KASIH SAYANG

KASIH SAYANG

20111029

Kes bunuh diri kalangan Melayu makin kritikal, serius



Berita di bawah, seorang remaja perempuan 14 tahun dari tanah rancangan Felda di Kulaijaya, Johor menggantung diri. Dan di bawah pula, saudara baru kita terjun dari bangunan tinggi. Umat Islam , orang Melayu di Malaysia ini makin parah. 27 peratus pelajar di Malaysia sakit mental. Tetapi amat malang kita dilekakan oleh media saban hari dengan isu-isu lain, sedangkan isu berat di sekeliling kita, kita lupa.

Hidup Di Dunia Hanya Sementara, Hidup Di Akhirat , Kekal Sampai Bila-Bila

Adakah ianya berpunca dari 12 juta orang Melayu yang setiap hari meruntuhkan agama Islam itu sendiri seperti yang saya tulis sebelum ini di http://waghih.blogspot.com/2011/10/12-juta-melayu-meruntuhkan-agama-islam.html

Atau berpunca dari masjid-masjid yang mati di Malaysia seperti yang saya tulis sebelum ini di http://waghih.blogspot.com/2011/03/masjid-masjid-yang-mati-di-nsembilan.html

Sila baca artikel saya sebelum ini 11.3 peratus atau 3.3 juta rakyat Malaysia sakit mental dengan 50,000 kes cuba bunuh diri setahun di http://waghih.blogspot.com/2011/09/1-setiap-5-pelajar-sakit-mental.html

Juga artikel 27 peratus pelajar di Malaysia Sakit Mental, apa tindakan kita? Di http://waghih.blogspot.com/2011/10/27-peratus-pelajar-di-malaysia-sakit.html




TERTEKAN TERJUN BANGUNAN
Harian Metro 29 Okt 2011

KAJANG: “Saya terlalu tertekan sehingga tanpa berfikir panjang mengambil keputusan terjun dari sebuah bangunan,” kata seorang muallaf yang kini lumpuh separuh badan selepas mengalami kecederaan tulang belakang akibat jatuh dari tingkat lima sebuah bangunan di Klang, September lalu.

Dia yang hanya mahu dikenali sebagai Yusuf, 42, berkata, dia mengambil tindakan melulu itu kerana tidak tahan dengan tekanan keluarga selepas memeluk Islam kira-kira dua tahun lalu.

“Hari itu, saya bergaduh besar dengan keluarga ibu mentua, saya tidak boleh berfikir dengan betul dan kebetulan nampak sebuah bangunan berhampiran. Saya naik ke tingkat lima dan terjun,” katanya yang kini ditempatkan di Pusat Jagaan Siti Nor Aini, di sini.

Dalam kejadian 12 September lalu, Yusuf yang cedera parah dihantar ke hospital sebelum dibawa ke Pusat Jagaan Siti Nor Aini kerana tidak ada waris mahu menjaganya.

Naib Pengerusi Pusat Jagaan Siti Nor Aini, Dr Abdullah Noel Micheal berkata, berdasarkan kecederaan dialami Yusuf, dia perlu dijaga sepanjang hayat kerana sudah hilang upaya.
http://www.hmetro.com.my/myMetro/articles/Tertekanterjunbangunan/Article/index_html

PAKEJ MASALAH RUMIT
Harian Metro 29 Okt 2011

KUALA LUMPUR: Tindakan menggantung diri yang dilakukan seorang remaja perempuan 14 tahun di sebuah tanah rancangan Felda di Kulaijaya, Johor, Rabu lalu, tidak hanya mencerminkan masalah putus cinta, tetapi menunjukkan pakej masalah rumit yang dihadapi.

Ini kerana tindakan nekad itu tidak berbaloi sekiranya dibandingkan dengan nilai hubungan ‘cinta monyet’ yang selalu dikaitkan dengan pelajar.

Pakar Motivasi dan Psikologi, Datuk Dr Mohd Fadzillah Kamsah, berkata masyarakat umum tidak seharusnya menilai tindakan pelajar terbabit sebagai kesan tekanan akibat putus cinta.

“Bila terjadinya kes bunuh diri, masyarakat mudah membuat kesimpulan ia berlaku akibat tekanan perasaan dihadapi mangsa.

“Tapi, kita tidak perasan tindakan nekad sebegini mencerminkan pakej bebanan masalah paling berat yang mungkin membabitkan keluarga, sekolah dan masyarakat sekeliling,” katanya ketika dihubungi di sini, semalam.

Menurut Dr Mohd Fadzillah, kejadian menggantung diri itu dipercayai berlaku akibat tiada kemahiran mengatasi pada diri mangsa.

“Pelajar ini dipercayai gagal berdepan masalah selain tidak mempunyai tempat rujukan untuk bantuan.

“Bayangkan konflik yang berlaku dalam diri seorang remaja...mungkin masalah yang ditanggung sukar dibincangkan dengan keluarga, rakan tiada yang memahami, sementara guru pula sukar didekati...kalau mengadu di Internet sekalipun, ia mungkin dipandang sepi,” katanya.

http://www.hmetro.com.my/myMetro/articles/Pakejmasalahrumit/Article/index_html

Tiada ulasan: