemanusiaan Islam yang mengendalikan bantuan kemanusiaan di Eritrea, sepertimana sebelum ini adanya Aman Malaysia, Misi Keamanan Sejagat, Yayasan Amal, Mercy Malaysia yang memberikan bantuan kemanusiaan di Acheh, Kemboja, Iran, Sri Lanka dan yang terkini di Pakistan dan Kashmir. Namun usaha saya tidak berjaya, yang dijumpai ialah Badan Kemanusiaan yang dikendalikan Bangsa-Bangsa Bersatu dan Badan-Badan Kemanusiaan yang dikendalikan oleh orang bukan Islam.

Apakah Pertubuhan Negara-Negara Islam OIC tidak boleh bersepakat untuk menubuhkan sebuah Badan Kemanusiaan untuk membantu umat-umat Islam yang menderita akibat kemiskinan, kebuluran dan kedaifan diseluruh dunia ? Malaysia sebagai Pengerusi OIC sepatutnya mengambil peluang yang ada ini untuk menubuhkan Badan Kemanusiaan Sejagat dengan menggesa negara-negara dibawah OIC agar mengurangkan perbelanjaan pertahanan atau perbelanjaan lain yang kurang penting untuk disalurkan dalam penubuhan Badan Kemanusiaan Sejagat untuk membantu umat Islam yang dilanda kebuluran dan kemiskinan.

Sekiranya Pakistan baru-baru ini menangguhkan pembelian jet F 16 untuk membantu mangsa gempa bumi di negara mereka sendiri, apakah negara Islam lain tidak boleh menangguhkan pembelian senjata berjumlah berbillion-billion dollar ? Apakah dengan penangguhan pembelian jet F 16 tersebut Pakistan akan lebih terdedah kepada serangan berani mati Al Qaeda ? Malah Malaysia boleh mengambil inisiatif sebagai pemangkin penubuhan Badan Kemanusiaan Sejagat ini dengan menangguhkan pembelian senjata dan kelengkapan tercanggih yang tidak mampu menangkis serangan bom berani mati seperti apa yang berlaku di Iraq, Jordan dan Bali.

Dalam pada itu badan-badan kemanusiaan yang dikendalikan oleh pertubuhan-pertubuhan bukan kerajaan di Malaysia ini haruslah mengambil inisiatif untuk menarik lebih ramai rakyat Malaysia untuk menghulurkan bantuan baik dalam bentuk wang ringgit mahupun tenaga sukarela Badan-badan kemanusiaan di Malaysia ini juga harus dari masa ke semasa mengadakan permuafakatan agar bantuan yang dihulurkan akan menjadi lebih efektif dan efisien.

Namun yang paling utama ialah peranan media untuk memberi kesedaran kepada rakyat Malaysia ini agar sentiasa bersyukur dengan rezeki yang diberikan, serta tidak melakukan pembaziran akan tetapi sebaliknya sentiasa menghulurkan bantuan kepada mereka yang amat-amat memerlukan baik di dalam negara mahu pun di luar negara.

Teringat saya akan isu khutbah Idil Fitri yang dikeluarkan oleh Jabatan Mufti Negeri Sembilan yang menyatakan adalah tidak patut seseorang itu pergi menunaikan haji berulang kali akan tetapi membiarkan jirannya atau saudaranya hidup susah.

Rozmal bin Malakan
Taman Alamanda, Senawang, NS

20051113

Konsert Ust Dzulkarnain Hamzah , Seremban 26 Nov

Dengan segala hormatnya kami bagi pihak Sekolah Rendah Agama Rakyat Gedung Lalang 162 ingin menjemput pihak tuan-tuan dan puan-puan serta keluarga untuk menghadiri program berikut :

Konsert ‘Mencari Damai Abadi – 4 in 1’
Persembahan Nasyid / Zikr Munajat / Persembahan Multimedia / Tazkirah

Oleh Ustaz Dzulkarnain Hamzah Al Hafiz (Penasihat beberapa kumpulan nasyid terkenal)
Sabtu 26 November 2005
Jam 9:00 malam
Di Sek Ren Agama Rakyat Gedung Lalang 162, Ampangan, Seremban, Negeri Sembilan

Untuk maklumat lanjut hubungi :
Hj Hashinordin bin Hashim 016-3684279
Hasamudin 013-3407525
Rozmal 012-2267406 , e-mel : rozmal@yahoo.com

MASUK PERCUMA

Anjuran : SARA Gedung Lalang 162 & Yayasan Amal Malaysia Cawangan NS

Adalah diharapkan tuan-tuan dan puan-puan dapat memanjangkan jemputan ini kepada sahabat dan taulan , saudara mara serta jiran tetangga. Semoga dengan kehadiran pihak tuan dan ahli kariah akan mengeratkan ukhuwwah sesama kita.

Untuk sumbangan SARA Gedung Lalang 162
Nama akaun : Sek Ren Agama Rakyat Gedong Lalang 162
No akaun : 5012010004652
Bank : Bank Islam Malaysia Berhad

Untuk sumbangan Misi Kemanusiaan Yayasan Amal Malaysia
Nama akaun : Yayasan Amal Malaysia Cawangan Negeri Sembilan
No akaun : 05012010047905
Bank : Bank Islam Malaysia Berhad

Untuk maklumat terkini bantuan kemanusiaan gempa bumi di Pakistan layari laman web www.amalmalaysia.net

PENDAHULUAN
Manusia sentiasa berusaha untuk mencari ketenangan dalam jiwa mereka. Namun perangkaan mereka yang mengalami sakit jiwa, gangguan mental, cubaan membunuh diri dan membunuh diri semakin meningkat saban tahun termasuklah mereka yang beragama Islam.

Justeru itu satu pendekatan yang mesra bukannya mendesak atau memaksa haruslah diketengahkan ke dalam kelompok masyarakat yang tercari-cari jawapan kepada penyelesaian masalah jiwa mereka.

MATLAMAT
1. Untuk membawa konsep zikr mengingati Allah bagi mencari ketenangan jiwa dan penyelesaian konflik masyarakat ditengah-tengah kelompok masyarakat.
2. Untuk membawa konsep beribadah yang biasanya diamalkan di dalam institusi masjid ke luar masjid iaitu ke dalam kehidupan seharian.
3. Untuk menyampaikan mesej kepada masyarakat bahawa mencari ketenangan melalui alunan suara yang lunak dan hiburan adalah diharuskan asalkan ianya tidak melanggar batasan agama.
4. Untuk menyampaikan mesej kepada orangramai bahawa usaha mencari ketenangan melalui hiburan melampau, pergaulan bebas, dadah dan pelbagai permasalahan sosial hanyalah ketenangan yang sementara tapi derita selamanya.
5. Untuk memberi mesej kepada umum bahawa ketenangan yang kekal abadi hanyalah boleh dikecapi apabila kita merujuk kepada Al Quran dan Sunnah.

20051112

Kuarters Polis N.Sembilan pun tiada air

Harian Metro 12 Nov

Edisi Tengah: 300 angkut air ikut tangga

Oleh Nor Aziah Othman
am@hmetro.com.my

PORT DICKSON: Sambutan Deepavali dan Aidilfitri tahun ini kurang bermakna bagi 300 penghuni Blok Mawar, Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Port Dickson, dekat sini, berikutan ketiadaan bekalan air di rumah mereka sebelum dan selepas sambutan perayaan itu.

Tinjauan Harian Metro di flat 10 tingkat itu mendapati penghuni terpaksa mengambil air di tingkat bawah untuk keperluan harian.

Kesengsaraan penghuni juga ketara apabila lif di flet itu kerap rosak walaupun sudah diperbaiki berulang kali.

Kelihatan juga kanak-kanak berusia lima hingga 10 tahun membantu ibu bapa mengangkat air dengan menggunakan baldi dan bekas air.

Seorang penghuni yang mahu dikenali sebagai Jali, 35, berkata dia kesal dengan pihak berkuasa di flet berkenaan membiarkan mereka hidup tanpa keperluan asas yang mencukupi.

Katanya, dia tidak dapat bersama saudara- mara yang datang beraya di kediamannya kerana terpaksa berulang-alik dari tingkat sembilan ke bahagian bawah flet itu sejak beberapa hari lalu.

“Kami sudah beberapa kali mengadu masalah ini kepada pihak terbabit tetapi setiap kali diadukan masalah itu kami dimaklumkan masalah itu sudah diambil tindakan,” katanya.

Bagaimanapun, Jali berkata, setiap kali diadukan masalah itu, pihak terbabit memberi alasan itu adalah cabaran dan mereka harus bersabar.

Seorang kanak-kanak, Nurul Zainal, 9, berkata Aidilfitri kali ini tidak seronok kerana terpaksa membantu ibu bapa mengangkat air dari bahagian bawah hingga ke rumahnya di tingkat enam flet itu.

“Saya juga tidak dapat lama berbual-bual dengan rakan yang berkunjung

http://www.hmetro.com.my/Current_News/HM/Friday/Setempat/20051111101332/Article/indexm_html

20051111

Paderi Kristian Misi Murtad Masuk Islam

Cerita benar yang menarik daripada Islamonline.net bagaimana Paderi Kristian di Filipina yang menjalankan usaha untuk memurtadkan orang-orang Islam, dia pula yang masuk Islam. Dan apa komen beliau mengenai pengurusan dakwah orang Islam yang lemah tidak seperti pengurusan tersusun dakwah orang Kristian seluruh dunia. Satu cabaran untuk para pendakwah yang makan gaji seperti di Jabatan Agama Islam Negeri, JAKIM, IKIM dan sebagainya serta pendakwah sukarela, pendakwah bebas, ABIM, JIM dsbnya. Juga cabaran kepada umat Islam di Malaysia ini secara umumnya, agar mengambil pendekatan yang rasional untuk menangani gejala murtad.

Filipino Theologian Embraces Islam
http://islamonline.net/english/journey/2005/11/jour01.shtml
By Rexcel Sorza
November 7, 2005

IOL Philippines Correspondent

When Muslim rebel leader Nur Misuari wanted Mindanao to secede and become an Islamic state, a Mindanao-born theologian and sociologist was among the first to rise and argue that the southern Philippine island is never home to Muslims alone.

Catholic priest Estanislao Soria campaigned against the Moros’ takeover of the whole of Mindanao. “I vehemently disagreed with Mr. Misuari. I campaigned against the Moro movement,” said Soria, who used to be popularly known as “Father Stan.”

Soria did not want to argue without basis as he is an academic and theologian schooled in the Jesuit-run learning institutions.

He embarked on a historical and sociological research to back his arguments. In the back of mind, though, was the thought of the need to convert Muslims to Christianity. This also brought him to read Islamic writings, and, quite surprisingly, lead him to revert to Islam.

“As a linguist well-versed in Latin, Greek and Hebrew, I thought I can learn Arabic that easily. I also wanted to translate Arabic writings into English as well as translate Western ideologies like existentialism into Arabic but I realized it was difficult,” he told IslamOnline.net.

Soria believed that making Western writings available in Arabic would lead Muslims in Mindanao to appreciate Christianity more than Islam. “I wanted to open their minds to Christianity because I had heard a lot of negative things about the Muslims. I told myself they have to be educated.”

But in getting deep into his readings, Soria realized that persons considered as “Church fathers” such as Saint Thomas Aquinas, got their knowledge from Islamic readings and teachings; that many of the so-called Western ideologies and theologies have long been discussed in Islam.

“[My readings] enlightened me that Western civilization’s thoughts sprung from Islamic teachings. After reading more works of Islamic theologians, I strongly changed my views on Islam,” he told IslamOnline.net.

Soria added, “I even realized that the Gospel of Barnabas is even more credible than the gospels of the four evangelists [included in the Christian Bible].” The Gospel of Barnabas is a work purporting to be a depiction of the life of Jesus by his disciple Barnabas. It is also considered to be pro-Islamic.

He, too, found out through his sociological research that most of the negative things said of the Filipino Muslims were untrue. “They were not what they were stereotyped to be.”

In 2001, Soria, who had served as parish priest in various cities and towns in Metro Manila after taking his college and theology studies at Xavier University and Loyola School of Theology, both of the Jesuit-run Ateneo de Manila University, reverted to Islam.

He has since been known as Muhammad Soria, but many, including his Muslim friends, still call him “Father Stan.”

The 64-year-old Soria said his decision was met with condemnation and disgust by most of his relatives and former parishioners, an experience similar to what many of the Muslim reverts, locally known as Balik Islam, go through. This, however, did not deter him from leaving the priesthood after 14 years and embracing Islam.

Soria is getting used to Islam, which to him is not only a religion but a way of life.

He has gone on Hajj in Makkah five times already, being a member of the Islamic Da`wah Movement of the Philippines. He also married a 24-year-old woman last year after living a celibate life as a priest.

Soria said that if there is one thing that Muslims should learn from Christians, it is being organized. To him, having a structure would greatly help in spreading Islam as structure helped the Christians.

For example, he said, Muslims should put up universities all over the globe, as Catholic missionaries did with their universities. Also, “why can’t Islamic states produce preachers and do what the Christian missionaries did?” he asked.

He further said there is a need to “intellectualize Islam through rationality” because by doing so the teachings embodied in the Qur’an would be better appreciated by people totally new to it.

He is also ecstatic about the annual fast this Ramadan. He said he is again reminded of the sunrise to sundown fast’s “spiritual value” in contrast to the Christian’s dieting “which is too material or human.”

Soria said, “In Islam, we are taught that if you discipline your body the Creator would grant your wish.” Harmony between Filipino Muslims and Filipino Christians in this largely Christian nation, amid the stereotyping of Muslims as terrorists, is among the wishes he prays to be granted

20051110

Fakta Arak Rejimen Askar Melayu DiRaja

Sebelum tahun 1980an, arak adalah merupakan satu kemestian terdapat di mes-mes pegawai di mana-mana kem Angkatan Tentera Malaysia. Ianya adalah peninggalan budaya tentera British. Malah batallion yang seratus peratus anggotanya Melayu beragama Islam pun mesti terdapat arak-arak dalam mes-mes pegawai iaitu didalam Rejiman Askar Melayu DiRaja.

Pada lewat 1970an, seorang pegawai Melayu yang baru dinaikkan pangkat telah diberi kuasa untuk memerintah satu Rejimen Askar Melayu DiRaja. Beliau berbincang dengan pegawai-pegawai bawahannya dan berkata “Kita semua ni Rejimen Askar Melayu, semua orang Melayu Islam, mengapa perlu kita ada arak-arak dalam kem ini, saya beri masa kamu semua seminggu untuk buat keputusan samada hendak meneruskan hidangan arak di kem ini”. Selepas seminggu semua pegawai di kem berkenaan bersetuju untuk tidak menghidangkan arak dalam kem berkenaan, lalu dipecahkan semua botol-botol arak dalam mes berkenaan. Rejimen Askar Melayu berkenaan telah memecah tradisi Angkatan Tentera Malaysia yang selama ini menjadi kemestian adanya arak-arak dijual di mes-mes.

Tak sampai seminggu berita berkenaan sampailah ke pengetahuan pemerintah tertinggi tentera ketika itu di Kementerian Pertahanan (MINDEF). Lalu pegawai memerintah Rejimen Askar Melayu berkenaan dipanggil mengadap Jeneral berkenaan. Jeneral (Melayu) berkenaan menyuruh supaya diletakkan semula arak dalam kem berkenaan. Pegawai tadi kata dia tidak akan meletakkan semula arak, kalau Jeneral hendak dia kena letak sendiri.

Selepas daripada peristiwa itu bermulalah beransur-ansur mes-mes ATM tidak lagi menghidangkan arak. Jeneral dan pegawai memerintah tadi terus melakukan tugas masing-masing tanpa insiden yang tidak diingini.

Kesimpulannya di sini ialah , orang Melayu untuk bangkit semula, mereka mestilah berani untuk menyuarakan kebenaran tidak kira dimana mereka berada. Menyuarakan kebenaran tidak semestinya dengan kekerasan, ianya adalah dengan diplomasi dan bijaksana.

Dan yang memegang amanah ialah mereka yang dilantik menjadi pemimpin, baik pemimpin di dalam setiap jabatan, pemimpin di peringkat kementerian mahu pun pemimpin parti politik pemerintah mahu pun pembangkang. Sekiranya mereka takut hendak bersuara dan bertindak maka orang Melayu akan menjadi satu bangsa yang bacul. Rasuah, jenayah, pecah amanah, maksiat akan berleluasa dan bermaharaja lela dalam umat bangsa Melayu.

Anda ingin ke Pakistan bantu mangsa gempa bumi ?

“MISI KEMANUSIAAN YAYASAN AMAL MALAYSIA KE PAKISTAN”

Sekiranya anda seorang doktor atau paramedik atau ingin membiayai doktor atau paramedik untuk berkhidmat secara sukarela membantu mangsa gempa bumi di Pakistan bersama Misi Kemanusiaan Yayasan Amal Malaysia, sila SMS/poskan butiran berikut kepada koordinator program ini Us Jamsari Marsom di talian 019-3729293.

Apa yang diperlukan ?
Tambang pergi balik RM 1980
Fotostat paspot
Gambar 2 keping

Alamat surat menyurat :
Us Jamsari Marsom
Klinik Fitrah
217 Selam Meru
Bt 6 ½ , Jalan Meru, 41050 Klang, Selangor

Laman web : www.amalmalaysia.net

Untuk sumbangan atau urusan pembelian tiket melalui akaun berikut :
Nama Akaun : Yayasan Amal Malaysia
No Akaun : 130100024997150
Bank : Bank Muammalat

20051108

Khutbah Idil Fitri : Tahniah MAINS

Inilah kali pertama saya mendengar teks Khutbah Idil Fitri yang disediakan oleh Majlis Agama Islam Negeri Sembilan yang begitu bersemangat, praktikal dan menyentuh realiti keadaan umat Islam serta orang Melayu di Malaysia sekarang ini. Tahniah diucapkan kepada Pengerusi Majlis Agama Islam Negeri Sembilan serta kakitangan yang terlibat dalam menyediakan teks khutbah tersebut yang begitu menyentuh perasaan orang Melayu. Tahniah juga diucapkan kepada khatib yang membacanya, walaupun di usia lanjut, namun membacanya dengan begitu bersemangat dan berjiwa muda.

Apa yang ingin saya bicarakan disini ialah supaya teks Khutbah Idil Fitri 1426 H yang dikeluarkan oleh MAINS ini dijadikan panduan serta disediakan sebagai asas pelan bertindak bagaimana orang Islam di negeri ini dapat digerakkan dibawah satu ikatan ukhuwwah yang kukuh yang berteraskan kefahaman Islam yang mantap untuk membawa umat Islam di negeri ini keluar daripada belenggu hasad dengki, kemiskinan, masalah melanjutkan pelajaran ke pengajian tinggi, masalah pengangguran dan yang paling utama ialah untuk memperkukuhkan akidah umat Islam di negeri ini dalam menangani segala permasalahan sosial dan jenayah.

Untuk menjayakan hasrat ini setiap kariah perlulah mempunyai ahli kariah yang bersatu padu serta jawatankuasa masjid serta surau yang mantap tanpa mengenal batas kedudukan pangkat dan fahaman politik. Jawatankuasa masjid perlulah terdiri daripada mereka yang bersungguh-sungguh untuk memakmurkan masjid dan juga masyarakat setempat. Suara-suara muda, para remaja haruslah terdapat dalam jawatankuasa tersebut. Apatah lagi sekarang ini ramai kedapatan anak muda yang menganggur, apa salahnya khidmat mereka ini disalurkan ke masjid.

Dalam pengamatan singkat saya pada Syawal dan Ramadhan ini, terdapat beberapa kelemahan diperingkat pengurusan masjid dan surau yang boleh diperbaiki. Antaranya ialah kefahaman ibadah yang asas dikalangan pihak jawatankuasa masjid dan surau. Sekiranya jawatankuasa masjid apatah lagi imam atau bilal melakukan kesilapan tanpa ditegur oleh orang lain, maka seluruh kariah ditempat tersebut akan mengikut amalan yang tidak sempurna.

Contohnya ialah apabila selesai Solat Sunat Idil Fitri, imam terus bertakbir raya sedangkan sepengetahuan saya takbir raya untuk Idil Fitri berakhir apabila Solat Sunat Idil Fitri dilaksanakan. Namun perkara sebegini tidak perlulah diperbesarkan kerana manusia ini bersifat pelupa, hanya sekadar teguran.

Dalam hal yang lain pula ketika saya mendengar Khutbah Solat Jumaat pada Hari Raya Kedua di salah sebuah masjid di Rembau saya perhatikan pula Bilal yang duduk dihadapan khatib yang sedang berkhutbah, bercakap kepada seorang jemaah dibelakangnya seolah-olah menegur anak kecil yang dibawa oleh ahli jemaah tadi supaya tidak membuat bising. Sedangkan kita dilarang untuk berkata-kata ketika khatib sedang bekhutbah Jumaat.

Di masjid yang sama juga , saya yang duduk beberapa saf dibelakang mendengar imam membaca surah selepas surah Al Fatihah teringgal satu ayat daripada surah tersebut tanpa teguran daripada makmum.

Dalam pada itu beberapa bulan lepas di Kg Astana Raja, Kota pula diceritakan bagaimana seorang pengurus jenazah wanita yang bertauliah telah tidak memandikan jenazah bayi perempuan sempurna yang berumur hampir satu tahun atas alasan bayi yang meninggal dunia akibat demam panas tadi adalah mati syahid.

Satu lagi kes yang diceritakan pada Ramadhan yang saya dengar, juga di sebuah masjid dalam daerah Rembau ialah bagaimana seorang imam Tarawih sukarela dipelawa untuk menjadi Ahli Jawatankuasa Masjid dengan syarat dia perlulah mengisi borang keahlian UMNO terlebih dahulu, sedangkan perkara ini tidak berlaku sepengetahuan saya di masjid sekitar Senawang dan Seremban.

Justeru itu adalah disyorkan agar Majlis Agama Islam Negeri Sembilan dalam usaha untuk mencernakan apa yang disampaikan dalam Khutbah Idil Fitri 1426 H, agar membentuk serta melatih barisan pengurusan masjid yang mantap serta berjiwakan Islam tanpa mengenal batasan umur, pangkat dan fahaman politik. Jika tidak akan berlakulah “Wal Hasil Balik Asal”. Khutbah yang berkobar-kobar tadi yang seronok didengar , namun tidak dapat dipraktikkan untuk menyatu padukan umat Islam di negeri ini untuk menjadi umat Islam yang kuat, dihormati dan disegani.

Dan kesalahan-kesalahan kecil yang tidak diperbaiki jika sudah menjadi banyak, juga akan memudaratkan, seperti ikan bilis kalau seekor jatuh pada tapak kaki kita tidak akan terasa apa-apa, tapi kalau dua tiga guni ikan bilis jatuh atas kepala kita, mungkin ke liang lahad akhirnya.

Rozmal bin Malakan
Taman Alamanda, Senawang, NS

Kemalangan jalanraya : Kaji dulu punca sebelum bertindak

Tambah masa latihan untuk kelas memandu, tarik serta merta lesen pemandu yang cuai, kenakan hukuman maksima, hanya 10 tahun pengalaman boleh memandu kenderaan awam dan pelbagai lagi kenyataan yang dikeluarkan terutamanya diperingkat kepimpinan negara dan kementerian menggambarkan seolah-olah kes kemalangan jalanraya akan dapat dikurangkan jika langkah sedemikian diambil.

Sebelum kita pergi lebih jauh bentuk tindakan yang perlu diambil, apakah punca sebenar kemalangan jalanraya di negara ini telah di kenal pasti ? Saya kira Majlis Keselamatan Jalanraya dan beberapa agensi lain serta institut pengajian tinggi ada membuat kajian terperinci mengenai punca kemalangan jalanraya di Malaysia ini dan telah mengesyorkan beberapa cadangan yang perlu diambil. Persoalannya adalah kajian ini didedahkan kepada umum untuk dinilai serta diberi peluang kepada orangramai untuk memberikan maklum balas ?

Untuk menyelesaikan sesuatu masalah itu, perlulah dikenal pasti puncanya terlebih dahulu. Setelah dikenal pasti puncanya maka hendaklah dikenal pasti cara penyelesaiannya pula. Dan punca ini hendaklah berasaskan kepada statistik dan fakta bukan andaian semata-mata.

Punca kemalangan jalanraya ini hendaklah diletakkan prioriti atau keutamaan mana yang perlu diselesaikan terlebih dahulu. Jika statistik menunjukkan punca kemalangan jalanraya pada musim perayaan adalah akibat pemandu yang mabuk adalah yang tertinggi maka penyelesaian kepada masalah pemandu yang mabuk harus dicari. Pemandu yang menjalani latihan 100 jam sekali pun dan mempunyai 20 tahun pengalaman sekiranya dia mabuk akan mendatangkan risiko kepada diri mereka sendiri dan nyawa orang lain. Begitulah juga kepada pemandu yang mengambil dadah, ganja dan pil khayal.

Sekiranya statistik di sesuatu tempat itu menunjukkan bahawa keadaan jalanraya yang tidak sempurna adalah punca kemalangan tertinggi ditempat tersebut maka pendekatan kejuruteraan haruslah diambil untuk memperbaiki keadaan jalan tersebut. Kompaun dan denda yang maksima tidak akan dapat menyelesaikan masalah kemalangan yang tinggi di kawasan tersebut.

Begitulah juga jika statistik di kawasan lain pula menunjukkan bahawa pemandu yang tidak mempunyai lesen memandu adalah penyebab tertinggi kes kemalangan di tempat tersebut maka satu tindakan yang komprehensif haruslah diambil untuk mempastikan tiada pemandu yang memandu kenderaan tanpa lesen memandu. Menambahkan lagi masa latihan memandu, akan menambahkan kos serta masa. Ianya akan menjauhkan lagi mereka yang tiada lesen memandu untuk mengambil lesen memandu. Begitu juga menggantung lesen memandu mereka yang kerap melakukan kesalahan (pemandu tegar) tidak akan menghalang mereka ini daripada terus memandu tanpa lesen.

Mungkin juga ada hasil kajian yang menunjukkan pemandu di Malaysia ini menghadapi masalah jiwa atau saikologi dimana mereka ini sentiasa ingin memandu dalam keadaan terburu-buru, tidak suka dicabar di jalanraya, sentiasa ingin cepat sampai dan seterusnya. Jika statistik menunjukkan punca sebegini banyak berlaku akibat kesesakan jalanraya atau tekanan hidup maka penyelesaian secara saikologi atau batiniah pula yang perlu diambil.

Di Amerika contohnya mereka ada persatuan yang diberi nama MADD (Mothers Against Drunk Drivers) iaitu Persatuan Ibu-Ibu Yang Menentang Pemandu Mabuk. Persatuan ini ditubuhkan untuk melindungi anak-anak mereka daripada pemandu-pemandu yang mabuk dimana mereka memberikan program kesedaran kepada para remaja agar tidak memandu dalam keadaan mabuk. Apa salahnya di Malaysia ini atas inisiatif rakyat sendiri menubuhkan persatuan yang sedemikian ? Persatuan ini boleh memberikan cadangan kepada kerajaan agar menghalang atau menghadkan penjualan arak pada musim perayaan atau hujung minggu , terutamanya di kedai-kedai 24 jam yang mudah didapati di Malaysia ini.

Apa yang peliknya ialah ujian memandu di Amerika Syarikat adalah begitu mudah , namun ianya tidak pula melahirkan ramai pemandu-pemandu suka memotong laluan, pemandu-pemandu yang kreap membunyikan hon, pemandu-pemandu yang membuang sampah dari tingkap kenderaan. Malah tiada dikenakan syarat perlu menjalani latihan selama sekian jam dan sebagainya. Apa yang perlu mereka lakukan ialah cuma ujian mata, samada rabun dekat, rabun jauh atau rabun warna. Kemudian ujian objektif yang begitu mudah dan murah, jika gagal hari ini, boleh datang esok. Jika gagal esok boleh datang lusa. Sehinggalah kita boleh menghafal semua soalan dan jawapan yang diberikan. Selepas itu barulah diadakan ujian memandu yang juga begitu mudah, jika gagal hari ini, boleh datang esok dan seterusnya.

Apakah pemandu-pemandu di Malaysia ini memberontak secara senyap (silent protest) kerana setelah melalui ujian memandu yang begitu lama, payah dan mahal mereka boleh memandu dengan sewenang-wenangnya kerana mereka memiliki lesen memandu yang paling sukar untuk lulus di dunia ?

Rozmal bin Malakan
Taman Alamanda, Senawang, NS

Pembeli rumah tidak tertipu oleh pemaju bermasalah lagi

Sekiranya anda atau keluarga anda atau sahabat anda ingin membeli rumah daripada pemaju perumahan, Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan sekarang menyediakan maklumat terperinci pemaju perumahan yang bermasalah. Sekiranya pemaju perumahan tersebut baru didaftarkan anda boleh bertanyakan pada kementerian status lesen mereka di talian Kementerian 03-2099-8325

Data yang disediakan baik digunakan oleh mana-mana parti politik yang ingin membela nasib rakyat jelata. Boleh dicetak data yang terletak pada laman web ini dan paparkan di masjid-masjid, surau-surau, balairaya-balairaya dan lain-lain tempat awam.

Mereka yang ada akses internet boleh membantu dengan mempromosi laman lewb KPKT dan mengedarkan maklumat bercetak kepada mereka yang tiada akses internet.

Laman web KPKT
http://www.kpkt.gov.my
http://www.kpkt.gov.my/kpkt/main.php?Content=sections&SectionID=146

Berikut ialah contoh pemaju perumahan di Negeri Sembilan yang bermasalah :

SENARAI PEMAJU YANG TELAH DIKOMPAUN DI BAWAH AKTA/PERATURAN DARI
TAHUN 2003 HINGGA TAHUN SEPTEMBER 2005
1. Ascentland Sdn Bhd . Projek : PD Tiara Bay, Port Dickson Peraturan 6(1)(h) RM1,000.00
2. Negara Properties Realty Sdn Bhd . Projek : Nilai Impian, Seremban Peraturan 6(1)(g) RM1,000.00
3. Esteam Network Sdn Bhd . Projek : Taman Angsamas Peraturan 6(1)(h) RM1,000.00
4. Spring Avenue Sdn Bhd . Projek : Seremban Jaya Peraturan 6(1)(i) RM1,000.00
5. Syarikat Rahman Brothers P'umahan SB . Projek : Taman Desa Orkid, Senawang Peraturan 6(1)(d)
6. Naga Sakti Sdn Bhd . Projek : Taman Tuanku Jaafar Peraturan 6(1)(a) RM1,000.00
7. Dmia Land (M) Sdn Bhd . Projek : Taman Bukit Zamrud Seremban Peraturan 6(1)(e) RM1,000.00


LAPORAN PEMAJU YANG TELAH DIKOMPAUN DI BAWAH AKTA PEMAJUAN PERUMAHAN DARI TAHUN 2003 HINGGA SEPTEMBER 2005
1. Mawar Delima Sdn Bhd . Projek : Taman Seri Rahang,Seremban Seksyen 7(f) RM10,000.00
2. Naga Sakti Sdn Bhd . Projek : Taman Tuanku Ja'afar, Seremban Seksyen 7(f) RM10,000.00
3. Mega Diamond Holdings Sdn Bhd . Projek : Desan Permai, Rembau Seksyen 7(f) RM10,000.00
4. Lankhorst Hartanah Sdn Bhd. Projek : Casa Flora, Seremban Seksyen 7(f) RM10,000.00


PEMAJU YANG DIDAKWA ATAS KESALAHAN-KESALAHAN LAIN DI BAWAH AKTA PEMAJUAN PERUMAHAN (KAWALAN DAN PELESENAN) 1966 DAN PERATURAN-PERATURAN BERKAITAN BAGI TEMPOH 2003 HINGGA SEPTEMBER 2005
WONG AKAU PENGARAH SYARIKAT ASTANA STRATEGI (M) SDN BHD
PROJEK: TMN JAYA LUKUT N. SEMBILAN
SEKSYEN 15(2) AKTA 118
-2 Pertuduhan Pengarah
-Pemaju Berlesen Dalam Syarikat Yang Telah Digulung
TARIKH BICARA: 21 MARCH 2006 di MAHKAMAH MAJISTRET MELAKA

20051107

Konsert Ust Dzulkarnain Hamzah , Seremban 26 Nov

Dengan segala hormatnya kami bagi pihak Sekolah Rendah Agama Rakyat Gedung Lalang 162 ingin menjemput pihak tuan-tuan dan puan-puan serta keluarga untuk menghadiri program berikut :

Konsert ‘Mencari Damai Abadi – 4 in 1’
Persembahan Nasyid / Zikr Munajat / Persembahan Multimedia / Tazkirah

Oleh Ustaz Dzulkarnain Hamzah Al Hafiz (Penasihat beberapa kumpulan nasyid terkenal)
Sabtu 26 November 2005
Jam 9:00 malam
Di Sek Ren Agama Rakyat Gedung Lalang 162, Ampangan, Seremban, Negeri Sembilan

Untuk maklumat lanjut hubungi :
Hj Hashinordin bin Hashim 016-3684279
Hasamudin 013-3407525
Rozmal 012-2267406 , e-mel : rozmal@yahoo.com

MASUK PERCUMA

Anjuran : SARA Gedung Lalang 162 & Yayasan Amal Malaysia Cawangan NS