KASIH SAYANG

KASIH SAYANG

20100608

Anggota tentera Malaysia mati tergantung



Seorang anggota tentera berusia 26 tahun dipercayai kecewa selepas bercerai dengan isterinya, ditemui mati tergantung di rumah keluarganya di Kampung Pulau, Sungai Berembang, dekat sini, kelmarin. Gejala bunuh diri dijangka menjadi faktor kedua tertinggi menyumbang kepada jumlah bilangan kematian di negara ini.

3 juta daripada 26 juta penduduk di negara ini menghidap masalah gangguan mental. Purata 6 orang bunuh diri setiap hari , 2500 orang setiap tahun dan 50,000 kes cuba bunuh diri setiap tahun.

Ya ALLAH , Selamatkanlah rakyat Malaysia dari gejala bunuh diri.

Artikel Makin ramai orang, remaja 1Malaysia bunuh diri pada pautan berikut. http://waghih.blogspot.com/2010/04/makin-ramai-orang-remaja-1malaysia.html

**************************
Anggota tentera mati tergantung

Harian Metro 8 Jun 2010

KANGAR: Seorang anggota tentera berusia 26 tahun dipercayai kecewa selepas bercerai dengan isterinya, ditemui mati tergantung di rumah keluarganya di ************, dekat sini, kelmarin.

**************, 26, dari sebuah kem tentera di ********, Kedah, ditemui tidak bernyawa oleh bapanya, **********, 56, kira-kira jam 1.50 tengah hari dengan tali nylon membelit lehernya.

Anak kedua daripada empat beradik itu dikatakan baru berpisah dengan isterinya tiga bulan lalu. Hasil perkongsian hidup, pasangan berkenaan mempunyai dua anak.

Allahyarham yang dalam proses untuk berhenti sebagai tentera dikatakan tertekan dan sangat merindui dua anaknya yang berada di bawah jagaan bekas isterinya di Perak.

Ketua Polis Daerah Kangar, Superintendan Abdul Rahman Mohd Noordin berkata, ketika kejadian, mangsa di rumah, manakala keluarganya menghadiri kenduri jiran bersebelahan.

“Nasrul yang baru pulang ke sini tidak banyak bercakap dan sering termenung serta enggan mengikut keluarga menghadiri majlis kenduri itu,” katanya di sini, semalam.

“Bapanya terkejut melihat ******* sudah tidak bernyawa tergantung di dalam rumah dengan tali nylon membelit leher ketika pulang membawa makanan untuk anaknya.

“***** yang baru pulang ke rumah di sini tidak banyak bercakap dan sering termenung serta enggan mengikut keluarga menghadiri majlis kenduri itu,” katanya di sini, semalam.

http://www.hmetro.com.my/myMetro/articles/Anggotatenteramatitergantung/Article

************************
Tikam diri akibat penyakit kronik

Harian Metro 8 Jun 2010

KUALA LUMPUR: Akibat tertekan pelbagai penyakit dialaminya, seorang lelaki berusia 69 tahun nekad mengakhiri penderitaannya bertindak luar kawalan dengan menikam dirinya dengan pisau, semalam.

Tindakan luar pertimbangannya itu mengundang padah apabila dia maut kira-kira jam 11.20 pagi semalam di Hospital Kuala Lumpur (HKL) di sini, selepas hampir lima jam menerima rawatan.

Difahamkan, mangsa tertekan dengan penyakit terpaksa ditanggungnya iaitu Parkinson, darah tinggi, kencing manis dan rabun. Dalam kejadian kira-kira jam 6.30 pagi di Segambut di sini, semalam, lelaki terbabit yang mendiami bersama anak dan menantunya di flet berkenaan menikam tertusuk di perutnya.dirinya menggunakan pisau yang diambil daripada dapur rumah mereka.

Menurut sumber, mangsa bertindak demikian kerana tertekan dengan penyakit dialaminya dan bukan disebabkan masalah kewangan. Sementara itu, Ketua Polis Daerah Sentul, Asisten Komisioner Zakaria Pagan ketika dihubungi berkata, mangsa ditemui terbaring di kawasan kaki lima flet oleh saudaranya yang juga tinggal di kawasan sama dalam keadaan sebilah pisau “Saksi menghubungi ambulans sebelum memberitahu anak dan menantunya mengenai kejadian terbabit.

“Anak dan menantunya melaporkan kejadian itu kepada polis sebelum sepasukan polis bergegas ke tempat kejadian,” katanya.

Difahamkan, ambulans tiba di tempat kejadian kurang 10 minit sebelum membawa mangsa ke HKL untuk mendapatkan rawatan kecemasan.

Menurut Zakaria, mangsa bagaimanapun maut kira-kira jam 11.20 pagi, semalam selepas menerima rawatan di hospital berkenaan.

http://www.hmetro.com.my/myMetro/articles/Tikamdiriakibatpenyakitkronik/Article

*******************************
Beberapa kes bunuh diri di Malaysia sebelum ini :

26 Mei 2010 - Gua Musang , Lelaki Kecewa Mati Tergantung
http://waghih.blogspot.com/2010/05/melayu-di-kelantan-pula-bunuh-diri.html

22 Mei 2010 - Kuala Terengganu , Gadis 17 Tahun Cuba Membunuh Diri
http://waghih.blogspot.com/2010/05/lagi-cubaan-bunuh-diri-di-terengganu.html

15 Mei 2010 - Kuala Terengganu , Seorang Lelaki Merempuh Cermin Tingkap Hospital Sebelum Terjun Dari Tingkat Tujuh
http://www.hmetro.com.my/myMetro/articles/Rempuhkaca/Article

6 Mei 2010 - Kuala Terengganu , Lelaki Mati Tinggal Nota Untuk Isteri
http://waghih.blogspot.com/2010/05/melayu-bunuh-diri-di-terengganu-sebab.html

30 Apr 2010 - Kangar Bunuh Diri Malu Menganggur
http://waghih.blogspot.com/2010/04/bunuh-diri-malu-menganggur.html

26 April 2010 – Bachok , Lagi Murid Cuba Terjun Dari Bangunan Sekolah
http://waghih.blogspot.com/2010/04/murid-11-tahun-cuba-bunuh-diri-di.html

23 Apr 2010 - Pontian , Shocked By Son’s Suicide Over Bike
http://waghih.blogspot.com/2010/04/makin-ramai-orang-remaja-1malaysia.html

23 Apr 2010 – Kangar , Pelajar Cuba Terjun Bangunan Sekolah
http://waghih.blogspot.com/2010/04/makin-ramai-orang-remaja-1malaysia.html

6 Dis 2009 - Seremban , Polis Mati Tertembak Diri Sendiri
http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2009&dt=1206&pub=Utusan_Malaysia&sec=Selatan&pg=ws_02.htm

15 Dis 2004 - Seremban, The Officer In Charge Of The Paroi Police Station Was found dead with a gunshot wound in the chest in his office this morning.
http://www.accessmylibrary.com/coms2/summary_0286-18248802_ITM

Tiada ulasan: