KASIH SAYANG

KASIH SAYANG

20110417

Para Khatib di Malaysia patut malu dengan Mualaf ini


Bukan para khatib yang membaca khutbah Jumaat sahaja yang patut malu dengan Mualaf Mat Saleh ini, saya sendiri pun malu, teramat malu apabila mendengar di Radio IKIM setiap Ahad jam 6.30 ptg ruangan Tazkirah Bahasa Inggeris oleh William Webb atau nama Islamnya Suhaib Webb dari Oklahoma, Amerika Syarikat. Suhaib dilahirkan dalam keluarga bukan Islam tetapi mendapat hidayah Allah apabila beliau mencari hidayah. Mendengar kuliah Suhaib hanya selama 10 minit di Radio IKIM tak puas, macam nak dengar lagi.

Lalu saya buat carian dalam internet, Suhaib ini bukan hanya pandai bercakap dan bercerita, malahan beliau mempunyai ijazah dari Universiti Al Azhar dan berguru dengan begitu ramai ulama. Malah beliau hafaz 30 juzuk Al Quran dalam pelbagai Qiraat.

Malu, memang malu saya.

Dalam internet beliau ada laman web, blog, twitter sendiri. Dalam Youtube saya tengok Khutbah Jumaatnya, waduh, kalau dia khutbah di Malaysia pasti terbeliak mata kita semua, dan merasakan tak sabar-sabar tunggu Jumaat akan datang untuk mendengar beliau berkhutbah, bukan membaca khutbah macam diarahkan JAKIM dan Majlis Agama di Malaysia ini.

Apa yang menariknya ialah Suhaib mempunyai pelbagai pendekatan untuk semua golongan manusia, tua muda, hip hop, reggae dan macam-macam lagi.

Tengok sendiri Youtube beliau di http://www.youtube.com/user/SuhaibDWebb

Biografi beliau di http://en.wikipedia.org/wiki/Suhaib_Webb

Laman web beliau di http://www.suhaibwebb.com

Hamba Mu yang teramat malu ,

Rozmal bin Malakan

2 ulasan:

Genta berkata...

assalamualaikum.

kisah yang sangat menarik. semoga menjadi pedoman buat diri ini.

pok abu berkata...

saya selalu tgk Reflection kat dlm Tv Al-Hijrah...memang bernas cara ustaz Shuaib ni kupas satu2 isu tu.....