KASIH SAYANG

KASIH SAYANG

20121210

Sukarnya menjaga ibu bapa lanjut usia



Sering kita dengar ibu bapa diabaikan oleh anak-anak kandung sendiri. Kejadian ini berlaku di sekeliling kita, dan fenomena ini semakin menjadi-jadi di kalangan kita orang Melayu. Mereka yang ada pengalaman menjaga ibu bapa yang sudah lanjut usia, walaupun ibu bapa tadi sihat, perlu banyak bersabar. Kerana ini semua adalah ujian Allah, kerana Allah telah menceritakan dalam al Quran.

Penyakit Alzheimer dan Senelity yang menyerang mereka yang lanjut usia dijelaskan al Quran dalam surah Al Hajj dan surah Yaasin.

Apabila kita berhadapan dengan ibu bapa yang pelbagai karenah, ingatlah dua ayat dalam surah ini yang menunjukkan kebesaran Allah terhadap penciptaan makhlukNya.

Jika kita memahari ibu bapa kita yang sudah tua, nyanyuk, pelupa dan sebagainya, bermakna kita tidak menerima hakikat kebenaran al Quran dalam dua surah tadi.

Senility: the second childhood

Senility is a mental disorder that disables the patient from performing a number of mental and rational functions properly, like thinking, learning and memorizing. It is a progressive condition in that it increases in time.

Alzheimer And Senility

In fact, senility is not one disease but of several kinds and each one of them has its own causes. Alzheimer, for instance, is responsible for 50% of cases of senility, thus being the most common source of it. Alzheimer's disease is only one type of dementia, dementia being a general disorder that means a loss of mental functioning.

Allaah says (what means): "And We settle in the wombs whom We will for a specified term, then We bring you out as a child, and then you reach your maturity. And among you is he who is taken in (early) death, and among you is he who is returned to the most decrepit [old] age so that he knows nothing after once having knowledge"
“Dan Kami pula menetapkan dalam kandungan rahim (ibu yang mengandung itu) apa yang Kami rancangkan hingga ke suatu masa yang ditentukan lahirnya; kemudian Kami mengeluarkan kamu berupa kanak-kanak; kemudian (kamu dipelihara) hingga sampai ke peringkat umur dewasa; dan (dalam pada itu) ada di antara kamu yang dimatikan (semasa kecil atau semasa dewasa) dan ada pula yang dilanjutkan umurnya ke peringkat tua nyanyuk sehingga ia tidak mengetahui lagi akan sesuatu yang telah diketahuinya dahulu.”
[Quran, 22:5]

Allaah says (what means): "And he whom we grant long age, we reverse in creation; so will they not understand?"
Dan (hendaklah diingat bahawa) sesiapa yang Kami panjangkan umurnya, Kami balikkan kembali kejadiannya , maka mengapa mereka tidak mahu memikirkannya?
[Quran, 36:68]

Tiada ulasan: