KASIH SAYANG

KASIH SAYANG

20081212

Tawaran Letak Nama Sendiri Telaga di Kemboja

Dalam perjalanan pulang dari Terengganu pada hari Rabu 10 Oktober 2008 sekitar jam 5-6 petang saya mendengar siaran radio IKIM mengenai Program Korban dan Menaja Guru Al Quran di Kemboja yang dikendalikan oleh Darul Fuqaha dengan kerjasama IKIM.

Banyak persamaan dari segi budaya , bahasa dan agama antara orang Melayu di Malaysia dan orang Kemboja berketurunan Melayu Campa di Kemboja. Kehidupan umat Islam di Kemboja adalah serba kekurangan.

Guru-guru Al Quran juga serba kekurangan. Mereka ini mengajar secara sukarela tanpa upah dalam pada masa yang sama mereka terpaksa bekerja mencari nafkah. Justeru itu jadual mengajar Al Quran mereka tidak tetap.

Anak-anak Melayu Campa ada yang belajar Al Quran di dalam kandang lembu kerana tiada tempat lain.

Antara salah satu inisiatif Darul Fuqaha ialah untuk menaja guru Al Quran dengan diberi elaun tetap sebulan RM 70. Komen ustaz dalam radio IKIM pada kita RM 70 tu habis untuk bayar bil telefon saha. Tapi di Kemboja RM 70 cukup untuk belanja keluarga sebulan.

Kepada mereka yang ingin tahu kesusahan umat Islam di Kemboja, ingin menaja guru Al Quran atau menaja perigi kerana masjid dan rumah di sana tiada kemudahan air paip dan perigi (RM400) bolehlah jenguk-jenguk laman web Darul Fuqaha http://www.darulfuqaha.com atau http://www.darulfuqaha.com/index.php?option=com_content&task=view&id=189&Itemid=1

Bolehlah letak nama perigi itu nama sendiri kalau nak wakaf dengan nama Telaga Jamaluddin , Telaga Halimah , Telaga Abdullah , Telaga Najib , Telaga Anwar , Telaga Abdul Hadi , Telaga Kauthar dan sebagainya. Agar pahala mereka yang mengambil wudhu, minum air akan dapat pada mereka yang menajanya hinggalah mereka mati , selagi telaga itu wujud hingga ke hari kiamat.

Tiada ulasan: