KASIH SAYANG

KASIH SAYANG

20111027

Mana perasaan prihatin, kasih sayang kita semua?



Pagi tadi nak keluar rumah, saya dapati penutup longkang depan rumah saya kena curi. Yang pasti ianya berlaku malam atau subuh tadi. Syukur yang dicuri ditepi rumah, bukan laluan kereta, dan syukur tiada kecederaan. Ini bukan kes terpencil, sudah menjadi lumrah dan fenomena biasa di Malaysia ketika ini.

Ibu dan isteri kita tidak selamat berada di halaman rumah pada waktu pagi ketika ramai pergi kerja, sudah banyak kes pemuda bermotosikal akan datang berpura-pura tanya jalan, tanya rumah untuk di sewa akhirnya menjadi mangsa samun, mangsa rompak, mangsa ragut.

Kita boleh mengambil langkah pencegahan, berjaga-jaga, mengadakan Skim Rondaan, Rukun Tetangga. Tetapi seolah-olah tiada kesudahan. Seolah-olah negara kita macam negara anarki, negara vandalisma, negara tidak bertamadun.

Sebagai orang Islam, jalan terawal, terakhir, dulu, kini dan selamanya ialah berdoa, mohon perlindungan dari Allah. Buat semua yang Allah suruh, tinggalkan semua yang Allah larang.

Untuk kes penutup longkang yang sering hilang ini, tadi saya minta tolong sahabat buatkan penutup longkang yang diskrukan ke tanah menggunakan “floor plug, bolt and nut”. Juga memberitahu kepada jiran-jiran dan anggota SRS juga KRT.

BUDAK TERJUNAM DALAM LONGKANG
Harian Metro 27 Okt 2011

KUALA LUMPUR: Gara-gara besi penutup dicuri, seorang murid tahun enam nyaris maut terjunam dalam longkang sedalam empat meter berhampiran pusat beli-belah terkemuka di ibu negara, kelmarin.

Berikutan kejadian itu, mangsa, Lim Zhi Ying, 12, patah lutut kiri, luka belakang badan dan tangan kiri akibat terjatuh ke dalam longkang berkenaan.

Bagaimanapun, mangsa bernasib baik dan tidak mengalami kecederaan parah berikutan hujan dan air melimpah longkang sedalam kira-kira dua meter.

Dalam kejadian jam 1 tengah hari itu, mangsa pelajar sebuah sekolah rendah di Johor Bahru, Johor bersama 117 pelajar lain mengikuti lawatan sambil belajar selama empat hari ke beberapa negeri.

“Sebelum kejadian, bas yang saya naiki bersama rakan lain berhenti di tempat meletak bas sebuah pusat beli-belah dan turun bersama rakan lain untuk beratur dan masuk ke dalam pusat beli-belah berkenaan untuk lawatan.

“Malangnya, sebaik turun dari bas dan melangkah ke tempat berkumpul, saya tidak menyedari longkang berkenaan tidak berpenutup lalu terjatuh,” katanya.

Menurutnya, kejadian disedari guru pengiring dan beberapa rakan sebaik mendengar jeritan dan dentuman kuat.

“Saya hanya mampu menangis dan menahan kesakitan sebelum dibantu guru yang mendapatkan tangga untuk saya berpaut sebelum dibawa naik,” katanya.

Mangsa kemudian dibawa ke sebuah hospital swasta berhampiran untuk rawatan dan keadaannya dilaporkan tidak serius sebelum dibenarkan pulang.

http://www.hmetro.com.my/myMetro/articles/Budakterjunamdalamlongkang/Article/index_html

Tiada ulasan: