KASIH SAYANG

KASIH SAYANG

20111030

Kecurian penutup longkang semakin banyak di Seremban



Pada 26 Okt 2011, penutup longkang depan rumah kami di Taman Alamanda, Senawang telah dicuri. Kemudian pada 28 Okt 2011, penutup longkang rumah kakak saya di Taman Kobena, Senawang pula kena curi. Tempat lain sekitar Senawang dan Seremban pun banyak penutup longkang telah dicuri. Takkanlah nak harap polis atau Rukun Tetangga berkawal siang malam untuk jaga penutup longkang.

Sesiapa yang masih ada penutup longkang pasanglah floor plug. Yang terbaik, simen terus.

Fenomena ini seperti tiada kesudahan. Seolah-olah negara kita macam negara anarki, negara vandalisma, negara tidak bertamadun.

BUDAK TERJUNAM DALAM LONGKANG
Harian Metro 27 Okt 2011

KUALA LUMPUR: Gara-gara besi penutup dicuri, seorang murid tahun enam nyaris maut terjunam dalam longkang sedalam empat meter berhampiran pusat beli-belah terkemuka di ibu negara, kelmarin.

Berikutan kejadian itu, mangsa, Lim Zhi Ying, 12, patah lutut kiri, luka belakang badan dan tangan kiri akibat terjatuh ke dalam longkang berkenaan.

Bagaimanapun, mangsa bernasib baik dan tidak mengalami kecederaan parah berikutan hujan dan air melimpah longkang sedalam kira-kira dua meter.

Dalam kejadian jam 1 tengah hari itu, mangsa pelajar sebuah sekolah rendah di Johor Bahru, Johor bersama 117 pelajar lain mengikuti lawatan sambil belajar selama empat hari ke beberapa negeri.

“Sebelum kejadian, bas yang saya naiki bersama rakan lain berhenti di tempat meletak bas sebuah pusat beli-belah dan turun bersama rakan lain untuk beratur dan masuk ke dalam pusat beli-belah berkenaan untuk lawatan.

“Malangnya, sebaik turun dari bas dan melangkah ke tempat berkumpul, saya tidak menyedari longkang berkenaan tidak berpenutup lalu terjatuh,” katanya.

Menurutnya, kejadian disedari guru pengiring dan beberapa rakan sebaik mendengar jeritan dan dentuman kuat.

“Saya hanya mampu menangis dan menahan kesakitan sebelum dibantu guru yang mendapatkan tangga untuk saya berpaut sebelum dibawa naik,” katanya.

Mangsa kemudian dibawa ke sebuah hospital swasta berhampiran untuk rawatan dan keadaannya dilaporkan tidak serius sebelum dibenarkan pulang.

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

I love hudud