KASIH SAYANG

KASIH SAYANG

20121220

PMR, jangan sisihkan mereka yang kurang cemerlang.



Alhamdulillah keputusan PMR semalam. Alhamdulillah anak saya mendapat 4A, 2B dan 3C. Saya dan isteri berbincang dengan anak ke mana hala tuju selepas ini. Terlalu banyak pilihan sebenarnya mereka yang tidak memperolehi 9A, 8A, 7A atau yang tiada A langsung.

Malangnya media hanya menggembar gemburkan mereka yang cemerlang, seolah-olah mereka yang tiada A ni tiada harapan, sedangkan rezeki itu Allah yang beri.

Kolej Vokasional adalah pilihan yang terbaik golongan kurang mendapat A dalam PMR. Mereka ini perlu dibimbing oleh ibu bapa, guru serta guru kaunseling apa pilihan kursus yang terbaik.

Anak-anak ini tidak tahu apakah kursus yang relevan untuk mereka, kerana mereka kurang arif akan peluang kerjaya masa kini dan masa depan.

Tak silap saya tarikh tutup permohonan ke Kolej Vokasional serta Sekolah Teknik ialah pada 30 Disember 2012. Harapkan kepada pelajar lepasan PMR yang kurang cemerlang ini bincang dengan ibu bapa dan guru serta guru kaunseling untuk memilih hala tuju pelajaran selepas ini.

Pihak media, tolonglah, berilah semangat dan motivasi kepada pelajar yang kurang cemerlang ini. Jangan hanya tumpukan lensa pada mereka yang mendapat 9A dan 8A.

Terapkan keyakinan kepada anak-anak, semua rezeki itu datang dari Allah dengan syarat kita berusaha bersungguh-sungguh dan kemudian bertawakal.

Tiada ulasan: