KASIH SAYANG

KASIH SAYANG

20090831

Senawang Hot Spot H1N1 Selsema Babi ?

Adakah kawasan Senawang dan Seremban merupakan Hot Spot atau kawasan panas H1N1 Selesema Babi ? Sebelum Ramadhan seorang guru wanita dari sebuah sekolah di Senawang yang tinggal di Lavender Height meninggal dunia angkara H1N1.

Pada 30 Ogos 2009 pula seorang doktor di hospital swasta Seremban yang tinggal di Taman Tasik Jaya, Senawang pula menjadi mangsa kedua. Doktor tersebut diberitakan tidak mempunyai sebarang penyakit kronik atau kritikal sebelum ini.

Banyakkan bertaubat. Banyakkan solat jemaah di masjid. Banyakkan berdoa seperti yang dipanjangkan oleh Sheikh Dato Hj Mohd Murtadza

Amalkan kebersihan dan panduan dari Kementerian Kesihatan selalu.

Banyak sangat kedai judi Senawang ni. Banyak sangat maksiat Senawang ni. Banyak sangat Restoran Islam kurang ajar Senawang ni. Banyak sangat …….

******************************
Doktor mangsa terbaru selesema babi
Berita Harian 31 Ogos 2009

KUALA LUMPUR: Seorang doktor wanita yang dimasukkan ke wad Hospital Pakar Seremban (SSH) sejak 21 hari lalu, meninggal dunia awal pagi semalam, dipercayai akibat dijangkiti wabak Influenza A (H1N1).

Dr Noorfiza Isa, 43, yang bertugas di hospital itu sejak lima tahun lalu, sebelum itu dikatakan koma sehingga menghembuskan nafas terakhir pada jam 3.30 pagi semalam dan dikatakan doktor pertama di negara ini yang meninggal dunia akibat penyakit berkenaan.

Menurut sumber, Allahyarham bertugas di Unit Kecemasan dan mengalami tanda penyakit berbahaya itu pada 6 Ogos lalu dan dimasukkan ke wad tetapi dibenarkan keluar sehari selepas itu.

Bagaimanapun, keadaan mangsa yang tinggal di Taman Tasik Jaya, Senawang, semakin buruk dan dimasukkan semula ke wad hospital berkenaan pada malam 9 Ogos dan koma sehingga meninggal dunia awal pagi semalam.

"Mangsa adalah antara tiga doktor di hospital itu yang dijangkiti H1N1 tetapi keadaan mangsa yang paling teruk dan dirawat selama 21 hari sebelum meninggal dunia," katanya.

Sementara itu, jurucakap Bahagian Kawalan Penyakit, Kementerian Kesihatan, berkata setakat ini hanya 15 kakitangan yang terbabit dalam perkhidmatan kesihatan di seluruh negara dijangkiti wabak berbahaya itu tetapi tiada kematian dilaporkan setakat ini.

"Bagi kematian membabitkan doktor wanita itu, setakat ini tidak dapat disahkan punca kematiannya sehingga keputusan ujian mengenainya mungkin dikeluarkan esok (hari ini)," katanya.

Ketua Pengarah Kesihatan, Tan Sri Dr Mohd Ismail Merican, dalam kenyataannya semalam, menyebut seorang lagi berusia 49 tahun dengan masalah kesihatan hepar (hati) menjadi mangsa korban terbaru jangkitan wabak itu.

http://www.bharian.com.my/Current_News/BH/Monday/Nasional/20090830231725/Article/index_html

Tiada ulasan: