KASIH SAYANG

KASIH SAYANG

20110424

Apa dia Rare Earth atau Nadir Bumi, bahaya atau tidak?





Sekarang ini hangat diperkatakan mengenai Loji Nadir Bumi (Rare Earth/Tanah Jarang) yang akan beroperasi di Kuantan. Apa sebenarnya Nadir Bumi ini? Saya pun tak tahu sebelum ni. Samada kita hendak membantah atau menyokong projek Nadir Bumi ini , mari terlebih dahulu kita belajar sikit mengenai Nadir Bumi.

Pertamanya, apa itu Nadir Bumi (Rare Earth) ?

Ianya adalah mineral atau batuan yang jarang ditemui di dalam bumi. Nadir Bumi ini dijadikan bahan asas untuk pembuatan barangan.

Kereta Hybrid yang dikatakan selamat untuk alam sekitar sebenarnya adalah sebaliknya dalam proses pembuatannya. Setiap motor untuk kereta Toyota Prius Hybrid mengandungi satu kilo Neodymium dan setiap baterinya pula mengandungi lebih dari sepuluh kilo Lanthanum.

Antara elemen atau jenis Nadir Bumi ini dan produk yang dihasilkan ialah :

Prometium - Bateri Nuklear

Scandium - Diguna untuk pembuatan peralatan aeroangkasa

Yttrium- Digunakan dalam pembuatan konduktor bersuhu tinggi dan penapis gelombang mikro

Lanthanum - Kaca refleksi tinggi, penyimpanan hidrogen, elektrod batteri, lensa kamera

Cerium - Agen Pengoksida, Serbuk pengilat, pewarna ceramic

Praseodymium - Magnet, laser, komponen lampu berkarbon, pewarna kaca dan gelas, pembuatan kacamata keselamatan

Thulium - Pembuatan mesin X-Ray mudah alih

Ytterbium - Agen pengurangan kimia, laser inframerah

Terbium - Pembuatan lampu kalimantan, laser

Gadolinium - Kaca refleksi tinggi, laser, tube x-ray, memori computer (RAM), agen MRI

Neodymium - Magnet, laser, pewarna ungu untuk kaca dan ceramic, kapasitor seramik

Pemprosesan Nadir Bumi (Rare Earth) terbesar didunia bertapak di negara China. Hampir 95% pemprosesan Tanah Jarang adalah dilakukan di negara China. Pemprosesan ini mendatangkan banyak kesan negatif kepada penduduk China, terutamanya kepada penduduk yang tinggal berhampiran kawasan pemprosesan ini. Air yang terdapat dikawasan sekitaran didapati tercemar dengan bahan radioaktif dan tidak sesuai untuk diminum ataupun digunakan untuk penanaman.

Bahan kimia bertoksik tinggi seperti asid, sulfat dan ammonia banyak digunakan dalam aktiviti pemprosesan ini.

Di wilayah Boutou, China, pihak pengkaji alam sekitar telah melarang air didaerah itu diguna untuk minum samada oleh manusia ataupun haiwan. Air di sana juga dilarang untuk tujuan penanaman.

Kini China mula mengurangkan pengeluaran Tanah Jarang akibat dari simpanan Tanah Jarang negara mereka yang semakin berkurangan. Tetapi permintaan untuk Tanah Jarang semakin tinggi kerana kebanyakan pembuatan bahan berteknologi memerlukan mineral dari Tanah Jarang. Kalau kita mahu mengurangkan penggunaan bahan bakar seperti petroleum, kita perlu teknologi Hybrid. Teknologi Hybrid cuma boleh terhasil dengan penggunaan mineral dari Tanah Jarang.

Di China, pencemaran radioaktif dan alam sekitar dalam pengeluaran Nadir Bumi ini sudah lama dikenal pasti, tetapi kerajaan negara itu tidak menghentikan pengeluaran Nadir Bumi ini kerana ingin menguasai permintaan dan pasaran dunia.

Tue Oct 26, 2010 4:44pm EDT

(Reuters) - Rare earth elements are used in a wide range of consumer products, from iPhones to electric car motors.

Rising tensions between China and Japan over an embargo on rare earth elements may spell good news for miners looking to fund projects outside of China.

Here are some facts on this elusive group of 17 metals:

WHAT ARE RARE EARTHS?

Lanthanum, cerium, praseodymium, neodymium, promethium, samarium, europium, gadolinium, terbium, dysprosium, holmium, erbium, thulium, ytterbium, lutetium, scandium, yttrium.

WHAT ARE RARE EARTHS USED IN?

Rechargeable batteries for electric and hybrid cars, advanced ceramics, magnets for electric car motors, computers, DVD players, wind turbines, catalysts in cars and oil refineries, computer monitors, televisions, lighting, lasers, fiber optics, glass polishing, superconductors, and weapons.

THE iPHONE CONNECTION

Rare earths make for smaller, lighter batteries and motors. The drive to miniaturization was first popularized by the Sony Walkman personal cassette tape player. Rare earths are now key to making handheld devices like Apple's iPhone and Research In Motion's BlackBerry.

BIGGEST CONSUMERS

China uses 51 percent of the world's rare earths, while Japan uses 17 percent. Global demand is forecast to grow rapidly as demand for green products increases.

BIGGEST PRODUCERS

China produces over 90 percent of global supplies. China mined 120,000 tonnes in 2008. Molycorp in California produces 3,000 tonnes per year, while Silmet Rare Metals in Estonia produces 2,400 tonnes per year. There are small amounts of rare earths mined in India, Malaysia and Brazil.

BIGGEST DEMAND

The demand for dysprosium, terbium, neodymium, praseodymium and europium is set to grow by a minimum of 8 percent a year.

Electric vehicle demand for dysprosium, neodymium and praseodymium is set to grow by an average of 790 percent in the next five years.

MINES UNDER DEVELOPMENT, OUTSIDE CHINA

Great Western Minerals, Steenkampskraal, South Africa

Avalon Rare Metals, Nechalacho, Canada

Molycorp, Mountain Pass, U.S.

Lynas Corp, Mount Weld, Australia

Arafura Resources, Nolans, Australia

Sources: U.S. Geological Survey, company web sites, Byron Capital Markets

http://www.reuters.com/article/2010/10/26/us-rareearth-factbox-idUSTRE69P4JW20101026

1 ulasan:

azmie berkata...

amang pun ada radiation tp very low level. try bawak geiger counter pegi test kat area kinta. rare earth ni bahaya bkn pasal radiation sgt, lebih pd electromagnetic properties dia dan plg bahaya kalau ada yg termakan, tersedut habuk dia. pasal eia tu tak payah la kerajaan belakon, kilang simen dlm negara brp kali dah doe nak seal tp org politik sekat.