KASIH SAYANG

KASIH SAYANG

20121230

Antara remaja Hindu dan remaja Melayu


Malam tadi selepas ceramah di Kg Baru Chengkau Ulu dalam perjalanan pulang ke Seremban bersama anak saya, kami lalu di sebuah Kuil Hindu yang terletak di tepi jalan Utama Rembau-Seremban berhampiran Wet World Pedas. Waktu pada itu ialah 12.40 pagi baru melepasi tengah malam minggu 30 Dis 2012. Dari jauh saya tengok suasana terang, kemudian apabila menghampiri beberapa anggota Rela sedang mengawal lalu lintas.

Saya tengok suasana kuil terang benderang, ramai penganut Hindu termasuk kanak-kanak, perempuan dan remaja sedang melakukan upacara keagamaan. Tak pernah lagi saya tengok suasana sebegini di masjid di Malaysia dengan kemudahan yang serba canggih, harga berpuluh juta, ada lampu chandeliar, ada penghawa dingin, ada projektor untuk dengar khutbah yang dibaca menggunakan teks yang sama seluruh Malaysia, tapi tidak dapat menarik umat Islam untuk berqiamullail terutama remaja Melayu.

Kemudian saya terus memandu, sesampainya di Sg Gadut, kami perhatikan remaja Melayu bermotosikal hampir 10 motosikal , melakukan aksi wheelie apabila memotong kenderaan Viva saya.

Kesian, sedih saya tengok, remaja Melayu yang ada Al Quran, ada Allah , ada Nabi Muhammad saw, ada masjid yang hebat-hebat bernilai berjuta-juta ringgit tidak dapat mengecapi keindahan iman dan Islam. Sebaliknya remaja Hindu yang tiada Al Quran, tiada Allah, tiada Nabi melakukan acara keagamaam di rumah ibadah mereka yang dibina ala kadar, tiada peruntukan berjuta-juta ringgit, tiada penghawa dingin tiada lampu chandeliar.

Di mana silapnya? Sebelum nak salah kan orang lain, tanya diri kita sendiri dulu, adakah kita mengajak anak bini kita ke masjid, mengimarahkan masjid?


Tiada ulasan: