KASIH SAYANG

KASIH SAYANG

20111026

Turap jalan Muhyiddin datang, tapi jalan bahaya



Pada 15 Oktober 2011 yang lalu, Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin telah mengadakan lawatan rasmi ke Negeri Sembilan. Sebelum kedatangan TPM banyaklah projek menurap jalan, naik taraf infrastruktur sekitar Ampangan dan Senawang, termasuklah jalan yang setiap hari saya lalu di Persiaran Senawang.

Kenapa perlu tunggu TPM atau PM datang baru ada projek seperti penurapan jalan, sedangkan pengguna jalanraya setiap hari berdepan dengan jalan yang berlubang. Kekadang tak perlu pun diturap sepanjang jalan, cukup dengan tampal lubang, buang pasir, sudah cukup untuk keselamatan pengguna jalanraya.

Pagi tadi saya menyaksikan kemalangan jalanraya berhampiran Rumah Pangsa Senawang 2, Taman Sri Mawar, tempat lawatan rasmi TPM tempoh hari. Saya dari seberang jalan dari pekan Senawang menuju ke Tol, pasangan suami isteri tersebut dari Tol menuju ke pekan Senawang. Tiba-tiba saya nampak kelibat motosikal jatuh betul-betul di simpang tiga lampu isyarat berhampiran Klinik Permata, Taman Sri Mawar.

Tak sedap hati saya menuju ke arah tol dan patah balik. Orang ramai telah mengalihkan pasangan suami isteri tadi ke tepi jalan. Pasangan Melayu umur 50an. Isteri tak ada apa-apa kecederaan yang kelihatan. Suami terbaring, sedar tak sedar, menahan kesakitan di dada.

Tempat pasangan suami isteri tadi jatuh terdapat banyak batu dan pasir atas jalan. Kemungkinan motosikal terjatuh apabila melalui kawasan yang banyak batu dan pasir atas jalan, lalu hilang kawalan dan terjatuh.

Pasangan suami isteri tadi di bawa oleh seorang pengguna jalanraya yang prihatin ke Hospital Seremban menggunakan Triton. Sementara saya menguruskan motosikal dan lain-lain barangan, laptop, kasut, topi keledar untuk dipulangkan kepada keluarganya yang tinggal tidak jauh dari situ.

Menurut anak pasangan tadi, emak dan ayahnya dalam perjalanan untuk berniaga di kedai di pusat penjaja Ampangan.

Apabila semua urusan selesai, sambil membawa kereta, saya perhatikan beberapa tempat, terutama selekoh, persimpangan jalan, memang banyak batu dan pasir yang amat membahayakan pengguna jalanraya, terutamanya penunggang motosikal.

Bukan nak salahkan sesiapa, tetapi boleh dikatakan budaya orang Malaysia agaknya, gah untuk membuat projek, tetapi tidak gah dari aspek penyenggaraan.

Gah untuk menubuhkan Skuad Sukarelawan, macam Sukarelawan PLKN, tapi rumah sendiri tak terjaga, rumah orang tua di kampung tak terjaga, surau dan masjid di tempat sendiri pun tak terjaga, harapkan Tok Siak.

Kalau memandu kereta, saya kebiasaannya akan membawa parang yang tajam, niat kerana Allah. Kalau nampak dahan patah yang menghalang jalan, boleh dipotong.

Kalau jalan kaki, di tepi jalan, kadang kala pandang bawah, kalau nampak paku segera ambil dan buang dalam longkang. Takut ada pengguna jalanraya akan terpancit tayarnya.

Berbalik ke banyak batu dan pasir atas jalanraya tadi. Sekiranya kita tinggal kawasan berhanpiran, sementara nak menunggu JKR atau Majlis Perbandaran baiki atau bersihkan, apa salahnya kita tolong bersihkan, niat kerana Allah.

Rozmal bin Malakan
http://waghih.blogspot.com/

Tak lena tidur
Harian Metro
16 Okt 2011

Maimon antara empat keluarga Orang Kurang Upaya (OKU) yang menerima kunjungan Muhyiddin di Rumah Pangsa Senawang 2, di sini, sempena lawatan sehari beliau ke negeri ini.

Lawatan itu turut membawa khabar gembira bagi semua penghuni 17 blok rumah pangsa itu apabila kerajaan mengumumkan bantuan baik pulih serta penambahbaikan bangunan itu melalui peruntukan RM3 juta.

Terdahulu, ketika melawat Pusat Penjaja Ampangan di sini, Muhyiddin mengumumkan pemberian peruntukan RM5.45 juta bagi menaik taraf tiga lokasi di kawasan terbabit.
Kongsi artikel ini menerusi media sosial

http://www.hmetro.com.my/myMetro/articles/2011101523002820111015230028/Article/artikelMA

Tiada ulasan: