KASIH SAYANG

KASIH SAYANG

20121226

Melayu takkan berjaya kalau berfikiran subsidi, komisyen dan sewaktu dengannya


Saya amat bersetuju dengan artikel di bawah ini.

'Melolong' tanpa PIBG
25 Dis 2012 

"JANGAN lepaskan anak-anak ke sekolah untuk menjadi arkitek, doktor atau jurutera tanpa mahu melibatkan diri langsung dalam aktiviti Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG)."

Diluahkan oleh Yang Dipertua PIBG Sekolah Menengah Sains Seremban yang turut mempengerusikan PIBG Sekolah Menengah Bandar Sungai Buaya, Datuk Ruslee Hashim, beliau menarik perhatian saya mengenai dua kisah gelagat ibu bapa apabila tiba soal urusan membayar yuran PIBG setiap kali musim persekolahan bermula.

"Setiap sekolah ada dua tiga pemikiran berbeza dalam isu ini. Di Sekolah Menengah Sains Seremban, seorang nenek bayar RM200 untuk yuran PIBG...katanya kepada saya (Ruslee)...saya hutang tak apa, asalkan cucu boleh berjaya.

"Tetapi di beberapa sekolah kawasan luar bandar, kira-kira 30 hingga 40 peratus tidak membayar yuran yang hanya RM25. Sedangkan di rumah ada dua piring Astro, kereta dua buah, tak tahulah mentaliti apa.
Bila dekat raya sanggup tukar langsir baru tapi bila tiba bab pendidikan anak-anak, tak faham, semua nak free belaka," kata beliau baru-baru ini.


Tiada ulasan: